کد مطلب: ۳۰۷۱۴۸

مردم بیش از حد نیاز خرید نکنند

مردم بیش از حد نیاز خرید نکنند

​شاید دلار یکی از بهانه‌هایی است که کاسبان و بازاریان کالاهای خود را در این آشفته بازار افزایش می‌دهند و می‌خواهند از وضعیت نابسامان ارزی و وضعیت موجود بازار نهایت استفاده را ببرند.

این روزها وقتی که به بازار مراجعه می‌کنیم با نوسان شدید قیمتی در بازار روبرو می‌شویم، این نوسان قیمت‌ها خود را در مواد غذایی نیز نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، گوشت، تخم‌مرغ، رب، گوجه و لبنیات و… در سبد غذایی خانوارها وجود دارد، اما این روزها نوسان قیمت‌ها صدای مردم را درآورده و سفره آن‌ها را روز به روز کوچک‌تر می‌کند.

افزایش قیمت‌ کالاها در آشفته بازار

شاید دلار یکی از بهانه‌هایی است که کاسبان و بازاریان کالاهای خود را در این آشفته بازار افزایش می‌دهند و می‌خواهند از وضعیت نا به سامان ارزی و وضعیت موجود بازار نهایت استفاده را ببرند.

احتکار در انبارها و احتکار خانگی نیز یکی دیگر از دلایل گرانی است که متاسفانه امروز بسیاری از افراد سودجو به احتکار رو ‌آوردند و بر مشکلات بازار می‌افزایند و حتی می‌توان از احتکار خانگی به عنوان خودکشی خاموش نیز نام برد.

خیلی از سرمایه‌داران هر نوع کالایی که داشتند را احتکار کردند و این سبب گران‌تر شدن اجناس شده و از طرفی نیز برخی از مردم به جای اینکه از جنس‌هایی که گران شده کمتر خریداری کنند، چند برابر نیازشان خریدند.

مردم سبب گرانی بیشتر می‌شوند

یکی از عرضه‌کنندگان مواد غذایی در بازار روز خیابان پاسداران بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا منطقه خراسان جنوبی گفت: قیمت‌ها با بالا رفتن دلار تب می‌کنند و با خریدهای هیجانی مردم نیز افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

رضا نصراللهی تصریح کرد: خود مردم نیز با خریدهای بیش از حد نیاز مقصر هستند و سبب گرانی بیشتر در بازار می‌شوند لذا باید متعهد باشند تا این قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه نوسان قیمت در بازار وجود دارد، افزود: برخی از کالاها صبح یک قیمتی و ظهر نیز یک قیمت دیگری دارند و گاهی مواقع این نوسان قیمت‌ها نیز ساعتی است.

این عرضه‌کننده مواد غذایی در بیرجند عنوان کرد: قوطی رب از مبلغ 3500 تومان در مدت چند هفته به 17500 تومان رسیده و با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است.

نصراللهی با بیان اینکه قیمت تخم مرغ نیز از مبلغ 8400 تومان به مبلغ 8700 تومان افزایش یافته است، بیان کرد: قدرت خرید مردم کم شده و بازار نسبت به گذشته کم رونق‌تر شده است.

وی با بیان اینکه سفره بسیاری از خانوارها روز به روز کوچکتر می‌شود، ادامه داد: وقتی که پوشک گران شده بود بسیاری از افراد بسته‌های زیادی از پوشک‌ها را می‌خریدند تا برای چند ماه خود داشته باشند.

نوسان ساعتی قیمت‌ها

علی آقایی یکی از مغازه‌داران سطح شهر بیرجند گفت: این روزها نوسان قیمت‌ها ماهانه نیست بلکه ساعتی است و برخی از کالاها هر ساعتی یک قیمتی دارند.

آقایی افزود: بسیاری از اجناس از دو ماه گذشته تاکنون به دو برابر یا حتی سه برابر رسیده و به خوبی می‌توان مشاهده کرد که قدرت خرید مردم کم شده است.

وی تصریح کرد: دختر و پسرهای جوانی که قرار است زندگی مشترکی را آغاز کنند شرایط سختی دارند، چرا که لوازم خانگی نیز با افزایش قیمت زیادی روبرو بوده است.

