کد مطلب: ۵۸۵۵۴۰

جزئیات مذاکرات ایران و روسیه

جزئیات مذاکرات ایران و روسیه

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف در مسکو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز چهارشنبه در مسکو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. بعد از این نشست وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در نشست خبری مشترک شرکت کردند و با خبرنگاران سخن گفتند.

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: توافق کردیم در آینده نزدیک سند راهبردی همکاری‌های دو کشور را به صورت مدون بررسی کرده و به عنوان نقشه راه جدید در روابط دو کشور این سند مبنای همکاری‌های ما و همکاری‌های بلندمدت ما قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد:‌ امروز در گفت‌وگوهای متنوع در موضوعات دوجانبه تأکید کردیم برای اینکه‌ اراده رهبران دو کشور را تامین کنیم دو ملت باید شاهد ایجاد جهش در روابط باشیم که باید موانع بر سر ایجاد جهش را شناسایی کنیم. برای تجارت دو کشور اهمیت قائلیم. برای تجارت بخش خصوصی دو کشور اهمیت قائل هستیم. اکنون بیش از هفتاد درصد هموطنان ما در ایران واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و منعی برای تردد تجار ایرانی به روسیه و ادامه طبیعی فعالیت‌شان وجود ندارد دو کشور ایران و روسیه اقتصاد بزرگ و ظرفیت های مهمی دارند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تحولات منطقه و آذربایجان تاکید کرد: در مسئله قفقاز جنوبی نگرانی هایی داریم که آن را با آقای لاوروف در میان گذاشتیم. معتقد هستیم که منطقه تحمل زیاده خواهی های جدید را ندارد. نگاه ما به همه همسایگان دوستی، برادری، حسن همجواری و توسعه همکاری ها و روابط است و از اینکه اظهاراتی موجب سردی در توسعه روابط ایران و همسایگان شود خرسند نیستیم. با جمهوری اسلامی ایران با پاسخ مثبت به سیاست همسایگی ما صحبت و عمل کنند.

وی افزود: تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلیتیک و نقشه منطقه را در حوزه قفقاز نخواهیم پذیرفت و نگرانی جدی کماکان از حضور تروریست ها و صهیونیست‌ها در این منطقه داریم. مواضع ما در خصوص حمایت از فلسطین کاملا روشن است. در خصوص اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در حیطه امنیت ایران و تامین امنیت منطقه با هیچ طرفی تعارف نخواهیم داشت.

تاکید لاوروف بر احیای کامل برجام

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم در این نشست خبری اظهار کرد: مهم ترین موضوع در مذاکرات امروز ضرورت اجرای کامل توافقات صورت گرفته در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، بدون هیچ شرط مضاعف است. ما می‌خواهیم بررسی کنیم که این روند هر چه زودتر آغاز شود.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که به‌رغم اپیدمی کرونا، مقامات مسکو و تهران به گفت‌وگو‌های فشرده سیاسی در تمامی سطوح، از جمله در سطح روسای جمهوری، ادامه می‌دهند.

لاوروف یادآور شد که جهت گیری جدیدی در عرصه مشارکت، با پیوستن ایران در سازمان همکاری شانگ‌های بعنوان عضو تمام و کمال بوجود آمده که روند آن در نشست سران اخیر این سازمان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شده است.

لاوروف تأکید کرد که سفر همتای ایرانی وی به مسکو بسیار به‌موقع بوده و ابراز اطمینان کرد که دو طرف از این فرصت حداکثر استفاده را خواهند برد.

این مقام روس درباره تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سوریه نیز تاکید کرد: به دنبال صلح بلندمدت در سوریه هستیم. ما قصد خود را برای دستیابی به ثبات پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی در سوریه اعلام کرده‌ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.