کد مطلب: ۶۲۵۱۸۶

در هیات دولت مصوب شد

ناجا، تنها مرجع صدور سند خودرو

ناجا، تنها مرجع صدور سند خودرو

هیات وزیران در جلسه روز گذشته خود، وظیفه نقل و انتقال وسایل نقلیه به مراکز تعیین شده توسط نیروی انتظامی را به عهده‌ ناجا گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هیئت وزیران در جلسه روز گذشته خود، درباره صدور سند خودرو تصمیم‌گیری کرد ونقل و انتقال وسایل نقلیه به مراکز تعیین شده توسط نیروی انتظامی را تعیین تکلیف کرد.

بعد از ظهر یکشنبه، هیئت دولت با هدف یکپارچه سازی فرایند نقل و انتقال خودرو و ضرورت تسهیل و تسریع امور مربوط به آن و پرهیز از فرایندهای طولانی و پیچیده صدور اسناد مالکیت و نقل و انتقال اسناد خودرو و تمرکز آن در مرجع واحد، با پیشنهاد وزارت کشور درباره لایحه اصلاح ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مبنی بر تعیین تکلیف نقل و انتقال وسایل نقلیه به مراکز تعیین شده توسط نیروی انتظامی موافقت کرد.

لایحه مذکور مشتمل بر احکام مترتب بر فرایند نقل و انتقال خودرو از قبیل تعیین تکلیف چگونگی ثبت مالکیت، نقل و انتقال، تنظیم اسناد رهنی، دریافت مالیات، عوارض و دیگرموارد مرتبط است که با بهره‌گیری از تجارب دیگر کشورها و با استفاده از ظرفیت نیروی انتظامی برای انجام این امور به ویژه از حیث احراز اصالت خودرو و هویت خریدار و فروشنده، تهیه و تدوین شده است و تصویب و اجرای آن، موجب حذف یا کاهش هزینه های اضافی مترتب بر نقل و انتقال خودرو برای مردم خواهد شد.

به موجب لایحه یاد شده، متعاملین وسیله نقلیه موتوری یا نمایندگان قانونی آنان مکلف اند برای نقل و انتقال وسایل نقلیه خود به مراکز تعیین شده توسط نیروی انتظامی، مراجعه و درخواست خود را در سامانه شماره گذاری ثبت کنند.

صدور سند رسمی خودرو فقط با هزینه تعویض پلاک خودرو

پلیس راهور پس از بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت متعاملین و اقامتگاه خریدار، پرداخت جریمه ها و دیون معوق شامل هرگونه مالیات یا عوارض تعیین شده وسیله نقلیه موتوری موضوع معامله، اقدام به اختصاص پلاک به ‌نام آخرین مالک، نصب روی وسیله نقلیه و صدور سند مالکیت رسمی و کارت شناسایی وسیله نقلیه می کند.

نیروی انتظامی جز مبالغ مذکور و مبلغی که با رعایت قوانین مربوط در مقابل واگذاری یا تعویض پلاک خودرو دریافت می‌کند، مجاز به دریافت وجه دیگری نیست. مراجع قضایی و ادارات اجرای اسناد رسمی حسب مورد مکلف اند به صورت برخط یک نسخه از احکام قطعی ناظر به سلب یا انتقال مالکیت، حجر و ورشکستگی اشخاص و نیز دستورهای مربوط به توقیف خودرو را به راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، ارسال کنند

همچنین نیروی انتظامی مکلف است مفاد احکام و دستورهای یاد شده را در صدور سند مالکیت خودرو اعمال و در سامانه مربوط درج کند. نقل و انتقال وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای به صورت برخط به اطلاع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‏ای می رسد. در صورت انجام ندادن تکالیف مورد نظر، متخلف مطابق قواعد ضمان قهری، مسئول جبران خسارات وارده است.

مناقشه چندین ساله بر سر برگ سبز خودرو

طی سال های گذشته، همیشه بر سر ثبت سند مالکیت خودرو در مراکز تعویض پلاک و دفاتر اسناد رسمی، اختلاف وجود داشته است.طی این مدت، پلیس چندین بار بر رسمی بودن برگ سبز تاکید کرده است اما هربار کانون سردفتران اعلام می کرد که برای نقل و انتقال خودرو باید ثبت سند رسمی باشد و مردم باید به دفترخانه ها مراجعه کنند.

این درگیری ۱۰ساله نیروی انتظامی و دفتر اسناد رسمی، درحالی با یک بخشنامه به نفع نیروی انتظامی پایان یافت که کانون سردفتران اعلام کرده است که این بخشنامه را نمی‌پذیرد و مردم برای سند رسمی، طبق قانون کماکان باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند. اما مجلس تصمیم گرفته قانون «تنظیم سند خودرو» را به صورت ۲ فوریت بررسی کند که گویا این طرح بعد از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ به صحن مجلس می‌آید.

هرچند رسمی بودن برگ سبز با صدور بخشنامه دادستان مبنی بر رسمیت آن و نیاز نداشتن به ثبت در دفاتر، پیش از این تعیین‌تکلیف شده بود. هفته گذشته هم معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا گفت: سندی که پلیس صادر می‌کند رسمی است و در قانون هم تعریف شده است. در کنار آن اختلافاتی مطرح بود که کل مجموعه دستگاه قضا صحبت های ما را تایید کرد و رای دیوان عدالت اداری هم داریم.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.