کد مطلب: ۵۶۰۶۴۲

چگونه فروشگاه خود را در اینترنت راه اندازی کنیم؟ ۸ گام اساسی برای ایجاد فروشگاه آنلاین

چگونه فروشگاه خود را در اینترنت راه اندازی کنیم؟ ۸ گام اساسی برای ایجاد فروشگاه آنلاین

وقتی صحبت از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی وردپرسی است، در این بین می‌توان چندین مرحله را به عنوان مراحل اساسی و مشترک انواع فروشگاه‌ها معرفی کرد. در این مقاله ۸ مرحله کلی را با هم بررسی می‌کنیم.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی جزو اهدافی است که احتمالاً برای بسیاری از پیچیده و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد. اما اگر ابتدا با مراحل اساسی و اقدامات لازم برای آن آشنا شوید و بعد با یک برنامه‌ریزی کار خود را شروع کنید، این کار هم مثل هر کار دیگری بسیار راحت خواهد بود. در همین راستا در این مطلب ۸ گام اساسی برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را بررسی می‌کنیم. بنابراین اگر تصمیم بر راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین دارید، تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

۸ گام اساسی در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

به طور کلی ساخت فروشگاه آنلاین بنا به حوزه فعالیت و پلتفرمی که قرار است روی آن اجرا شود، اقدامات ویژه و خاص خود را می‌طلبد. اما وقتی صحبت از راه اندازی فروشگاه اینترنتی وردپرسی است، در این بین می‌توان چندین مرحله را به عنوان مراحل اساسی و مشترک انواع فروشگاه‌ها معرفی کرد. در ادامه ۸ مرحله کلی را با هم بررسی می‌کنیم که می‌توانند شما را از مرحله صفر به داشتن یک فروشگاه آنلاین برسانند.

۱- نوع محصولات خود را تعیین کنید

اولین گام در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی طبیعتاً مشخص کردن نوع دقیق محصولاتی است که قرار است در فروشگاه آنلاین خود بفروشید. چرا که شاید نوع محصولاتتان پیش از این مشخص شده باشد؛ اما شاخه دقیق‌تر آن دسته از محصولات را برای خود تعیین نکرده باشید. در این صورت می‌توانید چند روشی که در ادامه اشاره می‌کنیم را به کار بگیرید.

شناخت خلأهای موجود

مهم‌ترین کاری که باید در این مرحله انجام دهید، شناخت خلأهای موجود در فروشگاه‌های آنلاین است. حتی ممکن است این خلأ مربوط به نوع یا جنس خاصی از یک محصول باشد و نه خود محصول. به عنوان مثال در حال حاضر فروشگاه‌های اینترنتی که در زمینه فروش اسباب‌بازی فعالیت دارند، بسیار زیاد هستند. اما شاید بعضی از والدین به دنبال اسباب‌بازی‌هایی هستند که از مواد شیمیایی مضر ساخته نشده باشند.

به طور کلی برای شناخت خلأهای موجود که در واقع می‌توانند فرصت‌هایی طلایی برای شما باشند، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

جست و جو در رسانه‌های اجتماعی: رسانه‌های اجتماعی بازتاب نگرانی‌ها، شکایات و درخواست‌های کاربران هستند. برای مثال می‌توانید نظراتی که کاربران در صفحات گوناگون نوشته‌اند را بررسی کنید.

استفاده از گوگل ترندز: گوگل ترندز، عباراتی که جست و جو زیادی توسط کاربران داشته‌اند را در اختیارتان قرار می‌دهد. پس می‌توانید دسته کلی محصولات مد نظر خود را در قالب یک کلمه کلیدی در گوگل تزندر وارد کنید. سپس با بررسی کلمه کلیدی‌هایی که معرفی می‌شود، احتمالاً می‌توانید شاخه جزئی‌تری را برای فعالیت خود تعیین کنید.

جست و جو در فروشگاه‌های اینترنتی: می‌توانید زمینه محصولات احتمالی خود را محدودتر کنید. سپس در فروشگاه‌های اینترنتی شناخته شده پیرامون آن دسته بگردید و بر اساس نوع مرتب‌سازی "محبوب‌ترین‌ها" یا "پرفروش‌ترین‌ها" بررسی کنید که چه نوعی از آن محصول خواهان بیشتری داشته است. برای شناخت بهتر پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله انتخاب محصول برای فروش در وبلاگ ژاکت را مطالعه کنید.

