کد مطلب: ۲۸۸۰۶۱

معاون وزیر صنعت: دلار ۸۰۰۰ تومانی در سامانه نیما به فروش می‌رسد

معاون وزیر صنعت: دلار ۸۰۰۰ تومانی در سامانه نیما به فروش می‌رسد

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: با احترام به این قانون اعلام آمادگی برای بازنشستگی می‌کنم.

مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدور) در نشست خبری با اشاره به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: با احترام به این قانون اعلام آمادگی برای بازنشستگی می‌کنم.

به گزارش تجارت‌نیوز، کرباسیان با بیان اینکه در اوایل دولت یازدهم، حوزه معدن و صنایع معدنی در صحنه اقتصادی چندان پررنگ نبود، گفت: طی سال ۹۲، ایمیدرو سازمانی بی‌پول با بدهی‌مالیاتی، بانکی و خزانه بود و نقدهای جدی به این حوزه مانند متوقف بودن طرح‌های این حوزه و از جمله ۷ طرح فولادی و غیره وارد می‌شد و مسئولین جایگاه خاصی برای نقش توسعه‌ای این حوزه قائل نبودند.

وی با بیان اینکه اکنون بدهی‌ها پرداخت شده است، گفت: این پرداخت بدهی‌ها موجب جذب سرمایه‌گذاری بخش عمومی و خصوصی و راه افتادن پروژه ها شد. بخش دولتی، بخش خصوصی و عمومی، نقش ارزنده‌ای در این توسعه داشتند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه سال ۹۶، سال مطلوبی برای بخش معدن و صنایع معدنی بود، اظهار داشت: طی سال گذشته بیش از ۱۰.۷ میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی داشتیم که ۲۲ درصد از کل صادرات کشور را شامل شد.

کرباسیان اظهار داشت: ظرفیت تولید فولاد به بیش از ۳۱ میلیون تن و میزان تولید فولاد خام به حدود ۲۲ میلیون تن رسید.

وی افزود: در سال‌های ۹۳ تا ۹۶، بیش از ۳ میلیارد دلار و در سال ۹۶، ۲.۳ میلیارد دلار طرح افتتاح شد .

کرباسیان گفت: از جمله اقدامات انجام شده، فعال شدن ۷ طرح فولادی، افتتاح طرح پتاس خور و بیابانک پس از سال ها و آماده کلنگ زنی طرح احداث کارخانه کلرید کلسیم، فعال شدن طرح تیتانیوم کهنوج پس از مدت ها و افتتاح فاز نخست بندر پارسیان بود.

وی با بیان اینکه ۱۸ میلیارد دلار طرح تا ۱۴۰۰ در دست اجراست گفت: این طرح‌ها ۳۲ هزار اشتغال ایجاد می کند.

کرباسیان با اشاره به تولید محصولات معدن در سال جاری اظهار داشت: طی ۴ ماهه اخیر تولید فولاد خام ۱۵ درصد، گندله ۴۱ درصد، کنسانتره ۲۲ درصد، بیشتر شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اقدام وسیع ملی ایمیدرو در حوزه اکتشاف با اجرای برنامه ۲۷۰ هزار متری در سراسر کشور، بیان داشت: در این برنامه، ۲۰۰ هزار متر ژئوفیزیک هوایی صورت گرفت که آخرین آن به منطقه کردستان اختصاص داشت.

کرباسیان با اشاره به نتایج اقدامات ایمیدرو در اکتشاف، گفت: به ۴۰۰ نقطه امید بخش دست یافته‌ایم که برخی از آنها برای ادامه کار به بخش خصوصی واگذار شده اند.

وی با بیان اینکه طی این مدت، ذخایر جدید معدنی کشف شد، گفت: ۲۰۰ میلیون تن به مجموع ذخایر سنگ آهن سنگان اضافه شد و در سال گذشته ۱۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو به تدوین نقشه راه ۴ ساله معدن و صنایع معدن اشاره کرد و گفت: این نقشه راه، در آینده نزدیک از سوی وزیر ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات تحریم وجود دارد و امیدواریم بتوانیم موفقیت‌هایی را در این زمینه بدست آوریم، گفت: حوزه معدن و صنایع معدنی جزو حوزه هایی است که به دلیل وجود مواد اولیه، گاز داخلی و فناوری ایرانی در برابر تحریم دچار کمترین خدشه می شود.

کرباسیان با اشاره به اقدام مطلوب انجام شده در حوزه معادن کوچک گفت: با توجه به اینکه تقریبا معادن بزرگ روباز نداریم، برای ظرفیت سازی باید به سمت معادن کوچک حرکت کنیم از این رو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با انعقاد تفاهم نامه با شرکت میدکو و گل گهر و در آینده نزدیک با شرکت ملی مس، موجب اشتغال زایی و توسعه این بخش خواهد شد.

کرباسیان بیان داشت: میزان سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از ۱۰ میلیارد به ۱۱۰ میلیارد تومان اضافه شده و امیدواریم این رقم به ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی گفت: قرار است از محل وجوه صندوق توسعه ملی مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان به این صندوق اختصاص یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نوسانات و تنشی که در بازار از اوایل امسال اتفاق افتاد گفت: دولت و معاون اول رئیس‌جمهور تصمیم گرفتند ارز را تک نرخی و با نرخ ۴۲۰۰ تومان اختصاص دهند و پتروشیمی ها و فولادی‌ ها مجبور شدند که در بازار با همین نرخ عمل کنند.

کرباسیان اظهار داشت: از همان زمان این تصمیم به نظر می‌رسید یک تصمیم اضطراری بود و تا حدی به بازنگری کارشناسی نیاز داشت.

وی با بیان اینکه با توجه ویژه رئیس جمهور این سیاست گذاری در حوزه ارز اصلاح و هفته گذشته بسته جدید ابلاغ شد، بیان داشت: براساس آخرین اطلاعیه در اواخر هفته گذشته حدود ۲۰۰ میلیون دلار عرضه از سوی پتروشیمی‌ها صورت گرفته است و از روز گذشته هم مس و فولاد نیز ارز دولتی خود را با نرخ اعلام شده در سامانه نیما عرضه کردند.

کرباسیان گفت: به نظر می‌رسد که آرامش بازار ارز اتفاق می‌افتد، چرا که این ارزها با قیمت حدود ۸۰۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه شده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.