کد مطلب: ۴۴۲۴۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اطلاعات جدید از افزایش دستمزد در سال ۹۹ / افزایش ۳۲ درصدی مجموع دریافتی هر کارگر

اطلاعات جدید از افزایش دستمزد در سال ۹۹ / افزایش ۳۲ درصدی مجموع دریافتی هر کارگر

هرچند پایه حقوق کارگران در سال ۹۹ به میزان ۲۱ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته اما مجموع دریافتی ماهانه کارگران شامل حقوق پایه، حق اولاد، پایه سنواتی، بن کارگری و کمک هزینه مسکن در مقایسه با سال ۹۸ بیش از ۳۲ درصد بیشتر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بامداد پنجشنبه ۲۱ فروردین ماه امسال اعلام شد که طبق تصویب شورای عالی کار میزان حداقل دستمزد کارگران ۲۱ درصد افزایش یافته است. اما آیا هر کارگر تنها پایه حقوق را دریافت می‌کند؟

افزایش حداقل دستمزد کارگران که اعلام شد هرچند با واکنش‌های گلایه‌آمیزی همراه بود اما نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد این افزایش دستمزد برای هر کارفرما از نظر هزینه برای نیروی کار بیش از ۴۰ درصد افزایش هزینه خواهد داشت.

حسین سلاح‌ورزی عنوان کرد: هرچند که به نظر می‌رسد براساس مصوبه شورای عالی کار، امسال افزایش حداقل دستمزد نسبت به سال ۹۸ معادل ۲۱ درصد بوده اما درواقع با لحاظ کردن سایر آیتم‌ها، هزینه‌های پرسنلی و دستمزد که توسط کارفرمایان پرداخت می‌شود عملا بیش از ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. چنین هزینه‌هایی خارج از توان فعلی کسب‌وکارها و بنگاه‌های تحت فشار است.

اما بررسی‌ها هم نشان می‌دهد هرچند پایه حقوق کارگران در سال ۹۹ به میزان ۲۱ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته اما مجموع دریافتی ماهانه کارگران شامل حقوق پایه، حق اولاد، پایه سنواتی، بن کارگری و کمک هزینه مسکن در مقایسه با سال ۹۸ بیش از ۳۲ درصد بیشتر شده است.

طبق مصوبه شورای عالی کار میزان افزایش پایه حقوق در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ معادل ۲۱ درصد، حق اولاد ۲۱ درصد، پایه سنواتی ۱۵۰ درصد و کمک هزینه اقلام مصرفی(بن) ۱۱۰٫۵ درصد بوده است. با این افزایش‌ها حداقل مزد ماهانه به یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان، حق اولاد به ۱۸۳ هزار تومان، پایه سنواتی به ۱۷۵ هزار تومان و بن کارگری به ۴۰۰ هزار تومان رسیده و علاوه بر این‌ها ۱۰۰ هزار تومان نیز برای کمک هزینه مسکن کارگران در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به سال ۹۸ افزایشی نداشته است.

بدین ترتیب حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر با دو فرزند در سال ۹۹ به دو میلیون و ۸۷۷ هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۲ درصد افزایش داشته است.

حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر با یک فرزند در سال ۹۹ به دو میلیون و ۶۹۳ هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۲٫۸ درصد افزایش داشته است.

حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر بدون فرزند در سال ۹۹ به دو میلیون و ۵۱۰ هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۳٫۸ درصد افزایش داشته است.

حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر با بعد خانوار ۳٫۳ نفر نیز به دو میلیون و ۷۴۹ هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۲٫۵ درصد افزایش داشته است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران آخرین نرخ تورم مربوط به سال ۹۸ معادل ۳۴٫۸ درصد بوده است.

هرچند میزان افزایش حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر به میزان تورم اعلامی نبوده اما دریافتی ماهانه با احتساب دو ماه عیدی، پاداش و یک ماه سنوات حاکی از این است که کارگران دارای حداقل یکسال سابقه کار سه میلیون و ۱۳۸ هزار تومان، کارگران مجرد بدون سابقه کار دو میلیون و ۹۱۹ هزار تومان، کارگران متاهل با یک فرزند سه میلیون و ۱۴۸ هزار تومان و کارگران متاهل با دو فرزند سه میلیون و ۳۷۸ هزار تومان دریافتی خواهند داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درباره ی کارگران شرکتی چرا چیزی برای گفتن ندارید……
    این قشر از خیلی وقتاست فراموش شدن
    گروهی که از همه بیشتر کار می کنند و از همه کمتر دستمزد می گیرن .حق اعتراض هم ندارن یا اخراج می شن یا کسر حقوق می گیرن…..

