خبر مهم:

کد مطلب: ۱۵۶۹۲۰

مصرف آب پایتخت کاهش یافت

مصرف آب پایتخت کاهش یافت

براساس آمارهای به دست آمده در سال گذشته جمعیت کشور نسبت به سال ۱۳۹۰ رقمی در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افزایش یافته ولی به رغم این افزایش جمیعت مصرف آب تهران ۱.۷۲ درصد کاهش داشته است.

مصرف آب پایتخت با توجه به افزایش جمعیت کم شده است. مدیریت مصرف آب در شرایط بی‌آبی کشور مسئله مهمی است که وزارت نیرو بارها به آن اشاره کرده و از مردم خواسته که این مهم را در برنامه‌های خود قرار بدهند تا بتوان با بحران بزرگ کشور مبارزه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حال حاضر ۲۲ درصد از آب مصرفی استان تهران از سدها، ۲۰ درصد از روان‌آب‌ها و ۵۸ درصد از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و بر اساس آمار سالانه با ۱۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن زیرزمینی مواجه هستیم و طی ۱۱ سال سطح آب آبخوان تهران با افت ۱.۹ متری روبرو بوده است.

علاوه بر این باید به این مساله نیز توجه کرد که از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب منابع آبی در سال ۳۰۰ میلیارد متر مکعب تبخیر و از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب باقیمانده، ۹۰ میلیارد در حوزه کشاورزی و ۱۰ میلیارد متر مکعب در حوزه آب شرب مصرف می‌شود.

در همین راستا محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: استفاده از آب‌های مجازی به ویژه در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از راه‌های پیشنهادی برای بهبود آینده آبی تهران استفاده از آب‌های مجازی و تحقق ارزش اقتصادی آن است.

وی ذخیره فعلی آب در مناطق تهران را یک میلیون و ۱۸۸ هزار متر مکعب عنوان کرد و افزود:برای آب‌رسانی شهر تهران، آب را از پنج سطح با فاصله زیاد انتقال می‌دهیم و باید گفت که مصرف سالانه آب تهران یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب تخمین زده شده است.

پرورش با بیان اینکه از این میزان ۷۵۰ میلیون متر مکعب را آب‌های سطحی پوشش می‌دهد که در سطح‌ها با کیفیت بسیار بالا متنقل می‌شود، عنوان کرد: تهران ۵۰۰ حلقه چاه وجود دارد که ۳۰ درصد منابع آب پایتخت از این راه تامین می‌شود که در واقع آب‌های سطحی و چاه با هم اختلاط پیدا می‌کنند.

وجود بحران آب در ایران امری غیر قابل انکار است، گرچه میزان مصرف آب پایتخت کاهش یافته اما مساله بحران آب همچنان پابرجاست و لازم است که به این مساله توجه ویژه‌ای شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.