کد مطلب: ۵۵۶۵۳۹

معرفی ابزارهای جدید سازمان بورس برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

معرفی ابزارهای جدید سازمان بورس برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به ابزارهای جدیدی اشاره کرد که برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در دستور کار سازمان بورس قرار دارد، که صندوق‌های املاک و مستغلات برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خرد در حوزه مسکن از جمله آنهاست.

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با پادکست کاریزما در مورد دو عارضه موجود برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت که سبب عملکرد ضعیف برخی از این صندوق‌ها شده است.

عارضه اول، عدم انگیزه مدیران صندوق‌های سهامی برای کسب بازدهی بالاتر از شاخص به دلیل مدل درآمدی و نحوه دریافت کارمزد آن‌ها و عارضه دوم، موضوع نصاب‌های اجباری سرمایه‌گذاری برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است.

وی در خصوص حل مشکل اول به تدوین ابلاغیه‌ای در هیات‌مدیره سازمان بورس اشاره کرد که به زودی به مدیران صندوق ابلاغ خواهد شد. در ابلاغیه جدید کارمزد مدیران صندوق سهامی مبتنی بر عملکرد آن ها در کسب بازدهی خواهد بود و هرچه عملکرد مدیران صندوق در کسب بازدهی بالاتر باشد، کارمزد بالاتری دریافت خواهند کرد.

در مورد نصاب‌های سرمایه‌گذاری نیز به تلاش سازمان بورس برای راه‌اندازی صندوق‌های تخصصی و شاخصی صنایع مختلف اشاره کرد که در این صندوق‌ها نصاب‌های کمتری لحاظ خواهد شد.

فدایی با اشاره به شرایط فعلی بازار که اکثر نمادها به کف قیمتی خود رسیده اند و فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری با نگاه بلندمدت است، به دستورالعمل تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی اشاره کرد که می‌توانند در این شرایط بازار به خوبی عمل کنند.

سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول سود تضمینی در یک محدوده را دریافت می‌کنند و گروه دوم که از اهرم استفاده می‌کنند و تضمینی برای دریافت سود ندارند، اما در شرایط مناسب بازار می‌توانند بازدهی بسیار مناسبی با استفاده از اهرم تا ۲ برابر حجم سرمایه خود کسب کنند.

توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم جدید

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به ابزارهای جدیدی اشاره کرد که برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در دستور کار سازمان بورس قرار دارد، از جمله صندوق‌های املاک و مستغلات برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خرد در حوزه مسکن، صندوق‌های پوشش ریسک برای کسانی که می‌خواهند از معاملات آپشن و آتی بهره ببرند. همچنین دستورالعمل سبدهای مشاع نیز در دست بررسی سازمان بورس است. سبدهای مشاع ابزاری بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد اختصاصی است. این نوع از سبدها با ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری کار می‌کند اما فارغ از بسیاری از محدودیت‌های این نوع صندوق‌ها است.

در ادامه نیز وی به جلسه‌ای با فعالان حوزه رمزارز اشاره کرد که پیشنهاداتی برای تاسیس صندوق‌های کریپتوکارنسی دریافت شده است.

برای شنیدن کامل این مصاحبه و کسب اطلاعات کامل در مورد این صندوق‌ها پادکست کاریزما را گوش کنید.

پادکست کاریزما پادکستی تحلیلی در حوزه بازار سرمایه و مباحث اقتصادی است که هر هفته با حضور فعالان اقتصادی و متخصصین بازار سرمایه توسط گروه خدمات مالی کاریزما منتشر می‌شود. شما می‌توانید این پادکست را در همه پادگیرها از جمله کست باکس و همچنین از طریق وبسایت کاریزما گوش کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.