شناخت شخصیت مشتریان بالقوه

بهترین راه برای پیدا کردن ایده‌های طلایی برای فروش محصولات آنلاین، شناخت نیاز، ترجیحات و علایق مخاطبان است. بنابراین در این روش باید اطلاعاتی را پیرامون مخاطبان هدف خود جمع‌آوری کنید. اطلاعاتی مانند: اطلاعات آماری (شامل سن، محل زندگی، شغل، حدود درآمد و …) و اطلاعات روانشناختی (شامل علایق، ارزش‌ها و …).

انتخاب بهترین مدل کسب و کار

به عنوان بخشی از فرآیند تحقیقات درباره مشتریان، باید به این فکر کنید که آنها بیشتر چگونه و از کجا مایل به خرید محصولات شما هستند. سپس باید مدل ایده‌آل کسب و کاری را برای خود انتخاب کنید. به طور کلی چند مدل تجاری وجود دارد که ۲ مورد از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

B2B: در این روش محصولات خود را به سایر فروشندگان می‌فروشید. در واقع در این روش پای مصرف کننده در میان نیست. بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است فروش عمده محصولاتتان به سایر عمده یا خرده فروشندگان روش بهتری باشد، تجارت B2B را انتخاب کنید.

B2C: در این روش محصولات خود را مستقیماً به مصرف کنندگان می‌فروشید. پس اگر فکر می‌کنید این روش می‌تواند فروش بیشتری برایتان باشد، روش B2C را برای خود انتخاب کنید.

۲- نام دامنه سایت خود را انتخاب کنید

حالا که نوع دقیق محصولات و مدل تجاری خود را انتخاب کرده‌اید، وقت آن است که به سراغ راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود بروید. در اولین قدم باید نام دامنه سایت خود را انتخاب کنید. فراموش نکنید که نام سایت فقط یک اسم نیست؛ بلکه این پتانسیل را دارد که مخاطبان را جذب و یا دفع کند. در ادامه به چند نکته کلی برای انتخاب نام دامنه سایت اشاره می‌کنیم.

انتخاب نام منحصر به فرد

شاید تصمیم بگیرید که در نام سایت خود از کلمه کلیدی مرتبط با محصولات خود استفاده کنید. بله این کار خوبی است؛ چرا که به بالا بودن رتبه سئو سایت کمک خواهد کرد. اما به شرط این که کلمه کلیدی مد نظر، فقط بخشی از نام سایت باشد و نه تمام آن.

به عنوان مثال اگر برای یک فروشگاه اسباب روشی آنلاین نام "Buytoysonline.com" را انتخاب کنید، از یک کلمه کلیدی محبوب در نام سایت خود استفاده کرده‌اید. اما این را فراموش نکنید که قطعاً بسیاری از فروشگاه‌های اسباب‌بازی فروشی دیگر نیز نامی بسیار نزدیک به این نام را برای خود انتخاب می‌کنند. بنابراین در این نام، خبری از منحصر به فرد بودن دامنه سایت نیست!

در عوض می‌توانید در کنار یک کلمه کلیدی (مثلاً toys) از یک کلمه منحصر به فرد استفاده کنید (مثل نام اخصاصی فروشگاه خود). برای مثال می‌توانید اسمی مثل Brillianttoys.com را انتخاب کنید (به معنی اسباب‌بازی‌های درخشان که درخشان نام اختصاصی فروشگاه است).

عدم استفاده از کلمه‌های ناآشنا

همیشه باید اسمی را انتخاب کنید که به راحتی در ذهن مخاطب حک شود. همین‌طور املای آن راحت باشد که مخاطبان هر زمان که خواست بتواند آدرس سایت را در مرورگر خود وارد کند. شاید به منظور منحصر به فرد بودن نام دامنه، به سراغ کلمه‌های خاص و ناآشناتر بروید. اما در این صورت اگر آن کلمه‌ها املای سختی داشته باشند، این عامل ممکن است به فروش سایت لطمه بزند. چرا که احتمال بیشتری وجود دارد که مخاطب نام سایت را فراموش کند و یا آن را اشتباه وارد کند.

استفاده از نام کوتاه

به طور کلی سعی کنید نام دامنه را زیر ۱۲ کاراکتر نگه دارید. با این کار به خاطر سپردن نام سایت توسط کاربران به مراتب راحت‌تر خواهد بود. فراموش نکنید که اگر اسمی که مد نظر دارید طولانی است، می‌توانید یک مخفف از آن بسازید و برای نام دامنه سایت خود انتخاب کنید.

