کد مطلب: ۲۸۲۹۵۱

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

معاملات چکی یک ماهه یک میلیون کاهش یافت

معاملات چکی یک ماهه یک میلیون کاهش یافت

تعداد چک‌های مبادله شده در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با اردیبهشت ماه سال جاری حدود یک میلیون فقره کاهش یافت. همزمان با این اتفاق تعداد چک‌های برگشتی نیز طی یک ماهه مذکور صد هزار فقره کاهش یافت.

چک يکی از اوراق تجاری و رايج‌ترين وسيله پرداخت است. اهميت چک ناشی از امتيازاتی است که قانون صدور چک به آن داده تـا وسـيله‌ای مناسـب جهـت سـهولت مبادله پول و انتقال وجه باشد.
به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق آمار رسمی بانک مرکزی در خرداد ماه سال 1397 در کل کشور بالغ بر 9 میلیون فقره چک به ارزشی حدود 77.9 هزار میلیارد تومان مبادله شد، که از این تعداد چک مبادله شده 85.4 درصد وصول و 14.6 درصد برگشت داده شده است.
در دوران مورد گزارش از 1.32 میلیون فقره چک برگشت خورده، 1.28 میلیون فقره چک به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. درواقع 96.6 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.
تعداد چک‌های مبادله شده در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با خرداد ماه سال گذشته 4.5 درصد کاهش داشته اما مبلغ چک‌های مبادله شده در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با خرداد ماه سال گذشته با افزایشی 30 درصدی از 59.9 هزار میلیارد تومان به حدود 78 هزار میلیارد تومان رسیده است.
مبلغ چک‌های برگشت خورده در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش داشته است. طی این دوره چک‌های برگشت خورده با کاهش 2.8 درصدی از 13.8 هزار میلیارد تومان در خرداد ماه سال 1396 به 13.4 هزار میلیارد تومان در خرداد ماه سال 1397 رسیده است.
تعداد چک‌های برگشت خورده در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با کاهش 14.2 درصدی از یک میلیون و 545 هزار فقره چک در سال گذشته به یک میلیون و 326 هزار فقره چک در سال جاری رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.