کد مطلب: ۲۲۴۹۲۹

مجوز اوفک تنها ۸ ماه دیگر فرصت دارد

مجوز اوفک تنها ۸ ماه دیگر فرصت دارد

درحالی‌که مجوز اداره دارایی خارجی آمریکا برای خرید هواپیما تا ۱۰ دی‌ماه امسال اعتبار دارد، شمارش معکوس برای مدیران صنعت هوانوردی جهت تامین مالی این هواپیماها آغاز شده است.

درحالی‌که قرار بود تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، ۴ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و تا پایان ۲۰۱۸ نیز ۵ فروند ایرباس ۳۲۱ به ایران ایر تحویل شود، به دلیل ناتوانی وزارت راه‌وشهرسازی در تامین منابع مالی خرید هواپیماها، تاکنون تنها ۳ فروند ایرباس ـ شامل ۲ ایرباس ۳۲۰ و یک ایرباس ۳۳۰ ـ وارد کشور شده است که تا رسیدن به ۱۰۰ فروند سفارشی، همچنان ۹۷ فروند فاصله داریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این درحالی است که اگر ایران ایر توانسته بود منابع مالی لازم را تهیه کند، تاکنون ۷ تا ۱۰ فروند ایرباس در آسمان ایران در پرواز بود.

با این حال اگرچه مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک OFAC) برای همه ۱۰۰ فروند ایرباس، ۸۰ فروند بوئینگ و ۲۰ فروند «ای تی آر» صادر شده، اما اعتبار زمانی آن تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۰ دی ۱۳۹۷) است که تنها ۹ ماه دیگر به پایان می‌رسد.

مجوزی که معلوم نیست تا چندماه آینده با توجه به روی کار آمدن جان بولتون یکی از افراطیون ضد ایرانی به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و نیز تهدیدات ترامپ بار دیگر تمدید شود یا خیر.

فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز ۲۵ اسفندماه ۹۶ که همراه با هیئت دیپلماتیک ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی در یازدهمین نشست کمیسیون برجام با حضور کشورهای عضو ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلستان، چین و آلمان) در وین شرکت کرده بود، در پایان این نشست نه تنها امیدوارانه اظهار نظر نکرد، بلکه در مصاحبه‌ای کوتاه گفت: در این جلسه درباره مجوزهای اداره خزانه‌داری و دفتر کنترل اموال خارجی آمریکا (OFAC) در بخش هوایی صحبت شد و مشکلات مربوط به لغو تحریم‌ها در بخش هوایی را مطرح کردیم.

این اظهارات مقام ارشد صنعت هوانوردی کشور در حالی است که برایان هوک مدیر بخش سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا در حاشیه نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین و پس از حضور در نشستی که شرفبافی مدیرعامل ایران ایر به نمایندگی از وزارت راه‌وشهرسازی در آن حضور داشت، اعلام کرد: در دولت ترامپ ما هیچ مجوز فروش هواپیما برای ایران صادر نکرده‌ایم. مجوزهایی که قبلا صادر شده‌اند همچنان اعتبار دارند، ولی ما قصد نداریم اجازه دهیم مجوزهای ما نقشی در فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه داشته باشد.

به نظر می‌رسد مجموعه این اظهارات غیرامیدوارانه نشان دهنده تلاش آمریکا برای جلوگیری از تمدید مجوز اوفک برای فروش هواپیما از سوی سه شرکت ایرباس، بوئینگ و «ای تی آر» به ایران باشد.

البته نهم دی‌ماه ۹۶ نماینده شرکت ایتالیایی ـ فرانسوی «ای تی آر» در نشست خبری ورود هفتمین و هشتمین هواپیمای «ای تی آر ۷۲ ـ ۶۰۰» ایران ایر در آشیانه جمهوری اسلامی فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران اعلام کرد: همه ۱۲ فروند باقی مانده تا پایان ۲۰۱۸ به ناوگان هما افزوده می‌شوند؛ اما این اتفاق رخ نداد چرا که درحال حاضر مهم‌ترین مشکل ایران ایر، تامین مالی برای خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ است.

همچنین از مجموع شرایط چنین به نظر می‌رسد که ایران ایر به دلیل تلاش برای توسعه پروازهای منطقه‌ای به کشورهای همسایه، در پی توسعه ناوگان هوایی باریک پیکر است.

ترجیح این شرکت از مجموع بیش از ۱۷۰ هواپیمای باقی‌مانده (بیش از ۹۰ ایرباس و ۸۰ بوئینگ) اولویت دادن به تامین مالی ایرباس‌های باریک پیکر (خانواده A ۳۲۰) است؛ به خصوص که بیشتر هواپیماهای بوئینگ برنامه‌ریزی شده برای خرید، پهن پیکر هستند که برای پروازهای دوربرد کارآیی دارند.

درحال حاضر وزارت راه‌وشهرسازی توانسته یک شرکت تامین مالی داخلی وابسته به بانک عامل بخش مسکن را که وزیر راه‌وشهرسازی نایب رئیس مجمع عمومی این بانک محسوب می‌شود، برای تامین مالی خرید هواپیماها متقاعد کند.

این درحالی است که این شرکت سابقه چندان مطرحی در زمینه تامین مالی‌های بزرگ ندارد و بانک مذکور همچنان در زمینه تامین مالی وام‌های خرید و ساخت مسکن با مشکل روبه‌رو است؛ بنابراین تنها راه باقی‌مانده برای وزارت راه‌وشهرسازی و تامین مالی خرید ۹ فروند ایرباسی که تا پایان سال ۲۰۱۸ (صرفا ۸ ماه آینده) وجود دارد، مذاکره با شرکت‌های بزرگ تامین مالی خارجی و بین‌المللی است.

به خصوص که سود تسهیلات لیزینگ خارجی با توجه به نرخ داخلی دلار برای ایران ایر به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر از سود تسهیلات شرکت‌های تامین سرمایه داخلی خواهد بود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.