خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۲۹۱۹

با پیک جدید کرونا، محدودیت‌های عبور و مرور بازخواهند گشت؟

با پیک جدید کرونا، محدودیت‌های عبور و مرور بازخواهند گشت؟

در ساعات پایانی روز شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۰، پلیس ناجا خبر لغو اجرای طرح محدودیت تردد شبانه را منتشر کرد. طبق این خبر محدودیت تردد بین شهری و بین استانی برداشته شده است. این تصمیم بعد از اظهارات روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ و به پلیس راهور ابلاغ شد.

در روزهای اوج‌گیری کرونا، طرح ترافیک به یکی از موضوعات داغ میان مردم تبدیل شد. در این بازه بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی و اعضای شورای سابق شورای شهر تهران تأکید ویژه‌ای بر لغو طرح ترافیک داشته‌اند. به عقیده این افراد وجود طرح ترافیک منجر به ازدحام جمعیت و شلوغی ناوگان‌های حمل‌ و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس‌ها خواهد شد. پس از پیگیری‌های انجام شده دستور توقف اجرای طرح ترافیک توسط ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شد. این تصمیم آن‌چنان اثرگذار نبود و طبق آمار روزانه میزان شیوع کرونا در تهران پس از اجرای قانون دستخوش تغییر قابل ملاحظه‌ای نشد. پس از مشخص شدن ناکارآمد بودن لغو طرح ترافیک، اجرای این طرح با اعمال برخی تغییرات مجدداً از سر گرفته شد. از جمله این تغییرات می‌توان به تغییر ساعات طرح ترافیک اشاره کرد.

طبق قانون جدید امکان ورود و خروج کارمندان و افراد شاغل به محدوده‌های ترافیکی بدون جریمه شدن میسر شد. علاوه بر محدودیت‌های اعمال شده در طرح ترافیک، ویروس کرونا باعث ایجاد قوانین مشخص تردد بین ‌شهری نیز شد. قوانین مرتبط با طرح ترافیک و تردد بین‌شهری در زمان‌های مختلف دستخوش تغییر می‌شود. در ادامه از آخرین قوانین تردد شهری و بین‌شهری مطلع می‌شوید.

آخرین وضعیت طرح ترافیک تهران

طبق آخرین قوانین طرح ترافیک تهران ، از ابتدای آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت طرح ترافیک در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۷٫۳۰ صبح تا ۱۷٫۳۰ بعد از ظهر خواهد بود. در روزهای پنجشنبه‌ نیز محدودیت تردد وجود ندارد. در این روز تنها طرح آلودگی هوا اجرا خواهد شد. هزینه جریمه طرح ترافیک بستگی به محل زندگی شخص و ساعت تخلف دارد.

برای ورود به محدوده طرح باید ابتدا یک حساب کاربری در سایت تهران من راه‌اندازی کنید. پس از ثبت نام کامل و وارد کردن مشخصات خودروی خود از هزینه‌های عوارض ورود به طرح ترافیک مطلع خواهید شد. با ثبت‌نام در سایت تهران من از امکاناتی نظیر رزرو طرح و از بین بردن محدودیت تردد روزانه نیز بهره‌مند خواهید شد.

محدوده طرح زوج و فرد

طرح ترافیک تهران در سال گذشته دستخوش تغییراتی شد. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن محدوده‌های کنترل آلودگی هوا به نام طرح زوج و فرد اشاره کرد. طبق این طرح شهروندان تهرانی تا ۲۰ روز در هر فصل قادر به ورود به محدوده کنترل آلودگی هستند. مرز طرح زوج و فرد از سمت شمال خیابان مطهری، از جنوب خیابان شوش، از غرب خیابان کارگر و از شرق خیابان هفده شهریور و شریعتی است.

لغو اجرای طرح منع تردد شبانه

2wedfv

در ساعات پایانی روز شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۰، پلیس ناجا خبر لغو اجرای طرح محدودیت تردد شبانه را منتشر کرد. طبق این خبر محدودیت تردد بین شهری و بین استانی برداشته شده است. این تصمیم بعد از اظهارات روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ و به پلیس راهور ابلاغ شد. براساس این قانون ساعت منع تردد شبانه که در گذشته از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد اعلام شده بود به طور کامل لغو شد.

اعلام این خبر با استقبال گسترده شهروندان مواجه شده است. یکی از ابهاماتی که پس از مطرح شدن خبر لغو ممنوعیت تردد بین شهری مطرح شد، امکان عبور و خروج از شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی بود. سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در این زمینه گفت: «ممنوعیت تردد در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد و همچنین عبور و خروج از این شهرها همچنان تابع قوانین ستاد ملی مقابله با کروناست و مردم موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی همانند گذشته هستند.»

با توجه به این صحبت‌ها می‌توان گفت محدودیت سفر به شهرهای قرمز و نارجی کرونایی همچنان به قوت خود باقیست. در حال حاضر طبق آخرین بیانیه‌های وزارت بهداشت ممنوعیت تردد بین ۸ شهر دارای وضعیت قرمز و ۵۸ شهر دارای وضعیت نارنجی ادامه خواهد داشت.

آخرین وضعیت پیک جدید کرونا

همه گیری ویروس کرونا از ابتدای شیوع در کشور (اسفند ۱۳۹۸) تاکنون پنج پیک مختلف داشته است. به لطف شروع واکسیناسیون در کشور از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۱ میلیون دوز واکسن به هموطنان تزریق شده است. فرآیند واکسیناسیون از شهریور ۱۴۰۰ تا کنون با سرعت بسیار بیشتری در حال انجام است.

طبق آخرین آمار ۵۴ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۷۲۸ نفر دز اول، ۳۸ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۹۷ نفر دز دوم و ۱۴۹ هزار و ۵۹۲ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. طبق آخرین آمار، هم اکنون شهرستان‌های اشنویه، پیرانشه (آذربایجان غربی)، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، زابل (سیستان و بلوچستان)، زرند، شهربابک (کرمان) و خاتم (یزد) در وضعیت قرمز هستند. همچنین ۵۸ شهرستان نارنجی، ۲۳۶ شهرستان زرد و ۱۴۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

کارشناسان معتقد بودند کشور در ماه آبان شاهد پیک ششم کرونا خواهد بود. خوشبختانه این اتفاق رخ نداد اما به اعتقاد کارشناسان عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌سازی موضوع منجر به تشدید مجدد این ویروس خواهد شد.

جمع‌بندی

با شروع همه گیری ویروس کرونا تغییرات گسترده‌ای در سبک زندگی افراد ایجاد شد. علاوه بر استفاده از ماسک به صورت روزانه، قوانین تردد شهری و بین‌شهری نیز دستخوش تغییر شده است. این قوانین به طور کلی با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و سازمان ناجا تنظیم می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.