کد مطلب: ۷۴۲۵۷۲

افزایش سهم مشاغل خانگی تا پایان دولت

افزایش سهم مشاغل خانگی تا پایان دولت

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با اشاره به رشد ۳۶۸ درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته، از افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد به ۲۰ درصد تا پایان دولت خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حال حاضر اشتغال خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای توسعه یافته داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.

شیوه اشتغال خانگی و زنجیره اتصال تولیدات خانگی در کشورهای توسعه یافته از درون خانه ها و در قالب انعقاد قرارداد کار میان واحدهای بزرگ و متوسط تولیدی جریان می یابد.

در حالی که ۱۵ تا ۲۳ درصد اشتغال در کشورهای توسعه یافته متعلق به مشاغل خانگی است، این سهم در ایران بین ۳ تا ۴ درصد برآورد می شود.کارشناسان معتقدند با تغییر رویکرد به مشاغل خانگی می توان این سهم را در اقتصاد افزایش داد.

در همین راستا آزیتا همتیان، رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، از صدور آنی بیش از ۹۵ درصد درخواست‌های مجوز مشاغل خانگی خبر داده و می گوید: با توجه به مانع زدایی از صدور مجوزها، گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است که صدور آنی مجوزها و تسهیل گری و مانع زدایی در این زمینه از جمله این گام ها بوده است.

وی با اشاره به سهم ۴ درصدی مشاغل خانگی در اقتصاد از افزایش این سهم به ۱۵ تا ۲۰ درصد تا پایان دولت خبر داده و می افزاید: در ادوار گذشته این رشد کاهشی بوده و سهم حدود ۴ درصد را نشان می‌دهد که بسیار ناچیز است اما تلاش داریم تا پایان چهار سال دولت سیزدهم این سهم به ۱۵ تا ۲۰ درصد برسد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در عین حال به رشد ۳۶۸ درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته اشاره کرده و می گوید: چشم انداز توسعه مشاغل خانگی در دولت سیزدهم ترسیم شده و بیش از ۳۰ هزار شغل خانگی در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۱ ایجاد شده است به نحوی که در زمینه ایجاد اشتغال خانگی، رشد ۳۹۱ درصدی را شاهد بوده ایم.

در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد متقاضیان مشاغل خانگی را زنان تشکیل می دهند و تلاش شده تا نگاه سنتی به مشاغل خانگی تغییر یابد، به همین منظور تعداد رشته‌های مشاغل خانگی به ۶۳۰ رشته افزایش یافته و رشته‌های تولید محتوا، بازاریابی و فروش و تجارت الکترونیک به آن افزوده شده است. همچنین دولت اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومانی را به منظور توسعه و تقویت مشاغل خانگی در سال جاری اختصاص داده که در بین استانها توزیع شده است.

بیشترین سهم پرداختی تسهیلات تکلیفی مشاغل خانگی در سال جاری متعلق به بانک‌های توسعه تعاون و رفاه کارگران بوده و پست‌بانک و بانک کشاورزی در رده های بعدی پرداخت تسهیلات قرار دارند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.