کد مطلب: ۱۲۱۸۳۷

مسایل کشور بدون نقش سازنده رسانه قابل حل نیست

مسایل کشور بدون نقش سازنده رسانه قابل حل نیست

معاون اول رییس جمهور گفت: هیچ مسئله‌ای از مسائل پیش روی جامعه بدون نقش آفرینی مثبت و سازنده رسانه‌ها قابل حل نیست. به گزارش صدا و سیما، اسحاق جهانگیری در نخستین جشنواره زن، خانواده و رسانه با بیان اینکه هیچ مسئله ای از مسائل پیش روی جامعه بدون نقش آفرینی مثبت و سازنده رسانه ها

معاون اول رییس جمهور گفت: هیچ مسئله‌ای از مسائل پیش روی جامعه بدون نقش آفرینی مثبت و سازنده رسانه‌ها قابل حل نیست.
به گزارش صدا و سیما، اسحاق جهانگیری در نخستین جشنواره زن، خانواده و رسانه با بیان اینکه هیچ مسئله ای از مسائل پیش روی جامعه بدون نقش آفرینی مثبت و سازنده رسانه ها قابل حل نیست، گفت: در تمام مسائل و مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زمانی می‌توان این مسائل را حل و فصل کرد و به راهکار مناسب رسید که رسانه ها نیز در این زمینه نقش آفرین باشند.

معاون اول رییس جمهور، رحلت ناگهانی و ناباورانه بزرگ مرد دین و سیاست حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به مردم شریف و قدر شناس کشور تسلیت گفت و اظهار داشت: حضور گسترده و آگاهانه مردم در مراسم های پس از ارتحال ایشان و تشییع با شکوه پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی که عمر خود را برای استقرار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی صرف کرد در تاریخ جمهوری اسلامی کم نظیر بود.

وی افزود: حضور مردم در مراسم های ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی در استان ها و شهرستان های مختلف نیز بسیار با شکوه برگزار شده است و بر اساس گفته برخی دوستان، این مراسم ها فقط با مراسم هایی که برای یادبود امام راحل برگزار شده بود قابل مقایسه است که مردم چنین شکوه و عظمتی را بار دیگر نشان دادند.

جهانگیری ادامه داد: حضور مردم در مراسم ارتحال رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام‌های متعددی با خود دارد که امیدوارم از این پیام‌ها درس‌های لازم برای استقرار و تثبیت اهداف بزرگی که مردان بزرگ انقلاب در نظر داشتند، گرفته شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تصور نمی کردیم که در این ایام شاهد ضایعه ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی باشیم، خاطر نشان کرد: هم اکنون مشیت الهی بر این امر تعلق گرفت و باید بیشتر به حکمت آن اندیشه و از میراث گرانقدری که این شخصیت ممتاز برای ما به جا نهاده به تناسب مسائل و اقتضائات پیش رو بهره بگیریم.

وی در ادامه با قدردانی از برگزاری جشنواره زن، خانواده و رسانه اظهار داشت: هر سه مقوله موجود در عنوان این جشنواره با اندیشه و تجربیات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی پیوندهای وسیعی داشت و نگاه ایشان به زن و نقش او در اجتماع بی تردید یکی از روشن بینانه ترین نگاه ها از منظر دین به زن بود.

معاون اول رییس جمهور افزود: ایشان نه تنها در موضوع ورود زنان به مسائل سیاست و اجتماع قائل به کمترین محدودیت نبود بلکه در مقابله با تحجر و تنگ نظری و غلبه بر سنت های غلط یکی از پیشگامان اسلام در دوره معاصر بود.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی به توانمندی و نقش زنان در سطوح مختلف باور داشت و در این مسیر تا حد امکان راهگشا بود و با شجاعت و قاطعیت از نظرات امام راحل که برخاسته از اسلام ناب بود، حمایت می کرد تا زن بتواند در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور گفت: نگاه آیت الله هاشمی به نهاد خانواده سرشار از صفا، صمیمیت و محبت بود و در عین آزادی به رعایت حقوق اعضای خانواده تاکید داشت.

