خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۴۸۱۲

مدت قرنطینه کرونا جدید اعلام شد

مدت قرنطینه کرونا جدید اعلام شد

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: میزان ابتلا و مرگ و میر بر اثر زیرسویه‌های اُمیکرون در اکثر کشورهای دنیا، بدون تغییر بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حمیدرضا جماعتی در حاشیه هشتادمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار داشت: افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در یکی دو هفته اخیر در چند کشور به ویژه چین، ژاپن، آلمان، اسپانیا، هلند و اندونزی مشاهده شده است.

وی افزود: برخی کشور‌ها علی رغم افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا، متاسفانه گزارشی از این افزایش موارد و همچنین نوع سویه‌های غالب، ارائه نمی‌کنند؛ اگرچه در کشور‌های دیگر مشخص شده است که آن کشور‌هایی که گزارش نمی‌کنند، میزان ابتلا و مرگ و میر افزایشی داشته اند. در چین، ژاپن و اندونزی در بین کشور‌های آسیایی و همچنین آمریکا، میزان مرگ و میر و بستری در بیمارستان‌ها در چند هفته اخیر، به طور چشمگیری افزایش یافته است.

از چند هفته پیش زیرسویه‌های جدید اُمیکرون وارد ایران شده اند؟

جماعتی ادامه داد: در آمریکا طبق اطلاعات ارائه شده، مرگ و میر حدود دو هزار نفری در طول یک هفته ثبت شده که این آمار نسبت به هفته‌های قبل از آن، افزایشی است. در کشور ما نسبت به سایر کشورها، وضعیت کرونا نسبتا بهتر است. البته به نظر می‌رسد از چند هفته پیش، زیرسویه‌های جدید اُمیکرون به ایران وارد شده اند که برخی از این زیرسویه‌ها از جمله XBB ۱.۵ می‌توانند مهم باشند؛ چرا که ابتلا رو به افزایش بوده است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان این که در ایران هنوز زیرسویه BA.۵ غالب است، گفت: بر اساس آخرین گزارش ها، حدود ۸۸ درصد زیرسویه‌های غالب در ایران مربوط به BA.۵ بوده اند؛ اگرچه زیرسویه BA.۲.۷۵ نیز در ایران مشاهده شده و حدود ۴.۴ درصد از زیرسویه‌های شناسایی شده را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر BA.۴ که در برخی کشور‌ها غالب است در کشور ما حدود ۱.۵ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از زیرسویه‌هایی که در حال افزایش است و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، CH.۱.۱ است و شاید روند افزایشی آن در برخی کشور‌ها موجب نگرانی سایر کشور‌ها شود. در کشور‌های اطراف چین نیز زیرسویه غالب، BQ.۱.۱ بوده که در حال افزایش است و شاید زیرسویه غالب در چین نیز همین باشد.

دکتر جماعتی از عدم واکسیناسیون افراد پرخطر و سالمندان و فعالیت گروه‌های ضد واکسن به عنوان عواملی برای افزایش موارد مرگ و میر در چین یاد کرد و گفت: این عوامل باعث شده اند که میزان واکسیناسیون در نوبت‌های یادآور، رشد چندانی نداشته باشند. البته زیرسویه‌های جدید، مرگ و میر بالایی ندارند؛ اما این عوامل، زمینه ساز مرگ و میر بالا در چین شده اند.

پیش بینی موج هشتم تا روز‌های پایانی سال

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های پراکنده از افزایش بستری در برخی بیمارستان‌های کشور و بخش‌های مراقبت‌های ویژه، به نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده، شاهد روند افزایش یابنده کرونا و مرگ و میر این بیماری در ایران باشیم.

او گفت: به نظر می‌رسد که وارد موج هشتم کرونا شده ایم؛ اما شاید در طول یکی دو هفته آینده، از نظر افزایش موارد مرگ و میر و بستری بیماران شاهد رشد چشمگیری باشیم. به نظر می‌رسد موج هشتم تا روز‌های پایانی سال ادامه داشته باشد و پس از آن، روند کاهشی را داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.