  • منطقی باشیم

    آخه شرکتهای خصوصی از کجا بیارند این حقوق رو بدهند وقتی محدودیت افزایش قیمت تولیداتشون رو دارند و توان رقابت با شرکتهای رقیب رو ندارند.مخصوصا شرکتهایی که زیر مجموعه شرکتهای دیگر در تولیدات قطعات خودرویی هستند

    • ناشناس

      چطور دارن ماشینهای میلیاردی سوارشدن؟

  • منطقی باشیم

    مطالب منو کسانی که یکی از نزدیکانشون کارگاه تولیدی دارند بیشتر درک میکنند

  • ناشناس

    من نمیدونم اونکه این حقوق را تصویب میکنه حاظر میشه یکسال با این حقوق زندگی کنه تا بفهمه که کارگر چه بدبختی میکشه

    • ناشناس

      اونی که این حقوق رو تصویب می کنه پدرش در اومده بیست درس خونده نه مثل شما که کیفتون رو کردید حالا هم میخاید با اونا یکی باشید

    • ناشناس

      جیگر اونی که بیست سال درس خونده موقعیتشو داشته خونده اونی هم که نخونده غیرتش قبول نکرده پدر مریضش کار کنه هزینه تحصیلشو بده خیلی ها از سر نداری ترک تحصیل کردن
      تویی هم که درس خوندی فقط تو مدرسه حفظ کردن و یادت دادن مگه یکم از مغرت استفاده کن بفهمی چی میگی

    • ناشناس

      سلام خیلی ها شرایط درس خوندنو نداشتن ترک تحصیل کردن
      هر کی هم ترک تحصیل کرده نرفته دنبال کیف وحال

  • ناشناس

    خیلی از کارگران نه بن کارگری دریافت میکن ونه حق مسکن وغیره فقط حقوقی که تصویب شده پس هی نگن ۳۲درصد افزایش حقوق

  • Elham

    دولت باید اینم در نظر داشته باشه که کارفرماهایی هستن که هیچ حقوقی از نظر حق اولاد حق مسکن و خواروبارو به کارگر نمیده و کارگر بیچاره فقط پایه حقوق میگیره و همه امیدش به اضافه شدن پایه حقوق هست نه بقیه سنوات

  • ناشناس

    انصاف نیست خیلی کمه با این وضعیت گرانی

  • علی کریمی

    دولت ازچیزی خبرنداره هیچ کارفرمایی حق کارگروکامل پرداخت نمیکنه پس کارگربه کجاشکایت کنه دولت بایدپی گیراین موضوع باشه کارگرزحمتکش اماهیچ وقت به حقش نرسیدونمیرسه

  • عبدالرسول راه پیما

    {با سلام و عرض ادب خدمت بزرگان علم و ادب؟این همه چراغ دارند و بیراهه می روند بگذار تا بیفتند و بینند سزای خویش }من این مصیبت وارده را به مردم ایران تسلیت عرض می کنم منظورم دولت بی کفایت فعلی است که مردم را از خود نمی داند و مثل بیگانه با آنان رفتار می کند حقوق را از ما گرفته و فقط تیکه ای نون شبی را در سفره ما گذاشته اند که از گشنگی نمیریم الان اگر حرف از حقوق باشد در این کشور احاطه شده ومسلط شده > باید حد اقل حقوق بین 20/000/000 میلیون تا 25/000/000 تومان در ماه برای هر کارگر باشد با قیمت خانه یک میلیارد تومانی و بیشتر البته با توجه به همراه نبودن حقوق که در طی 42 سال که با تورم همرا نبوده است می گویم .

  • سامی

    اخ کدوم کشور بی پول و بیچاره ای که نه نفت داره و نه گاز اییییییییینهمه حقوق میده؟؟؟
    من واقعا متشکرم… ما هر ماه نیسان میاریم و پولامونو که فقط صفرهاش سر به فلک ریال میکشه باز میکنیم میبریم… خاک تو سر آمریکا با اون دلارش ک هر روز گرونتر میشه… از بس مردمش بیچاره ن.. همشون میخوان بیان کشور ما پناهنده بشن…