کد مطلب: ۷۱۲۱۵۳

محکومیت الحاق اراضی اوکراین به خاک روسیه

محکومیت الحاق اراضی اوکراین به خاک روسیه

مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه قطعنامه‌ای ضد روسیه درباره همه‌پرسی در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک و مناطق خرسون و زاپوریژیا در شرق اوکراین و همچنین درباره وضعیت کی‌یف را تصویب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه قطعنامه‌ای ضد روسیه درباره همه‌پرسی در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک و مناطق خرسون و زاپوریژیا در اوکراین و همچنین درباره وضعیت کی‌یف را تصویب کرد.

ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، پیش‌نویس این قطعنامه ۱۴۳ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۳۵ رای ممتنع گرفت. علاوه بر این، قطعنامه مذکور خواستار حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره شده است و از تمامی کشورها خواسته تا الحاق این اراضی به روسیه را به رسمیت نشناسند.

روسیه، بلاروس، کره‌شمالی، نیکاراگوئه و سوریه به آن رای منفی دادند. چین، هند و آفریقای جنوبی رای ممتنع دادند، در حالی که برزیل از این قطعنامه حمایت کرد. ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان هم رای ممتنع دادند. لتونی، لیتوانی، استونی و اوکراین از این قطعنامه حمایت کردند. قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای تصویب باید حداقل دو سوم آرا را تضمین کند.

براساس گزارش رویترز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد تلاش مسکو برای الحاق چهار منطقه اوکراینی را محکوم کرد و متحدان کی‌یف به ارائه کمک نظامی بیشتر متعهد شدند. ۱۴۳ کشور قطعنامه‌ای را به تایید رساندند که اقدام مسکو را "غیرقانونی" خواند و این به انزوای بین‌المللی بیشتر می‌انجامد.

روسیه از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر یک سری رفراندوم در آن چهار منطقه اوکراین برگزار کرد و طبق گزارش رسانه‌های روس، نتیجه رفراندوم‌ها رای "مثبت" این اراضی برای پیوستن به فدراسیون روسیه بود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم پس از تایید دو مجلس کشورش، این الحاق را رسما تایید کرد.

رای‌گیری در مجمع عمومی، به دنبال اقدام ماه گذشته روسیه در وتوی قطعنامه مشابه‌ای در شورای امنیت ۱۵ عضوی صورت گرفت. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل پیش از رای‌گیری در مجمع عمومی گفت که این اقدامی "سیاسی‌شده و علنا تحریک‌آمیز" است و ممکن است "هرگونه تلاش‌ یا تمام تلاش‌ها به نفع یک راهکار دیپلماتیک برای حل این بحران را نابود کند."

به دنبال تصویب قطعنامه مجمع عمومی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از این ۱۴۳ کشور بابت حمایت "تاریخی" از قطعنامه‌ای علیه تلاش روسیه برای الحاق اراضی کشورش قدردانی کرد و آن را "با ارزش" خواند.

در بروکسل هم بیش از ۵۰ کشور غربی برای کمک نظامی بیشتر به اوکراین، به ویژه انتقال تسلیحات دفاع هوایی، در پی حملات تلافی‌جویانه این هفته که به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به انفجار پلی در کریمه دستور داده شد، گردهم آمدند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.