کد مطلب: ۱۵۳۷۶۴

معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست:

مجوز اکتشاف معدن جدید در اردکان صادر نشده است

مجوز اکتشاف معدن جدید در اردکان صادر نشده است

در پی انتشار خبر صدور مجوز اکتشافات مقدماتی در معدن «آنومالی D۱۹» اردکان، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ مجوزی نه برای مطالعه و نه برای اکتشاف برای محدوده معدنی آنومالی D۱۹ اردکان یزد صادر نشده است.

رضا اقتدار با تاکید بر اینکه مجوز اکتشاف معدن از سوی شورای عالی محیط زیست صادر می‌شود، از ادعای ارائه مجور اکتشاف از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای محدوده آنومالی D۱۹ ابراز تعجب کرد و گفت: مگر نباید مجوز کتبا صادر شود. متن موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با این طرح کجاست؟

اختلاف سازمان محیط زیست و وزارت صنعت بر سر ۲۴ محدوده حساس

به گزارش تجارت‌نیوز، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ۲۴ محدوده معدنی در کشور وجود دارد که محل اختلاف سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور تهیه و در آن اشاره کرده بود که سازمان حفاظت محیط زیست برای کل این محدوده‌های معدنی که ارزش استراتژیک برای کشور دارند؛ اعلام ممنوعیت کرده‌ است.

تشکیل کارگروه تعامل معدن و محیط زیست

اقتدار با تاکید بر اینکه همه این ۲۴ محدوده مورد اختلاف، داخل مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است،گفت: این ۲۴ محدوده حساس در دستور کار کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی و محیط زیست قرار دارد که با مشارکت حفاظت سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خط قرمزهای سازمان حفاظت محیط زیست مشخص است،تاکید کرد: بهره‌برداری از معدن در مناطق چهارگانه محیط زیست موجب تخریب این مناطق می‌شود که غیرقابل جبران و نافی اصل ۵۰ قانون اساسی است اما در این میان وزارت صنعت که به مسائل اقتصادی توجه و تمرکز دارد بر برداشت از معادن این محدوده‌ها اصرار می‌کند از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست چاره‌ای جز حفظ و حراست از این مناطق ندارد.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در ادامه اظهار کرد: یکی از این ۲۴ محدوده‌های مورد اختلاف بین سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، محدوده آنومالی D۱۹ اردکان است. اگر الان از وزارت صنعت معدن و تجارت سئوال شود می‌خواهید در این محدوده چه کاری انجام دهید؟ نمی‌دانند و می‌گویند چون مطالعه‌ای نداریم نمی‌دانیم اینجا قرار است چه کاری انجام دهیم. چون روش بهره‌برداری و محل دقیق ذخایر برای آنها روشن نیست و تنها یک پهنه‌ را برای اکتشتف معدن معرفی کرده‌اند.

نامه وزارت صنعت به محیط زیست برای انجام مطالعات در محدوده آنومالی D۱۹

اقتدار ضمن رد موافقت سازمان محیط زیست با صدور پروانه اکتشاف معدن در محدوده آنومالی اظهار کرد: همین امروز نامه‌ای به شماره ۶۰/۱۲۵۰۲۵ از سوی کشاورز -مدیر کل اکتشاف وزارت صنعت- به دفتر زیستگاه‌ها رسیده که بر اساس آن، درخواست مطالعات آنومالی‌های فلززایی منطقه به همراه چگونگی اجرای برنامه‌های توسعه‌ای مطرح شده است.

وی افزود: نامه وزارت صنعت در مورد طرح مطالعاتی در محدوده آنومالی بدون صدور پروانه اکتشاف است و صرفا برای انجام عملیات ژئوفیزیک بدون هر گونه تخریب و به منظور بررسی‌های اولیه است. وزارت صنعت می‌خواهد بداند این منطقه به لحاظ ارزش، چه جایگاهی دارد و میزان دارایی این محدوده را ارزیابی کند. بعد از مشخص شدن لکه‌های معدنی، از طریق برگزاری جلسات با سازمان حفاظت محیط زیست در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

اقتدار با بیان اینکه یک نشست کارشناسی باید با حضور مدیران استان و کارشناسان پروژه یوزپلنگ برگزار و در مورد این طرح تصمیم‌گیری کنیم،تاکید کرد: محدوده دره انجیر اردکان به عنوان پناهگاه حیات وحش، همواره جزو خطوط قرمز سازمان حفاظت محیط زیست بوده است و خواهد بود چون این منطقه علاوه بر اینکه زیستگاه مهم یوزپلنگ به شمار می‌آید، از حیات وحش متنوع و ارزشمند دیگری برخوردار است.

صدور مجوز اکتشاف برعهده شورای عالی محیط زیست است

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه ارائه مجوز اکتشاف معادن بر عهده شورای عالی محیط زیست است، تصریح کرد: در کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی و محیط زیست،مجوز اکتشاف صادر نمی‌شود و این کار مهم برعهده شورای عالی محیط زیست است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.