کد مطلب: ۱۶۸۶۸۶

معادن شن و ماسه از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران

معادن شن و ماسه از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه عامل اصلی آلودگی هوای این روزها در شهر تهران معاون شن و ماسه و شرایط جوی است، به گروه‌های حساس توصیه کرد که در صورت نیاز در شهر تردد داشته باشند.

محسن فرهادی با تاکید بر اینکه فعلا آلودگی هوا در شهر تهران شرایط نگران‌کننده‌ای ندارد، اظهار کرد: در دو سه روز گذشته شاخص آلودگی هوا در شهر تهران از ۱۰۰PSI کمی افزایش پیدا کرد و در بدترین شرایط به ۱۴۰ تا ۱۵۰ رسید. در این مدت ذرات pm۲.۵ افزایش بیشتری پیدا کردند که با توجه به شرایط جوی، باد و باران، اکنون شاخص در شرایط ناسالم قرار دارد و صبح امروز میانگین آن به ۱۱۶ رسیده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: با توجه به اینکه فعلا شرایط خیلی نگران‌کننده نیست، فقط لازم است بیماران قلبی-عروقی، زنان باردار و کودکان حساس کمتر در فضای باز قرار گیرند، تحرک کمتری داشته باشند و در صورت نیاز در شهر تردد کنند.

معاون فنی دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: امیدواریم با توجه با اعلام سازمان هواشناسی، این شرایط رو به بهبودی برود.

وی درباره جلسه جمعه شب کمیته اضطرار آلودگی هوا، افزود: علت اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، مدارس را تعطیل نکرد این بود که از روز جمعه شب که این جلسه برگزار شد، پیش‌بینی شد شرایط رو بهبود برود که همین اتفاق هم افتاد. امروز -یکشنبه- نیز شاخص آلودگی هوا از ۱۵۰PSI به ۱۴۰و بعد به ۱۲۳ رسید و در حال حاضر نیز میانگین آن روی ۱۱۶ است.

به گفته فرهادی، ذرات غبار pm۲.۵ دید را در سطوح بالا مختل می‌کند و بنابراین بیماران قلبی و عروقی و زنان باردار و افراد حساس باید کمتر در مواجهه با آن قرار بگیرند. البته شواهد علمی درباره این موضوع که این نوع از ذرات غبار باعث ایجاد بیماری یا آلاینده‌ای خاص می‌شود، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تولیدکننده اصلی ذرات PM۲.۵ شرایط جوی و بادهایی هستند که غبار را به هوا بلند می‌کنند و باعث می‌شوند این ذرات افزایش پیدا کند. در این آلاینده خاص بیشتر مسائل جوی و معادن شن و ماسه اطراف شهر تهران دخیل هستند. کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران نیز تمهیدات ویژه‌ای را برای فعالیت آنها در نظر گرفته است تا ذرات بیشتری را وارد هوا نکنند.

فرهادی همچنین اعلام کرد: تعداد روزهای آلوده سال جاری نسبت به سال قبل تا این بازه زمانی کمتر بوده است. با شروع فصل پاییز و ماه آبان شاهد اولین روزهای ناسالم هستیم و نسبت به پارسال شرایط بهتر است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.