وی با بیان اینکه در نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی به مسائل خانواده، موضوعات فراوانی وجود دارد که باید در جای خود به آن پرداخته شود، تصریح کرد: برخورد ایشان با همسر و فرزندانش گویای نگاه و اندیشه عمیق ایشان است وبر خلاف فرهنگ رایج در محیط های سنتی، در تمامی نوشته ها و گفته های آیت الله هاشمی از دیرباز تا کنون، همسر و دختران خود را با نام و با سادگی خطاب می کرد و همین موضوع باعث شد جامعه نیز آن‌ها را با نام بشناسد و شاید در مورد یک روحانی و یک مسئول سطح بالای دیگر این مورد مصداق نداشته باشد که عامه مردم نام زن و دختران او را بدانند و با همان نام آنها را در جامعه خطاب قرار دهند.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: در خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی که جزو اسناد مهم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است، وقتی این خاطرات را مطالعه می کنیم، در خاطرات برخی روزها به مسائل ساده داخل خانواده اشاره شده و این در حالی است که بعضاً در خاطرات همان روز به پیچیده ترین و مهمترین مسائل سیاسی نیز اشاره شده است و مهمترین پیام این موضوع این است که یک سیاست مدار هر چند هم که بزرگ باشد، نمی تواند از مسئله خانواده جدا باشد و حتماً بخش عمده ای از زمان روز را با خانواده سپری می کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نگاه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به رسانه و نقش آن بویژه در سالهای اخیر یکی از واقع بینانه ترین رویکرد های زمان ما بود، گفت: در این خصوص کافی است به گفته های اخیر ایشان درباره نقش رسانه های نوین و شبکه های مجازی در بالابردن میزان آگاهی مردم و دفاع از جریان آزاد اطلاعات مراجعه کنیم.

وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی عالمی متفکر، سیاست مداری هوشمند و به تعبیر مقام معظم رهبری فقیهی زمان شناس بود که هم جهان کنونی را به درستی می شناخت و هم به خوبی از نقش و اثر گذاری مولفه ها و عناصری که محصول این جهان هستند، آگاهی داشت.

دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و نقش رسانه ها در ابعاد مختلف جامعه اظهار داشت: مسائل واقعی با تعبیری که در رسانه ها از آنها وجود دارد گاهی متفاوت است و فاصله دارد به همین دلیل توجه به نگرش و افکار عمومی اهمیت فراوانی دارد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: نمی توان به دلیل آنکه گاهی تصویر واقعیت و آنچه در رسانه ها منعکس می شود با هم تفاوت دارد از رسانه ها گریخت. نمی توان به رسانه ها بدبین بود بلکه باید کوشید تا تصاویری که رسانه ها از مسائل مختلف جامعه منعکس می کنند به واقعیت های جامعه نزدیک شود. نزدیکی دنیای رسانه ای شده با دنیای واقعی وقتی میسر است که اساس کار و فعالیت رسانه ها مبتنی بر گفتگو و چرخش آزاد اطلاعات باشد.

وی مهمترین رسالت رسانه ها را زمینه سازی برای وجود گفتگو در جامعه و کمک به چرخش آزاد اطلاعات ارزیابی کرد و گفت: در این صورت است که شاید بتوانیم واقعیت ها و تصاویر منعکس شده در رسانه ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.

دکتر جهانگیری ادامه داد: رسانه نباید به ابزاری برای کتمان حقیقت و اعمال زور تبدیل شود و نبایدآن را از دسترسی به حقیقت منع کرد و مسیر فعالیت آن را محدود ساخت.

معاون اول رییس جمهور گفت: متاسفانه سیاست زدگی و تبدیل رسانه به ابزاری برای محدود کردن جامعه از ادراک درست و مسلط کردن افراطی گری و خشونت بر رسانه ها، تضییع حقوق اساسی ملت است.

