خبر مهم:

کد مطلب: ۱۷۶۳۵۵

معاون ظریف: وضعیت ایران در دریای خزر خوب است

معاون ظریف: وضعیت ایران در دریای خزر خوب است

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه گفت: وضعیت ایران در دریای خزر خوب است و برخی القاعات در جامعه هزینه‌بر است.

معاون ظریف روز سه‌شنبه در حاشیه سمینار، افراط گرایی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رحیم‌پور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که درباره سهم ایران در دریای خزر، سوءبرداشت‌هایی شده است گفت: گویا برخی مصاحبه را دقیق نخواندند یا این‌که مصاحبه را تکه تکه خواندند.

وی افزود: من گفتم ۵۰ درصد یا ۲۰ درصد، یک ضابطه مشخص عرفی، قانونی یا بین‌المللی ندارد.

رحیم‌پور با انتقاد از برخی سوءبرداشت‌ها و انتشار آن در فضای رسانه‌ اظهار کرد: وضعیت ایران در دریای خزر خوب است و این گونه القاعات در جامعه هزینه‌بر است.

معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع پیشین وزارت امور خارجه گفت: 50 درصد دریا در قسمت شمال بین روسیه و قزاقستان تقسیم‌بندی انجام شده است و این مساله هم دست ما نیست.

وی افزود: در بخش دیگر که ایران، ترکمنستان و آذربایجان قرار دارند حدود 50 تا 50 و چند درصد کشورهایی با اندازه سواحل مختلف وجود دارند که ایران کمترین ساحل را دارد و جزیره‌ای هم نداشته و مقعر است.

رحیم‌پور با تاکید بر این‌که نزاعی که در قسمت جنوب و خلیج فارس داریم، در بخش خزری وجود ندارد، گفت: ما از حقوق خود دفاع می‌کنیم. اما نباید با همان فرهنگ به دریای خزر نگاه کرد.

وی افزود: ما در خزر از هر جهت وضعیت خوبی داریم، با کشورها روابط خوبی داشته و باید طوری جلو برویم که هم خیلی تنش‌زا نباشد و همچنین به سمت این برویم که عدالت و انصاف رعایت شود و با استفاده از مدل‌های مشابه در دنیا این کار را به سرانجام برسانیم.

معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع پیشین وزارت امور خارجه با انتقاد از برخی فضاسازی‌ها در خصوص وضعیت ایران در دریای خزر گفت: برخی‌ها حرف‌های تند، تنش‌زا و منفی می‌زنند و طوری می‌گویند که انگار چهار کشور دیگر می‌خواهند حق ایران را ضایع کنند، این طور نیست.

وی افزود: برای همین است که 21 سال مذاکره می‌کنیم. می‌توانستیم در عرض شش ماه موضوع را تمام کنیم. مشخص است که نظرات یکسان نیست. در عین حال در حال رایزنی هستیم.

وی تاکید کرد: سوال من این بود که 20 درصد روی چه حسابی مشخص شده است؟ مثل این است که یک هندوانه را به صورت مساوی بین پنج بچه تقسیم کنیم.

سهم ما در دریای خزر یک هندوانه یا خربزه نیست

رحیم‌پور گفت: من نگفتم که 25درصد، 18 درصد یا رقمی دیگر. کجا من چنین حرفی زدم؟ نکته این است که سهم ما در دریای خزر یک هندوانه یا خربزه نیست که به صورت مساوی بین پنج بچه تقسیم شود. حرف من این است.

رحیم‌پور افزود: در این مصاحبه گفتم که ما در مورد تهدید حدود که اصل اساسی است که افکار عمومی به آن دقت دارند، یعنی منابع کف دریا و زیر کف دریا (بستر و زیر بستر) تصمیمی نگرفته‌ایم. قرار بر این است و علاقه کشورها بر این است که کنوانسیون در اجلاس سران امضا شود.

وی ادامه داد: ما هم حرفی نداریم ولی بدون تهدید حدود و بدون تقسیم اصل داستان. یک سری از صحبت‌ها همان‌طور که آقای ظریف و سخنگو گفتند در حال چکش‌کاری است.

معاون ظریف گفت: در داخل کشور هم با توجه به این‌که موضوع باید در سطح رهبری مورد تایید قرار گیرد، گفت‌وگوها در جریان است و بعد از نتیجه‌گیری نهایی، نتیجه را به طرف‌های دیگر اعلام می‌کنیم و بعد متون باید به شش زبان تدوین شده و پس از تایید همه کشورها در جلسه سران تصویب شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع پیشین وزارت امور خارجه با انتقاد به برداشت‌های نادرستی که برخی رسانه‌ها از مصاحبه‌اش با ایسنا گفت: برخی تیترها برای روزنامه‌ها خوب است، اما خود آن تیترها نباید منحرف کننده افکار عمومی باشد. بنا بر این نکته‌ای که در مصاحبه من جلب توجه کرد که البته از قصد هم این کار را کردم، این بود که گفتم بیست درصد از کجا آمده است؟

وی افزود: با هیچ منطقی نمی‌خواند ولی در رابطه با اینکه زیر 20 درصد است یا بالای 25 درصد است، چیزی نگفتم و نمی‌توانم بگویم، زیرا ساز و کار خاص خود را دارد.

رحیم‌پور گفت: هنوز ما در مورد تقسیم به خصوص با دو همسایه خود به تفاهم نرسیده‌ایم و اختلاف‌نظر داریم و نظرمان یکسان نیست.

وی در خصوص اجلاس آتی کشورهای عضو خزر خاطرنشان کرد: قرار است جلسه پنجاهم در تهران و در سطح معاونان یا نمایندگان ویژه پنج کشور برگزار شود. از قبل هم قرار بود تهران برگزار شود ولی جلسه وزرا پیش آمد و تصمیم‌گیری در سطح وزرا لازم بود.

رحیم‌پور افزود: حالا برای برخی از کارهای فنی و برخی نکات خاصی که وجود دارد، احتمالا جلسه پنجاهم را خواهیم داشت و بعد مقدمات کارهایی که مربوط به جلسه سران است، انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.