کد مطلب: ۶۶۰۰۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مهم‌ترین دلایل برگشت چک/ مسدودسازی چک‌ها از چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

مهم‌ترین دلایل برگشت چک/ مسدودسازی چک‌ها از چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد که؛ فرآیند مسدود سازی چک از فردا در قالب جدید به مرحله اجرایی و عملیاتی می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ؛ مهران محرمیان،معاون فناوری‌های نوین در توضیح این موضوع گفت: درباره فرآیند مسدودی سازی چک باید بگوییم که تنها به اندازه همان مبلغ چک، حساب افراد از فردا مسدود می‌شود، بدین معنا که اگر فردی در یک بانک دسته چکی داشته باشد و چک او برگشت بخورد، از تمام حساب‌هایش در همان بانک مبلغ مربوطه برداشت و چک اگر مبلغش کفایت کرد، پاس می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: در قسمت دیگر قانون عنوان شد که به میزان مبلغ کسری چک برگشتی، سایر حساب‌های صادرکننده چک برگشتی در تمام شبکه بانکی مسدود شود. در نهایت روال قانونی از سوی قوه قضائیه برای برداشت از آن حساب طی شود. بنابراین اگر فردی در پنج بانک حساب دارد و در بانک اول چک او برگشت می‌خورد، مانده تمام حساب‌ها احصا می‌شود و در مرحله بعدی به ترتیبی که از بیشترین به کمترین مانده،‌ کسری موجودی چک برگشتی مسدود خواهد شد.

او می گوید، به محض اینکه چکی وارد حساب شود مهلتی به فرد صادر کننده چک از طریق تماس تلفنی داده و از طریق پیامک هم به فرد اطلاع داده می‌شود.

بانک مرکزی با همکاری مجلس شورای اسلامی، طرح قانونی مسدود کردن وجوه صادرکننده چک برگشتی را از فردا اجرایی می‌کند.

آخرین آمار از میزان چک‌های برگشتی

همچنین تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در فروردین ماه سال جاری حدود ۵.۲ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۱۸۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد و مبلغ ۲۶ و ۳۸.۶ درصد کاهش دارد.

از سوی دیگر، بیش از ۴.۷ میلیون فقره با ارزشی حدود ۱۶۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده است که از نظر تعداد و مبلغ ۲۶.۲ و ۳۸.۸ درصد کاهش دارد. در کنار چک‌های وصولی بیش از ۴۷۱ هزار فقره چک هم برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با ۲۴.۲ و ۳۷.۶ درصد کاهش داشته است.

همچنین در این مدت، در استان تهران حدود ۱.۶ میلیون فقره چک با ارزشی معادل ۸۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است. چک‌های وصول شده در تهران بیش از ۱.۴ میلیون فقره به ارزشی بالغ بر ۸۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و چک‌های برگشتی بیش از ۱۳۱ هزار فقره به ارزشی حدود ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

از سوی دیگر، از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده ۹.۱ و ۱۱.۲ درصد برگشت داده شده است.

میزان چک‌های برگشتی به تفکیک علل

علاوه بر این، در فروردین‌ماه امسال حدود ۴۵۷ هـزار فقـره چـک بـه ارزشی بیش از ۱۹ هـزار و ۹۰۰ میلیـارد تومان به دلایل کسری یـا فقـدان موجـودی برگشـت خورده است که درواقـع از نظـر تعـداد ۹۶.۹ و از نظر ارزش نیز ۹۶.۶ درصد از کل چک‌های‌ برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

از سوی دیگر، در استان تهران معادل ۱۲۶ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد ۹۶.۱ و از نظر مبلغ نیز ۹۵.۶ درصد چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل چک‌های برگشتی بوده است.

چند درصد از چک‌های وصولی رمزدارست؟

همچنین، در این ماه در کل کشور حدود ۵ میلیون فقره وصول شده که از این تعداد بالغ بر ۴.۷ میلیون فقره عادی و حدود ۰.۳ میلیون فقره رمزدار بوده است؛ بنابراین در کل کشور ۹۵ درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۵ درصد را چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند.

از نظر مبلغی نیز، از ۳۰۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور، حدود ۱۶۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای چک‌های عادی و بیش از ۱۴۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است. بر این اساس، در کل کشور ۵۳.۸ درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۴۶.۲ درصد دیگر را چک‌های رمزدار به خود اختصاص داده‌اند.

طبق این گزارش، در فروردین امسال در کـل کشـور حدود ۲۵۰ هـزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی بیش از ۱۴۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۵۲.۷ و ۴۰.۳ درصد کاهش داشته است.

اما در ماه مورد بررسی، در استان تهران معادل ۷۴ هزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی حدود ۱۰۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان وصول شد که در این ماه، ۴۷.۶ درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهـران (۲۹.۶ درصـد)، اصفهان (۹.۷ درصد) و خراسان رضوی (۸.۳ درصد) وصول شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

همچنــین، ۸۲.۷ درصــد از ارزش چــک‌هــای فــوق در اســتان‌هــای تهــران (۷۶.۱ درصــد)، اصفهان ( ۳.۴ درصد) و خراسان رضوی ( ۳.۲ درصد) وصول شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.