کد مطلب: ۲۶۱۴۱۸

دبیرکل سابق کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی پاسخ داد:

صنایع غذایی گرفتار چه بلایایی هستند؟

صنایع غذایی گرفتار چه بلایایی هستند؟

صنعت غذا کشور دچار چه مشکلاتی است؟ فعالان این صنعت این روزها درگیر چه مسائل خاص اقتصادی هستند؟

صنعت غذا کشور دچار چه مشکلاتی است؟ فعالان این صنعت این روزها درگیر چه مسائل خاص اقتصادی هستند؟

علی موحد، دبیرکل سابق کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: با توجه به اینکه غذا یکی از صنایع کشور است و ما در بخش صنایع مشکلات بسیاری داریم مسلما این مشکلات صنایع غذایی را هم درگیر کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از دشواری‌های اقتصاد کشور مسایل مربوط به بانک و بانکداری است که در ابعاد مختلفی برای صنایع کشور تگنا ایجاد کرده است. موضوع دیگر عدم رعایت برخی از قوانین مالیاتی وضع شده از سوی سازمان مالیاتی است که به ویژه در بخش مالیات بر ارزش افزوده تخلفاتی صورت می‌گیرد.

موحدی افزود: موانع اقتصادی موجود و تخلفاتی که در حوزه مالیاتی انجام می‌شود به ضرر واحدهای صنفی و صنایعی است که به صورت رسمی ثبت شده‌اند، پروانه فعالیت دارند وعملکرد مالیاتی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: پیچیدگی‌های ارزی هم از جمله معضلاتی است که به اقتصاد کشور و صنایع مختلف آسیب زده است.

وی بیان کرد: متاسفانه هر گوشه‌ای از اقتصاد کشور را که بازنگری کنیم می‌بینیم مشکلات بسیاری وجود دارد. بخش صنایع و تولید و به طور خاص تولیدات شناسنامه‌دار بیشترین آسیب را از اقتصاد بیمار متحمل شده‌اند. واحدهای تولیدی که آنها را با عنوان زیرپله‌ای و بدون مجوز می‌شناسیم هم باعث خسارت دیدن تولیدی‌های رسمی شده‌اند.

وی عنوان کرد: واقعیت‌ها را نمی‌شود کتمان کرد و حقیقت فعلی این است که ما در محدودیت ارزی قرار داریم.
موحدی در ادامه عنوان کرد: قبل از خروج ترامپ از برجام هم ما با مشکلاتی مواجه بودیم و تصمیم رئیس جمهور امریکا باعث تشدید دشواری‌های ما شد.

وی تصریح کرد: قبل از بدعهدی امریکا هم مراودات بین‌المللی ما به سختی انجام می‌شد وعلی‌رغم اینکه در برجام این شروط قید شده بود، تعدادی از بانک‌های جهان با تعلل و محافظه‌کاری از انجام فعالیت‌های اقتصادی با ایران ممانعت کردند و به همین دلیل ما نمی‌توانستیم از طریق آنها اعتبارات ارزی و معاملاتمان را به نتیجه برسانیم.

موحدی بیان کرد: قطعا بعد از خروج امریکا از برجام بر تعداد بانک‌هایی که معاملاتشان را با ما محدود می‌کنند بیشتر خواهد شد. با وقوع موضوعاتی که عنوان شد باید منتظر افزایش فشارهای اقتصادی در کشور باشیم.

وی افزود: مشکلات اقتصادی محدود به کشور ما نیست ولی کشورهای دیگر با اتخاذ تصمیم‌های درست به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند، چرا که از ابزارهایی که در اختیار همه دولت‌ها قرار دارد استفاده می‌کنند و از تجربیات کشورهای دیگر درس می‌گیرند.

موحدی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه ما برای بهبود شرایط موجود راه‌حل‌های منطقی و عملی را در نظر نمی‌گیریم و مسؤلان توجیه و دلیل منطقی برای تصمیماتی که اخذ می‌کنند ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.