کد مطلب: ۶۸۲۰۱۴

محدودیت‌های کرونایی بر می‌گردد؟

محدودیت‌های کرونایی بر می‌گردد؟

به گفته رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیک هفتم بیماری کرونا آغاز شده و تمامی پیش‌بینی‌ها مبنی بر تداوم روند افزایشی بیماری در کشور است اما اینکه چگونه بتوانیم این وضعیت را کنترل کنیم بستگی به اقدامات کنترلی و رفتارهای بهداشتی مردم دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به روند افزایشی کرونا خواستار بازگشت محدودیت‌های اجتماعی شد.

ایلنا گزارش داد، «علیرضا ناجی» رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد وضعیت بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: در حال حاضر میزان بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در کشور افزایشی است و این موضوع بر روس تعداد بستری‌ها نیز تأثیر گذاشته است.

ناجی افزود: زیرشاخه‌های اُمیکرون تاثیر زیادی در افزایش بیماران بدحال و نیازمند بستری ندارند. با این حال وقتی تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا کند، مطمئنا افزایش بستری را نیز خواهیم داشت.

برخی افراد که ممکن است حساس بوده یا دارای بیماری زمینه‌ای باشند ممکن است کار آنها به بستری در بیمارستان یا حتی آی‌سی‌یو کشیده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس مطالعات در حال حاضر ساب واریانت BA.5 اُمیکرون در حال چرخش در کشور است، گفت: عمده افزایش آمار کرونا در کشور نیز به‌دلیل همین ساب واریانت است.

البته باید مطالعات دیگری صورت بگیرد تا ببینم چه واریانت یا ساب واریانت دیگری در کشور در حال چرخش است.

این ویروس‌شناس در ادامه با اشاره به شناسایی ساب واریانت BA.2.75 در هندوستان گفت: این ساب واریانت نیز در حال حاضر به آمریکا و حدود ۲۰ کشور رسیده است.

به نظر می‌رسد که ایمن گریزی و سرعت انتقال بسیار بالایی دارد، خوشبختانه هنوز گزارشی در مورد این ساب واریانت اُمیکرون در ایران نداریم.

هم در فضای باز و هم بسته ماسک بزنید

ناجی با بیان اینکه تمامی اخطارها و توصیه‌ها در مورد وضعیت کرونا و لزوم حفظ خودمراقبتی انجام شده است، گفت: ماسک را باید هم در فضای باز و هم فضای بسته زد.

فواصل اجتماعی را رعایت کرد و با توجه به اینکه واکسن نیز به اندازه کافی وجود دارد و افرادی که از دوز دوم آنها شش ماه می‌گذرد دوز سوم خود را تزریق کنند و اگر شش‌ماه از دوز سوم آنها می‌گذرد دوز چهارم را تزریق کنند.

ما چاره‌ای جز واکسن نداریم باید رعایت کنیم و در صورت بیماری خود را قرنطینه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هرگونه علائمی را باید کرونا تلقی کنیم، گفت: به همین دلیل باید هرچه زودتر خود را قرنطینه کنیم تا به دیگران منتقل نشود.

نباید ساده‌انگاری کنیم. در مدت زمان طولانی عادی انگاری در جامعه افزایش پیدا کرد و مردم هم از واکسن‌های موجود استفاده نکردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه زمان طلایی تکمیل واکسیناسیون کرونا را از دست داده‌ایم، اظهار کرد: در شرایطی که وضعیت بیماری آرام شده بود و واکسن هم به اندازه کافی در اختیار داشتیم می‌بایست اقدام به تزریق واکسیناسیون کرونا می‌کردیم اما این کار نشد.

وی تأکید کرد: برای کنترل کردن وضعیت موجود افزایشی باید محدودیت ایجاد کرد و مردم نیز پروتکل‌های اجتماعی را رعایت کرد.

ناجی بیان کرد: بر اساس داده‌ها و اطلاعات اپیدمیولوژیک، روند بیماری کاملا افزایشی است و اعداد مرتبط با بیماری هم بسیار بیشتر از این است. به همین دلیل وزارت بهداشت باید تصمیمات جدیدی گرفته و محدودیت‌ها دوباره اجرا شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.