این عرضه‌کننده مواد غذایی با بیان اینکه بسیاری از قیمت‌های اجناس با دلار بالا و پایین می‌شود، افزود: ما نیز باید کالاها را به قیمت روز به فروش برسانیم تا ضرر نکنیم.

کم شدن قدرت خرید مردم

ملک‌آبادی یکی دیگر از مغازه‌داران بازار روز خیابان پاسداران بیرجند می‌افزاید: قیمت‌های کالاها ثابت نیست و امروز هر چند قیمت گوجه ارزان‌تر شده اما شاید این ارزانی دوام نداشته باشد و باری دیگر با افزایش روبرو شود.

ملک‌آبادی با بیان اینکه قدرت خرید مردم با افزایش قیمت‌ها کمتر می‌شود، گفت: دلار تنها در افزایش قیمت موز تاثیر دارد چرا که وارداتی است اما در سایر میوه‌های تاثیری ندارد.

وی بیان کرد: هر کیلوی گوجه در خرده‌فروشی 5 هزار تومان است و سیب‌زمینی و پیاز نیز نسبت به روزهای قبل افزایش داشته است.

مردم بیش از حد نیاز خرید نکنند

علی تهوری معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: خراسان جنوبی درصد کمی از جمعیت مصرف‌کننده در سطح کشور دارد و در بهترین شرایط بازار نیز خرید عمده‌فروشان و تجار محدود بوده و احتکار در سطح کلان مشاهده نشده است.

تهوری تصریح کرد: بسیاری از انبارهایی که در طرح مبارزه با احتکار و اختفای کالا در استان شناسایی شده به دلیل عدم اعلام موجودی و ثبت نشدن انبار بوده است.

وی با بیان اینکه پرونده متخلفان به تعزیرات حکومتی ارسال شده است، افزود: از تمام واحدهای صنف، عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و تجار که اقدام به نگهداری کالا در حجم عمده می‌کنند درخواستمی‌شود برای ثبت انبار و اعلام موجودی کالا اقدام کنند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ثبت و اعلام نشدن انبار و موجودی کالا یکی از مصادیق احتکار است و مطابق با قوانین تعزیرات حکومتی با متخلفان برخورد می‌شود.

تهوری با بیان اینکه در هفته‌های اخیر مشاهده شده که مردم بیش از نیاز خود خرید می‌کنند، تصریح کرد: تمام کالاهای اساسی بیش از حد نیاز در کشور ذخیره‌سازی شده و جای هیچ گونه نگرانی برای مردم نیست و توزیع بسیاری از محصولات نیز روند افزایشی داشته است.

وی عنوان کرد: خرید بیش از حد مردم و احتکار خانگی شاخص عرضه تقاضا را از تعادل خارج می‌کند و ممکن است در مقاطعی کوتاه مدت کمبودی مشاهده شود.

تشکیل 11 پرونده احتکار در خراسان جنوبی

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: از تمام هم‌استانی‌ها و همشهریان درخواست می‌شود مانند گذشته خرید کالا را در حد نیاز انجام دهند چرا که خرید بیش از حد یکی از عوامل گرانی است و افزایش تقاضای نامتعارف موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

تهوری با اشاره به بازار لاستیک در استان، اظهار کرد: شرایط تامین و توزیع لاستیک در استان رو به بهبود است و علاوه بر تولیدات داخلی نیز سهمیه واردات در شبکه‌های توزیع کشور قرار خواهد گرفت.

وی اذعان کرد: از ابتدای طرح مبارزه با احتکار و اختفای کالای در استان که از 16 تیرماه امسال آغاز شده تاکنون 11 پرونده احتکار و عدم اعلام موجودی تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، ارزش ریالی پرونده‌های تخلف طرح را 17.5 میلیارد ریال دانست و گفت: همچنین از محل رسیدگی به شکایت‌های مردمی نیز بیش از 2 میلیارد ریال به شاکیان برگشت داده شده است.

تهوری خاطرنشان کرد: در مدت این طرح بیش از 26 هزار مورد بازرسی در استان انجام شده که در این راستا 346 پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.