۳- قالب مناسب را برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید

در قدم بعدی راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باید قالب سایت فروشگاهی مد نظر خود را انتخاب کنید. در حال حاضر تعداد بی‌شماری از قالب‌های متنوع وردپرسی فروشگاهی در دسترس هستند. تعداد این قالب‌ها به اندازه‌ای است که اگر بخواهید همه آنها را بررسی کنید، احتمالاً سردرگم خواهید شد. بهترین کار این است که به دنبال محبوب‌ترین قالب های فروشگاهی وردپرس بروید. سپس نظرات کاربران را درباره آن قالب بررسی کنید. به منظور این که شما را کمی بیشتر در مسیر انتخاب بهترین قالب هدایت کنیم، در ادامه به ۳ مورد از بهترین قالب‌های فروشگاهی ورپرس که می‌توانید برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود از آنها استفاده کنید، اشاره می‌کنیم:

قالب وودمارت

وودمارت یک قالب فروشگاهی جامع است که به صورت کاملاً بهینه هم برای صفحه نمایش دسکتاپ و هم برای نمایشگر موبایل طراحی شده است. این فروشگاه شامل دموهای متنوعی است که می‌توانید از بین آنها دموی ایده‌ال فروشگاه خود را انتخاب کنید. در این قالب می‌توانید به راحتی پیشنهادهای شگفت انگیز، مگامنو، انواع فیلترها، هدر و فوتر متفاوت دلخواه و … را ه راحتی بسازید.

قالب فلت سام

فلت سام یک قالب چند منظوره است که شامل طرح‌های متنوعی است. این قالب چندین و چند فونت محبوب و استاندارد را در خود جای داده تا بتوانید مناسب‌ترین فونت را برای سایت خود انتخاب کنید. به علاوه قالب فلت سام صفحه‌ساز بسیار کاربردی و قدرتمندی را ارائه می‌دهد که می‌توانید به کمک آن به راحتی صفحات خود را طراحی کنید. همچنین در این قالب به لطف وجود گزینه‌های بسیار برای شخصی‌سازی قالب، دستتان برای تغییر تنظیمات و مشخصات نیز بسیار باز است.

قالب ایران کالا

ایران کالا یک قالب قدرتمند دیگر است که در آن می‌توانید به فروش محصولات فیزیکی و دیجیتالی خود بپردازید. این قالب نیز کاملاً ریسپانیو است و در آن می‌توانید انواع مگامنو، مقایسه محصولات، نمودار تغییرات قیمت و … را برای سایت فروشگاه خود بسازید.

طراحی سایت فروشگاهی با انتخاب یک قالب فروشگاهی وردپرس به راحتی امکان‌پذیر است. قالب‌هایی که در بالا ذکر شد دارای امکانات فروشگاهی هستند که شما برای فروش محصولات خود به آنها نیاز دارید.

به عنوان مثال صفحات توضیح و معرفی محصول، سبد خرید، کاتالوگ محصولات و… به صورت پیش‌فرض در این قالب ها طراحی شده است.

معمولا در قالب فروشگاهی وردپرس امکانات خاص نظیر انواع فیلتر محصول، مقایسه محصول، جدول ویژگی‌های محصول نیز در نظر گرفته می شود که شما برای ایجاد آنها نیاز به صرف زمان و هزینه مجزا نداشته باشید.

۴- ظاهر فروشگاه خود را فکر شده انتخاب کنید

همانطور که در توضیح قالب‌های فروشگاهی بالا نیز اشاره کردیم، تقریباً همه قالب‌های فروشگاهی امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید ظاهر دلخواهتان را به سایت بدهید. از طرفی ظاهر سایت که می‌تواند ترکیبی از رابط کاربری و تجربه کاربری باشد، تأثیر مستقیم هم برای جذب مخاطب و هم بر امتیاز سئوی سایت دارد. بنابراین در این مرحله باید تمرکز خود را بر انتخاب بهترین طراحی برای سایت خود بگذارید. به طور کلی در انتخاب ظاهر سایت باید به موارد زیر توجه کنید:

  • انتخاب فکر شده نوع و اندازه فونت‌ها
  • استفاده از تصاویر با کیفیت
  • انتخاب پالت رنگ فکر شده و متناسب با زمینه فعالیت سایت
  • استفاده از آیکون‌ها به طوری که به هدایت کاربر کمک کنند
  • و … .

اگر ایده‌ای برای انتخاب ظاهر سایت خود ندارید، می‌توانید از یک طراح رابط کاربری و همینطور طراحی تجربه کاربری کمک بگیرید.

