خبر مهم:

کد مطلب: ۲۵۱۰۹۸

مرگبارترین خوراکی‌های دنیا

مرگبارترین خوراکی‌های دنیا

در جهان خوراکی‌هایی وجود دارد که برخلاف تصور ما می‎‌توانند کشنده باشند. برخی از گیاهان و میوه‌ها به طور طبیعی سم تولید می‌کنند و مرگبارند. همچنین برخی دیگر از مواد غذایی موجب بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شوند که مصرف آنها خطرات جدی به دنبال دارد.

الهام میرمحمدی: در جهان خوراکی‌هایی وجود دارد که برخلاف تصور ما می‎‌توانند کشنده باشند. برخی از گیاهان و میوه‌ها به طور طبیعی سم تولید می‌کنند. این ترکیبات شیمیایی ساختار متنوعی دارند و مصرف آنها مرگبار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تولید این سم‌ها در گیاهان گاهی مکانیسم دفاعی طبیعی آنها در برابر جانوران و دیگر موجودات زنده است.

از دیگر منابع سموم طبیعی، جلبگ‌های میکروسکوپی و پلانکتون‌هاست که موجودات دریایی از آنها تغذیه می‌کنند اما به آنها آسیبی نمی‌رساند. با خوردن این موجودات دریایی سم موجود در بدن آنها به انسان منتقل می‌شود که خطرناک و کشنده است.

از سوی دیگر، برخی از مواد غذایی موجب بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شوند که خطرات جدی ایجاد می‌کند.

در این مطلب به معرفی مرگبارترین خوراکی‌های جهان پرداخته‌ایم:

1- قارچ‌ها

برخی از قارچ‌ها حاوی مواد سمی هستند که می‌توانند جان انسان را به خطر بیندازند. قارچ‌های سمی را با نام کلاه مرگ هم می‌شناسند. این قارچ‌ها شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و حتی کارشناسان هم به سختی آنها را از یکدیگر تشخیص می‌دهند.

2- گوجه‌فرنگی

برگ‌ها و ساقه گوجه‌فرنگی حاوی سمی به نام گیلکوآلکالوئید است.

آلکالوئیدها ترکیبات پیچیده نیتروژن‌داری هستند که معمولا اثرات قوی فیزیولوژیک روی بدن انسان‌ها دارند و منجر به درد و ناراحتی معده می‌شوند.

3- برگ ریواس

از ریواس برای تهیه غذاهای متعددی استفاده می‌شود اما برگ‌های آن حاوی دو ترکیب به نام‌های اکسالیت و آنتراکوینون گلیکوسید است و به آن خاصیت مسموم‌کنندگی می‌دهد.

این سم می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی، تشنج، نارسایی کلیه و بعضا مرگ شود.

4- بادام زمینی

آلرژی به بادام زمینی یکی از شایع‌ترین حساسیت‌هاست که معمولا به شوک‌های آنافیلاکسی منجر می‌شود. مشکلات تنفسی، شوک و گاهی بی‌هوش شدن از جمله علائم این نوع آلرژی است که گاهی می‌تواند به مرگ بینجامد.

پیش از خوردن بادام زمینی یا کره بادام زمینی، اطمینان حاصل کنید که به آن آلرژی ندارید.

5- صدف

از دیگر خوراکی‌های آلرژی‌زا صدف است که مسیر تنفسی را دچار مشکل می‌کند و منجر به مرگ می‌شود.

6- سیب‌زمینی

ساقه و برگ سیب‌زمینی مسموم‌کننده است. با این حال بیشتر مرگ‌ومیر مرتبط با این گیاه مربوط به خوردن سیب‌زمینی‌های سبز یا نوشیدن چای برگ سیب‎زمینی است.

سیب‌زمینی حاوی سمی به نام سولانین است که اگر در مقادیر زیادی خورده شود، بیماری‌های جدی ایجاد می‌کند.

7- گیلاس

هسته گیلاس دارای سیانید است و بهتر است از خوردن آن اجتناب کنید. خوردن یک هسته گیلاس آسیب جدی ایجاد نمی‌کند اما در دوزهای بالا منجر به سرگیجه، حالت تهوع و بعضا مرگ می‌شود.

8- گوشت و تخم‌مرغ خام

گوشت و تخم‌مرغ خام می‌تواند حاوی باکتری‌های سالمونلا باشد که التهابات معده‌روده‌ای موجب می‌شود. مسمومیت با سالمونلا عوارض جدی برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ایجاد می‌کند و کشنده است.

9- بادام

بادام‌های خام تلخ به طور طبیعی حاوی ماده سمی سیانور هستند که بیشتر در تولید قرص‌های سمی و حشره‌کش‌ها کاربرد دارند.

خرد کردن، گاز زدن و جویدن بادام تلخ سیانور موجود در آن را فعال می‌کند. خوردن چهار یا پنج عدد بادام تلخ موجب سردرد، حالت تهوع و گرفتگی عضلات شکمی می‌شود و می‌تواند خطرناک باشد.

10- سیب، آلو، هلو، زردآلو و گلابی

دانه‌ها، پوست و برگ‌ این میوه‌ها شامل آمیگدالین است که ترکیبی از سیانید تولید می‌کند. مصرف بیش از حد این بخش از این میوه‌ها منجر به سرگیجه، حالت تهوع، افزایش فشار خون، نارسایی کلیوی، کما و حتی مرگ می‌شود.

11- کرچک

یکی از ویژگی‌های گیاه کرچک، داشتن دانه‌های بسیار سمی به نام ریسین است که در صورت بلعیده شدن کشنده است.

چنانچه این دانه توسط کودکان و بزرگسالان خورده شود تا چند روز علائم مسمومیت بروز نمی‌کند. اما در صورت جویدن آن علائم مسمومیت خیلی زود ظاهر می‌شوند.

12- فوگو (ماهی پافر)

پوست، کبد و اعضای داخلی این ماهی بسیار سمی است که می‌تواند انسان را فلج کند و حتی باعث مرگ شود. این ماهی ژاپنی به دلیل داشتن تترو دوتوکسین زهرآگین است و از این رو در هنگام طبخ باید بخش‌های زهردار را جدا کرد تا گوشت را آلوده نکند.

منبع: cosmopolitan

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.