وی حق دسترسی آزاد به اطلاعات و حق مشارکت آزاد در تعیین سرنوشت را از حقوق اساسی ملت برشمرد و گفت: متاسفانه برخی رسانه ها در سال‌های اخیر نشان دادند به دنبال حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و روی کار آمدن جریان اعتدال و عقلانیت نیستند و راهی بر خلاف این نقش و رسالت برگزیده اند.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: شاهد این مدعا عملکرد برخی رسانه های منتقد دولت است که به جای نقد سازنده و نقد عملکردها و سیاست های دولت، از نوعی عملیات و جنگ روانی بعضاً با سرمایه های عمومی و بیت المال علیه دولت استفاده می کنند و تلاش می کنند دولت و مجلس برآمده از رای ملت را در ذهن مردم ناتوان و ناکارآمد نشان دهند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: نقش ملی و تاریخی رسانه ها در چنین شرایطی می تواند ترغیب عموم به فهم مسائل و مصالح ملی و دعوت جامعه به گفتگوهای عقلانی به دور از سوء ظن و تنش باشد. ما نیازمند آن هستیم که بر سر مسائل ملی و اساسی کشور گفتگوهای سازنده شکل بگیرد بدون آنکه به یکدیگر سوء ظن داشته باشیم و در جامعه تنش ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ایران در جهان امروز در منطقه ناامن و پرمخاطره خاورمیانه کشوری آرام، امن و رو به توسعه است، تاکید کرد: دولت عزمی جز حاکمیت قانون، مبارزه با فساد و پیشرفت و توسعه کشور ندارد.

دکتر جهانگیری گفت: از همه رسانه های مخالف دولت می خواهم که جامعه امن، نظام مقتدر و برخوردار از رهبری آگاه و هوشمند را ناامن، ناتوان و آشفته نشان ندهند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه سهم بزرگی از پیشرفت ایران در زمینه های مختلف یقیناً بر دوش زنان فرهیخته و فعال کشور است، خاطر نشان کرد: زن در تاریخ و تمدن اسلامی و ایرانی ما از جایگاه و مقام بالایی برخوردار است.

وی افزود: هرجا نام مردان بزرگ در زمینه های دین و سیاست و سایر عرصه ها برده می شود نام زنانی بزرگ نیز در کنار و دوشادوش آنها آمده است. در تاریخ معاصر ما به برکت انقلاب و اندیشه های امام راحل به سطوح جدیدی از مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان رسیده ایم و امروز در هر عرصه ای از توسعه همه جانبه کشور بدون توجه به حضور زنان آن حوزه نمی توان موفق بود.

دکتر جهانگیری افزود: زنان در آموزش، هنر، ورزش، مدیریت، سیاست، کارآفرینی و فعالیت های مدنی و امور نیکوکاری با شتابی حتی بیشتر از شتاب مردان حماسه آفرین هستند و حتی در عرصه های جهانی برای کشور افتخار کسب می کنند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه رسانه ها می توانند تصویرگران شایسته ای از نقش و تحرک زنان در جامعه باشند، گفت: البته رسانه ها خود نیز از حضور و نقش پر معنای زنان در کشور بهره مند بوده اند و شاهد فعالیت موفق زنان روزنامه نگار، هنرمند و فعالان رسانه ای هستند.

وی افزود: جا دارد همه نظام و مسئولین کشور از شکوفایی زنان اطلاع یابند و زمینه را برای رشد بیشتر آنان فراهم سازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه هر گونه تغییر الگوی اخلاقی در جامعه جز با کمک اولین آموزگاران یعنی مادران میسر نیست، گفت: هر تغییر در کیفیت زندگی از خانواده شروع می شود و تغییر الگوی سبک زندگی بدون در نظر داشتن نقش زنان و مادران که نیمی از بدنه جامعه هستند، امکان پذیر نیست.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم در این مراسم با بیان اینکه این جشنواره با پشتوانه صاحبان اندیشه برگزار شده است، گفت: در این جشنواره به واکاوی ارتباط متقابل زن، خانواده و رسانه پرداخته می شود و امیدوارم که با دستاوردهای مثبتی همراه باشد.

در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور از خانواده برخی شهدای اصحاب قلم و مدافع حرم و نیز برگزیدگان جشنواره در بخش های مختلف قدردانی شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.