کد مطلب: ۵۱۹۹۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حراج عجیب خودروهای ناقص / در مزایده‌های خودروسازان چه می‌گذرد؟

حراج عجیب خودروهای ناقص / در مزایده‌های خودروسازان چه می‌گذرد؟

ظاهر ماجرا مزایده خودروهای ناقص است آن هم با قیمت‌هایی که با بهای کارخانه فاصله زیادی دارد و به قیمت بازار آزاد نزدیک‌تر است اما این تمام ماجرا نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز یکی به بهانه خط و خش بدنه و دیگری به بهانه نداشتن سپر. یکی از خریداران خودروی ناقص به تجارت‌نیوز می‌گوید یک دستگاه خودروی کوئیک را خریداری کردم که تنها نقص آن نداشتن درپوش پلاستیکی جعبه فیوز بود!

او اما موفق نشده است که خودرو را از مزایده بخرد و خودروی ناقص سر از نمایشگاه اتومبیل درآورده و آن را با قیمت روز بازار آزاد خریداری کرده است. مشتری دیگری با تجربه مشابه توضیح می‌دهد که یک دستگاه خودروی ۴۰۵ را در حالی خریداری کرده که علاوه بر گزارش‌های کاغذی نقص قطعه که روی شیشه جلوی خودرو چسبانده بودند، با ماژیک روی کاپوت و شیشه هم عنوان «خودروی ناقص» درج شده بود اما خودرو فقط زه یکی از درها را نداشت.

خودروسازان در روزهای تحریم بهانه جدیدی جور کرده‌اند و بارها علت اختلال در عرضه منظم خودرو را نبود قطعات و خودروهای ناقص گفته‌اند. آخرین گزارش موجود از وضعیت خودروهای ناقص به ادعای فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو برمی‌گردد که نیمه بهمن امسال تعداد آن را ۳۰ هزار دستگاه دانسته است.

آخرین آمار تجمیعی دو خودروساز هم مربوط به آبان ماه است که نشان می‌دهد حدود ۱۸ درصد خودروهای سواری تولید شده دچار نقص قطعه هستند.

کمبود قطعه نداریم!

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن قطعه‌سازان اما به تجارت‌نیوز می‌گوید که کمبود خاصی از نظر قطعه خودرو وجود ندارد و تنها مشکل این است که قطعات وارد شده در گمرک دپو است که اگر این محموله آزاد شود خودروسازان هیچ مشکلی برای تامین قطعه ندارند.

امیرارسلان منصوری، عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان خودرو کشور درباره ادعای مشتریان بازار خودرو به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: خودروسازان بدون مجوز وزارت صمت و شورای رقابت نمی‌توانند خودروهای ناقص را به مزایده بگذارند و اگر این اتفاق افتاده است این نهادها باید پاسخگو باشند.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه مشکلات زیادی در فرآیند توزیع خودرو وجود دارد که بارها از طریق تشکل‌های صنفی به شورای رقابت و وزارت صمت گزارش شده اما گوش شنوایی وجود ندارد و مصرف‌کننده تنها بازنده این بازار است.

ولی رستمی، عضو شورای رقابت پاسخ دقیق و مشخصی به این مساله نمی‌دهد و به تجارت‌نیوز می‌گوید اعضای شورای رقابت بنا را بر این گذاشته‌اند که فقط رییس شورای یعنی آقای رضا شیوا به رسانه‌ها پاسخ بدهند و البته رضا شیوا هم به هیچ‌کدام از تماس‌های مکرر خبرنگاران پاسخ نمی‌دهد.

برای مطالعه بیشتر گزارش فروش قسطی محصولات ایران‌خودرو و سایپا پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام به قول اون دوستامون نخرید نخرید مجبور میشن این ماشینهای اشغالشون ارزون کنن

  • ناشناس

    من بعد از ۲سال کار ۷۰میلیون جمع کردم پراید شد ۱۱۰میلیون زورم امد برم پراید کهنه بخرم رفتم دهات زمین خریدم

    • ناشناس

      درود به شرفت بهترین کاروکردی ?????

    • ناشناس

      سلام بهترین کار را کردی

    • فرنگیس

      آفرین

  • ناشناس

    با سلام .. دوست عزیزی نظری در خصوص بدون ایراد بودن خودروهای مزایده ای داده اند که جا دارد توضیحاتی در این خصوص به اطلاع دوستان رسانده شود .. برخی خودروها که توسط پیمانکاران حمل به نمایندگی ها ارسال می گردد در مسیر دچار خسارت شده و به مبادی تولید عودت می گردند . این خودروها مجدد مورد باز کاری قرار گرفته و پس از اصلاح در برخی موارد کارشناسان کیفیت خودرو را تایید نمی کنند و به سیکل مزایده منتقل می شود . در واقع ایراد از دید شما وجود ندارد ولی اگر با دستگاه ضخامت سنج بازدید شود ، ایراد رویت خواهد شد .

    • محمد امیری

      چقدر شما دقیق هستید 🙂

    • ناشناس

      آاافرررین خیلی خاصی تو

  • ناشناس

    جمع کنید بابا ساخت این لگنا رو..مردمو خر فرض کردین

    • ناشناس

      وقتی برای لگن هاشون 4 میلیون ثبت نام میکنن مردم چی فرض کنن پس؟

  • ناشناس

    با سلام خدا رو شکر هرچقدر ظلم از دستتون میاد کوتاهی نکنید آنقدر سخت بگیرید تا شیطان از شما راضی باشه سایه ظلم کوتاه است منتظر عواقب کا تان باشید انشالله

  • علی

    تغییر زمان مزایده عمومی ایران خودرو به شماره های 99/30 و 99/31تغییر در زمان برگزاری مزایده ایران خودرو و زمان باز پرداخت شرکت کنندگان در مزایده برگه زرینی دیگر از گروه صنعتی ایران خودرو به شرکت کنندگان در مزایده و مردم می باشد

  • محمد

    اخه این چه وضعه یک پرایدحلبی شده ۱۲۰میلیون خجالت بکشیدشرم کنید این پول حرامه ایشالله همین دنیا گرفتاربشیدتادیگربه مردم ایران ظلم نکنید

  • ناشناس

    سلام بخدا من ماشین ندارم یه ماشناراقسطی بدید به من بزارم شرکت اسنب خرج خودم خانوادم دربیارم ممنون

    • بابک

      خدالعنت کنه برباعث و بانی ، الهی بمیرم برات ،منم بخاطر ماشین شرمنده خانوادم شدم

  • بابک

    خداشاهده کاری کردین آرزو به دل بمونیم با این‌ گرانی وحشتناک خودرو ، خدا شمارا هم شرمنده خانوادتون کنا که بدجوری سرافکنده شدیم بخاطر خرید یه ماشین

  • امین

    واقعا جای تاسف داره ک کشورهای عربی با کمترین قیمت به پول ما ۱۲۰ میلیون بهترین ماشینا رو که ی ادم بی پول اونجا سوار میشه و ما هنوز تو پراید مفنگی موندیم بمیرین