۵- محصولات را به فروشگاه اضافه کنید

حالا دیگر بستر مناسب برای فروش محصولات خود را دارید و وقت آن است که محصولات را به سایت اضافه کنید. برای این کار می‌توانید از گام‌های زیر پیروی کنید:

دسته‌بندی محصولات

از همان ابتدا دسته‌بندی محصولات را در منوی اصلی مشخص کنید. فراموش نکنید که دسته‌بندی محصولات مهم‌ترین مسیر برای پیمایش در یک سایت فروشگاهی است. در کنار دسته‌های اصلی که مربوط به نوع محصولات می‌شود (مثل زنانه، مردانه و …)، بهتر است دسته‌های دیگری را هم مثل "فروش ویژه" با دسته "پکیج‌های هدیه" (که کاربران می‌توانند آن را بخرند و هدیه کنند) در دسته‌بندی محصولات قرار دهید.

توضیحات محصولات

در صفحه هر یک از محصولات نیز توضیحات واضح و جامعی را درباره آن محصول وارد کنید. این توضیحات باید شامل این موارد باشند: جنس و نوع دقیق محصول، ابعاد محصول، این که این محصول برای چه افرادی مناسب است، نحوه استفاده از محصول و … .

تصاویر محصولات

تصاویری با کیفیت از محصولات را از زوایای مختلف در صفحه محصول قرار دهید. در صورت امکان با یک عکاس حرفه‌ای برای عکاسی از محصولات همکاری کنید. همینطور بهتر است امکان نمایش ۳۶۰ محصول را در اختیار کاربر قرار دهید. جالب است بدانید که طبق بررسی‌های انجام شده، قرار دادن نمایش ۳۶۰ درجه، بین ۵ تا ۴۰ درصد آمار فروش را بالا می برد.

IMG 20210706 111813

۶- نوع ارسال محصولات را مشخص کنید

در گام بعدی در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی نیز باید تعیین کنید که این محصولات قرار است چگونه به دست مشتریان برسد. انتخاب استراتژی حمل و نقل در سایت‌های فروشگاهی از اهمیت بسیار ویژه یا برخوردار است. چرا که حدود ۵۶% از مشتریان، در صورتی که یک بار تجربه بدی در دریافت محصول خود داشته باشند، دیگر به سراغ فروشگاه شما نخواهند آمد.

در این مرحله بعد از این نوع حمل و نقل را به طور دقیق مشخص کردید، باید سیاست‌های حمل و نقل خود را با جزئیات به مخاطبان نیز اطلاع دهید. یکی از بهترین راه‌های برای انتقال این اطلاعات، طراحی بخش "پرسش‌های متداول" یا همان FAQ است. در این بخش باید تمام سؤالات درباره هزینه ارسال، نوع ارسال، مدت زمان حدودی ارسال، شهرها و کشورهای تحت پوشش و … را مطرح کرده و پاسخ آنها را به طور کاملاً شفاف بنویسید.

۷- برای فروشگاه خود تبلیغ کنید

حالا دیگر مراحل اصلی راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را سپری کرده‌اید و فروشگاه خود را دارید. حالا نوبت آن است که فروشگاه خود را هر چه بیشتر به دیگران معرفی کنید. فراموش نکنید که اول از همه باید یک استراتژی بازاریابی برای خود طراحی کنید. در این استراتژی تعیین کنید که قرار است دقیقاً چه اقداماتی را برای بازاریابی انجام دهید، اگر نیاز به صرف هزینه دارند، تا چه اندازه قرار است هزینه کنید، چه کمپین ها و جشنواره‌هایی را قرار است راه‌اندازی کنید و … . اما چند مورد از بهترین اقداماتی که می‌توانید برای اجرای استراتژی خود انجام دهید، شامل موارد زیر می‌شوند:

راه‌اندازی کانال‌های دیگر

بسیاری از مشتریان بالقوه شما در سایر پلتفرم‌ها فعالیت دارند. بنابراین بهترین کار این است که پلتفرم‌های محبوب مثل اینستاگرام را بشناسید و در آنها یک حساب کاربری تجاری برای خود بسازید. سپس در این حساب‌ها به تولید محتوا بپردازید تا محصولات خود را به کاربران معرفی کنید. همینطور پیرامون تخفیفات و جشنواره‌های فروشگاه هم اطلاع رسانی کنید.

نکته: در فرآیند تولید محتوا از محتواهای ویدئویی غافل نشوید. ویدئوها در حال حاضر محبوب‌ترین محتوا برای کاربران هستند.

