کد مطلب: ۳۲۱۶۵۱

معافیت تحریمی بندر چابهار در توافقات هند و آمریکا

معافیت تحریمی بندر چابهار در توافقات هند و آمریکا

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی بندر چابهار و ظرفیت بالای آن برای کشورهایی نظیر هند و افغانستان به نظر می‌رسد هند در مورد بندر چابهار و رفع تحریم‌های این بندر کار را با آمریکا تمام کرده و توافقاتی داشته است.

محمدعلی اصل سعیدی‌پور، درباره بندر چابهار و معافیت‌های تحریمی این بندر اظهار داشت: فارغ از اینکه استراتژی دولت آمریکا در مورد بندر چابهار چه باشد، سازمان بنادر و دریانوردی همه تمهیدات و فعالیت‌ها را در بندر چابهار با پیش‌بینی همه نوع تحریم انجام داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: بندر چابهار تاسیس شد تا به عنوان بندری خارج از خلیج فارس و بندی اقیانوسی به عرصه حمل و نقل دریایی کشور و دنیا کمک کند.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت:‌ یکی از مشتری‌های بندر چابهار کشورهای هند و افغانستان است، بیشترین ذینفعان اصلی در بندر چابهار در این حوزه افغانستان و هند است، افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بسیار علاقه مند است که بندر چابهار همچنان رونق داشته باشد و حتی معتقد است، چابهار با این حجم کارایی در واقع به نوعی بندر آنها هم محسوب می‌شود.

سعیدی‌پور اضافه کرد: چابهار به نوعی مسیر اصلی رسیدن کالا به افغانستان و انتقال کالای کشور هند به افغانستان، کشورهای مشترک المنافع CIS و اروپا است.

سعیدی‌پور افزود: شرکت هندی در حال حاضر اپراتور بندر چابهار است که امیدواریم از ماه آینده به صورت جدی کار را در این بندر آغاز کند.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: هندوستان تلاش می‌کند معافیت تحریمی برای بندر چابهار بگیرد که امیدواریم با علاقمندی هندی‌ها، این موضوع به نتیجه مطلوب برسد، اما به نظر می‌رسد در مورد بندر چابهار، هند با آمریکا کار را تمام کرده است و در رفع تحریم‌ها توافقاتی داشته است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر سازمانی به عنوان سازمان حمایت از افغانستان در سازمان ملل تاسیس شده است که با جدیت تلاش می‌کنند، فرایند عملیاتی در بندر چابهار تعطیلی نشود تا نیازمندی‌های افغانستان تامین شود.

وی ادامه داد: هم‌زمان با هندوستان این افغانستان است که تلاش می‌کند بتواند معافیت تحریمی برای چابهار دریافت کند.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فارغ از اینکه بندر چابهار از نظر استراتژیک شرایط خاص و مطلوبی دارد، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی علاقه مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستند و آینده مطلوبی برای چابهار پیش‌بینی می‌شود و امیدواریم معافیت‌های تحریمی آمریکا که از فروش نفت آغاز شده است شامل بندر چابهار هم شود و آینده این بندر روشن و شفاف خواهد بود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.