کد مطلب: ۶۶۴۹۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وعده جدید از برچیده شدن مدارس کانکسی/ فعالیت ۱۲ هزار مدرسه کپری و خشتی در ایران

وعده جدید از برچیده شدن مدارس کانکسی/ فعالیت ۱۲ هزار مدرسه کپری و خشتی در ایران

۱۲ هزار مدرسه در کشور خشتی، کپری و کانکسی هستند. وعده جمع شدن این مدارس هم از یک دولت به دولت دیگر می‌رسد. حالا هم وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید: «تمام مدارس کانکسی و کپری در مناطق محروم و کمتربرخوردار کشور که تعداد دانش‌آموزان در آن زیاد باشد، جمع‌آوری می‌شود.».

به گزارش تجارت‌نیوز ، « مدارس کپری و کانکسی در کشور برچیده می‌شود.»؛ این جمله‌ای است که تقریبا هر وزیر آموزش‌وپرورشی در دوره کاری خود می‌گوید. دولت به دولت منتقل می‌شود و در نهایت هنوز مدارس کانکسی و فرسوده در ایران جمع‌آوری نشده است.

حالا نوبت به یوسف نوری رسیده است. وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «تمام مدارس کانکسی و کپری در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور که تعداد دانش‌آموزان در آن زیاد باشد، جمع‌آوری می‌شود.». ( ایرنا ) اما وضعیت مدارس کانکسی و کپری در کشور چگونه است؟

اوایل خرداد بود که وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد: ۱۲ هزار مدرسه کانکسی، خشتی و سنگی در کشور وجود دارد. آمار بالایی که به صورت دقیق اعلام نشده است چند دانش‌آموز در این مدارس در حال تحصیل هستند. آنطور که نوری گفت حدود ۲۰ درصد مدارس در سطح کشور فرسوده هستند.

وضعیت مدارس کانکسی در استان‌ها

مشخص نیست وضعیت هر استان از این نظر چگونه است. تقریبا در هر استانی مدارس کانکسی و خشتی مشاهده می‌شود. در ادامه وضعیت برخی از استان‌ها از نظر مدارس نیازمند نوسازی را می‌خوانید.

اردبیل؛ کلام‌ا… صفری، مدیرکل آموزش‌وپرورش این استان، گفت: «۲۵ درصد مدارس استان اردبیل نیاز به مقاوم‌سازی دارد و در مجموع ۱۲۰ مدرسه در استان عمدتا در اردبیل تخریبی بوده و باید بازسازی شوند.».

کرمانشاه؛ مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس این استان توضیح داد: «در حال حاضر تعداد ۲۰۰ مدرسه کانکسی در کرمانشاه داریم. برای حذف این فضاها و جایگزینی فضای مناسب آموزشی نیازمند ۲۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم.».

آذربایجان غربی؛ در سفر اخیر رئیس جمهوری به این استان، نوسازی مدارس نیز از مطالبات این استان بود. تراکم بالای کلاسی، ۱۳۴ کلاس درس کانکسی، ۲۹۲ کلاس چوبی و نیاز به مقاوم سازی ۶۰۰۰ کلاس درس نشان‌دهنده شکاف عمیق در بخش آموزش آذربایجان غربی است.

آذربایجان شرقی؛ عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: «۴۰۸ مدرسه کانکسی در مناطق محروم استان آذربایجان شرقی وجود دارد.».

یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان رضوی، نیز تشریح کرد: «۲۰۰ مدرسه کانکسی و ۲۰ مدرسه سنگی در خراسان رضوی وجود دارد.» (منبع آمار وضعیت مدارس: مهر)

وعده نوسازی مدارس تا سال ۱۴۰۴

البته آنچه تاکنون از این استان‌ها خواندید یا فقط کانکسی بود یا نیاز به بازسازی. آمار دقیقی در هر استان از مدارس کانکسی و نیازمند بازسازی باهم در دست نیست.

برای مثال در استان اصفهان مجید نسیمی، سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این استان گفت: «در استان اصفهان ۱۰ هزار و ۳۴۴ کلاس درس با قدمت بالای ۴۰ سال وجود دارد که طبق مقررات باید نوسازی یا تخریب شوند.»

حالا وزیر آموزش‌وپرورش وعده داد که تا پایان دولت ایراهیم رئیسی این مدارس از سطح کشور جمع می‌شود. باید دید این بار هم به دولت بعدی منتقل می‌شود یا نه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.