همکاری با اینفلوئنسرها

اینفوئنسرها می‌توانند کانال فوق‌العاده یا برای معرفی فروشگاه شما به مخاطبان باشند. بنابراین سعی کنید از این فرصت استفاده کنید. البته در انتخاب اینفلوئنسر دقت کنید که اولاً او مورد اعتماد مخاطبان باشد، دوماً زمینه فعالیت او در کل مرتبط با فروشگاه شما باشد.

سئو سایت در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

اما می‌رسیم به یکی از مهمترین اقدامات برای معرفی سایت، یعنی سئو سایت. وقتی یک سایت فروشگاهی به درستی سئو شود، رتبه بالاتری نزد موتورهای جست و جو و به ویژه گوگل پیدا می‌کند. این موضوع به این معنی است که وقتی کاربر به عنوان مثال عبارت "لباس زمستانی" را در گوگل جست و جو می کند، فروشگاه شما را به عنوان یکی از اولین سایت‌های معرفی شده می بیند. بنابراین سایت شما به عنوان اولین انتخاب‌های کاربر به او معرفی می‌شود.

سئو سایت فروشگاهی، مبحثی مفصل است که پرداختن کامل به آن در این مطلب امکان‌پذیر نیست. اما اگر بخواهیم چند مورد از مهمترین قوانین سئو را در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به صورت خلاصه و تیتروار مرور کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اطمینان از بهینه بودن سایت برای دستگاه‌های گوناگون
  • اطمینان از مناسب بودن رابط کاربری سایت
  • استفاده از کلمات کلیدی محبوب و مرتبط در توضیح محصولات، محتواهای بخش مجله یا بلاگ، متن جایگزین تصویر و …
  • لینک‌سازی داخلی سایت
  • دریافت بک لینک از سایر منابع
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • و … .

نکته: اگر وقت کافی برای یادگیری اصول سئو سایت فروشگاهی و اعمال آنها بر سایت خود را ندارید، می‌توانید با یک متخصص سئو در این زمینه همکاری کنید.

IMG 20210706 111840

۸- بعد از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، نظارت مستمر بر سایت داشته باشید

مرحله آخر، در واقع مرحله‌ای است که از زمان راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به طور پیوسته همراه شما خواهد بود. این مرحله شامل نظارت مستمر بر سایت و فعالیت برنامه‌ریزی شده در آن است. این مراحل به طور کلی شامل اقدامات زیر است:

  • قرار دادن لینک‌های Call-to-action مناسب در صفحه اصلی سایت و در لندینگ پیج‌ها
  • تولید محتوای مستمر برای بخش مجله یا بلاگ (فاکتوری که تأثیر فوق‌العاده‌ای در سئو سایت خواهد داشت)
  • ویرایش دسته‌بندی محصولات در صورت لزوم
  • راه‌اندازی جشنواره های فصلی و مناسبتی
  • قرار دادن گرافیک‌ها یا تصاویر مناسبتی
  • نظارت بر فعال بودن بخش‌های مختلف سایت، مانند فرم‌ها و … .
  • ارسال ایمیل‌های برنامه‌ریزی شده برای بهره‌گیری از بازاریابی ایمیلی
  • اطلاع درست وضعیت موجودی کالاها
  • و … .

سخن پایانی

همه مراحلی که در این مطلب با هم بررسی کردیم، برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مهم و ضروری هستند. اما مرحله آخر را می‌توان فاکتور تعیین کننده برای آینده یک فروشگاه آنلاین دانست. چرا که اگر هر اندازه هم شروع قدرتمندی داشته باشید، اگر ادامه مسیر را با هم قدرت پیش نبرید، با نتیجه جالب و راضی کننده‌ای مواجه نخواهید شد. بنابراین فراموش نکنید که بعد از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، کار اصلی شما آغاز خواهد شد. امیدواریم این مطلب برایتان راهنمایی باشد تا بتوانید به کمک آن فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کرده و شاهد رشد روز افزون آن باشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • میلاد شجاعی

    ممنونم محتوای خوب و جالبی بود. این روزا که دیگه کسی حتی به تبلیغات لوله بازکنی برچسب های تو کوچه خیابونم نگاه نمیکنه و اینترنتی سفارش میده، امیدوارم این طرح صیانت از فضای مجازی نتونه راحتی و سرعت توی کارها رو از مردم بگیره و به جاش کسب و کارهای آنلاین روز به رو ز رونق بگیرن، طرف الان برای لوله بازکنی هم اینترنتی سفارش میده چه برسه به سایر کارهای مهم که به اینترنت وابسته هستن.