کد مطلب: ۵۶۵۰۳۵

نفر دهم لیست ابربدهکاران بانکی پای میز محاکمه/ ۵ بانک، شاکی پرونده

نفر دهم لیست ابربدهکاران بانکی پای میز محاکمه/ ۵ بانک، شاکی پرونده

دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده «رستمی صفا» دیروز به ریاست قاضی «زرگر» با قرائت کیفرخواست برگزار شد؛ متهمی که نامش در لیست مطرح شده توسط همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی در آخرین مناظره انتخاباتی نیز دیده می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قاضی زرگر در جلسه بیان کرد: قراردادی که بسته شده و قولی که داده شده باید به آن عمل شود، بر اساس مدارک پرونده، سال ۸۲ آخرین فرجه تسویه حساب بوده است، اما اکنون در سال ۱۴۰۰ هنوز تسویه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به احتمال کم‌کاری، اهمال یا ترک فعل دست‌اندرکاران بانک‌ها در این پرونده گفت: در خصوص دست‌اندرکاران بانک‌ها از پرونده‌ها نقص گرفتیم و برگرداندیم تا رسیدگی شود، امیدواریم این نقص برطرف شود و ما نیز پیگیر هستیم.

۵ بانک، شاکی پرونده

نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست گفت: این پرونده از بزرگ‌ترین پرونده‌های بانکی کشور است که متهم ردیف اول و دیگر متهمان از ابربدهکاران کلان هستند؛ گردش کار این پرونده از سال ۸۳ تنظیم شده است و طرف طلبکار و شکات این پرونده بانک‌های ملی، پارسیان، تجارت، توسعه صادرات و سپه هستند.

نماینده دادستان افزود: در این پرونده برای هفت نفر کیفرخواست صادر شده، بر این اساس متهمان برای تولید و واردات تسهیلاتی دریافت کردند، اما با رفتارهای مجرمانه، صورت‌های مالی غیرواقعی، فاکتورهای جعلی و با تبانی با برخی از مدیران ارشد و میانی بانک‌ها کالایی وارد نکردند و بخش بزرگی از منابع ارزی و ریالی کشور به یغما رفته است.

وی خاطر نشان کرد: گروه رستمی صفا با رانت؛ میلیون‌ها یورو، درهم، دلار و ین گرفته‌اند. فقط در یک قالب اعتبار اسنادی، دو میلیارد ین ژاپن دریافت شده و ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات در دهه ۸۰ گرفته شده که ایفای تعهد نشده است.

وی با بیان این که متهمان، تسهیلات دریافتی از بانک‌ها را صرف امور شخصی، کارخانه‌ها و تأسیس شرکت می‌کرده‌اند، تصریح کرد: فقط در این راستا ۱۶ شرکت تأسیس شده است. نماینده دادستان با تأکید بر این که در این دادگاه موضوع از حیث کیفری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، گفت: اتهام اول متهم ردیف اول اخلال کلان در نظام پولی و ارزی کشور است.

وی با اشاره به تخلفاتی که توسط هیات کارشناسی مورد شناسایی قرار گرفته است، مطرح کرد: از ۱۶۵ فقره تسهیلات، ۱۲۳ فقره در جای خود مصرف نشده و در یک مورد از مجموع ۱۰۱ اعتبار اسنادی برای ۴۳ پارت برگ سبز گمرکی ارائه نشده است، به این معنا که ارز خارج شده، اما کالایی وارد نشده است.

نماینده دادستان گفت: برای یک مورد دیگر متهم محمد رستمی صفا با همدستی دو فرزند خود در قالب یک فقره اعتبار اسنادی ۴۵ میلیون یورو از بانک ملی هامبورگ دریافت کرده که در جای خود مصرف نشده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ بانک مرکزی به بانک‌ها نامه زد تا به این گروه تسهیلات داده نشود.

نماینده دادستان با اشاره به دریافت منابع ارزی و ریالی از بانک‌ها توسط گروه رستمی صفا در سه قالب گوناگون، گفت: در بانک پارسیان بیش از ۷۶ میلیون یورو، ۷۵ میلیون دلار، ۲ میلیارد ین ژاپن و ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار درهم دریافت شده است و حدود ۶۵ هزار میلیارد ریال از بانک پارسیان تسهیلات گرفته شده است.

وی سپس فهرست مفصلی از تسهیلات بانکی دریافتی رستمی صفا از دیگر بانک‌ها را نیز قرائت کرد.

سرمایه‌گذاری رستمی صفا در خارج از کشور

نماینده دادستان ادامه داد: بعد از شکایت برخی از بانک‌ها از متهمان، پرونده در دادسرا تحت رسیدگی قرار می‌گیرد و با گزارش اطلاعات سپاه مشخص شد متهم محمد رستمی صفا یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی است.

وی گفت: محمد رستمی صفا با توسل به اسناد خلاف واقع ارقام قابل توجهی از کشور خارج و علاوه بر سرمایه گذاری در امارات برخی ثروت نامشروع خود را در ایالات متحده و انگلیس سرمایه‌گذاری کرده است.

جعفرزاده افزود: متهم از طریق شرکت‌های متعدد توانسته در سال‌های ٨٢ تا ٨۴ منابع ارزی کلانی را دریافت کند و از بازپرداخت آن خودداری کرده است.

بعد از اتمام قرائت کیفرخواست، قاضی زرگر گفت: بیشتر سر رسیدهای بانک‌ها برای سال ٩٠، ٩١ بوده که بعد از آن بدهی‌ها پرداخت نشده است.

وی افزود: ما جلسه‌ای با دست اندرکاران پرونده داشتیم که همگی اذعان داشتند که بدهکاران به هیچ وجه حاضر به همکاری برای پرداخت وجوه خود نیستند و می‌خواهند وقت کشی کنند.

قاضی گفت: از طرفی دیگر، دادگاه نیز جلسه‌ای در تاریخ ۵٫۱۲/٩٩ با بدهکاران برگزار کرد و دو هفته برای پرداخت بدهی به آن‌ها فرصت داده شد، اما متاسفانه باز هم شاهد حرکتی برای پرداخت وجوه نبودیم.

منبع: روزنامه خراسان

photo 2021 06 13 16 53 52

فهرست ابربدهکاران بانکی که همتی در جریان مناظرات انتخاباتی به دست رئیسی داد

آخرین اخبار حوزه بانک را در صفحه بانک و بیمه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.