کد مطلب: ۳۹۱۴۹۷

موسوی خبر داد:

برخی مقامات چینی و هندی این هفته به ایران می‌آیند

برخی مقامات چینی و هندی این هفته به ایران می‌آیند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کمیسیون مشترک برجام دیروز برگزار شد و برخی مقامات چینی و هندی یکی دو سفر در این هفته دارند که اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا به مرور آخرین تحولات و رفت و آمدها پرداخت و افزود: هفته های پر ترافیک و مهمی را پشت سر گذاشتیم و الان هم در آن هستیم که به لحاظ دیپلماتیک و سیاست خارجی اهمیت فوق العاده ای دارد و شرایط خاص و تعیین کننده است.

موسوی خاطرنشان کرد: با سفر ظریف به نیویورک و سپس به آمریکای لاتین و سنگال، تحولاتی در این سفرها رخ داد و نقاط عطفی را شاهد بودیم. سفر پربار و موفقیت‌آمیز بود و به اهداف تعیین شده در تک تک سفرها دست یافتیم.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه عمان و نخست وزیر عراق به تهران هم خاطرنشان کرد: با توجه به روابط خوب ما با کشورهای منطقه و همسایه این سفرها در چارچوب مناسبات دوجانبه در حال انجام است. هم ما و هم آنها هر وقت اراده کنیم با یک اطلاع می‌توانیم به کشورهای همدیگر سفر و مهمترین مسائل دوجانبه و منطقه ای و بین المللی را بررسی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: کمیسیون مشترک برجام هم دیروز برگزار شد. برخی مقامات چینی و هندی یکی دو سفر در این هفته دارند که اطلاع رسانی خواهد شد.

ایران نسبت به بی عملی اروپا و دستگیری برخی ایرانیان معترض شد

وی در پاسخ به سوالی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در وین عنوان کرد: تلاش های دیپلماتیک و روزنه های دیپلماتیک برای حفظ برجام که هم برای ما و هم طرف های باقیمانده در برجام مهم است، ادامه دارد و این تلاش ها چه در قالب های ملاقات های دوجانبه و چه کمیسیون مشترک برجام انجام می‌شود.

موسوی خاطرنشان کرد: نشست دیروز در وین هم به درخواست ما بود و هم طرف اروپایی. طرف های اروپایی نسبت به رویکرد جدید ایران در کاهش تعهدات، کمی معترض بودند و ایران نیز نسبت به بی عملی آنها و برخی اقدامات دیگر از جمله دستگیری برخی ایرانیان به دستور آمریکا در اروپا و استرداد آنها به آمریکا به شدت معترض بوده و این را خلاف برجام تلقی کرده و به آنها اعتراض کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اینها ایرانیانی بودند که به بهانه نقض تحریم های آمریکا بازداشت شدند که آن موقع این تحریم ها نبوده است. از سوی دیگر توقیف نفتکش حامل نفت ایران به عنوان نقض برجام در نشست کمیسیون مطرح شد.

موسوی همچنین یادآور شد: توافق خاصی صورت نگرفته، ولی نشست رو به جلویی برای اجرای تعهدات طرف اروپایی بوده است. بحث اینستکس مطرح شد که برای ایران هدف بزرگی نیست، چون مقدمه اجرای تعهدات آنهاست.

آمد و شدها به نتیجه نرسید، ایران در فرصت باقیمانده گام سوم را با قاطعیت برخواهد داشت

وی گفت: اگر این آمد و شدها به نتیجه عملی نیجامد، ایران در فرصت باقیمانده گام سوم را با قاطعیت برخواهد داشت. از توافقات حاصله، برگزاری نشست کمیسیون مشترک با حضور وزرای خارجه ایران و 1+4 است که نیاز به برخی مقدمات و بررسی ها دارد که به محض آماده شدن، این نشست برگزار خواهد شد.

سفر وزیر خارجه عمان به صرف میانجیگری را تأیید نمی کنم

موسوی درباره سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان و اینکه آیا طرحی برای کاهش تنش بین تهران و لندن با خودش آورده بود؟ گفت: همان چیزی که در خبرها بود در جریان ملاقات ایشان در تهران گذشت. طبیعی است زمانی درباره مسائل منطقه ای و بین المللی صحبت می شود، آخرین تحولات که می تواند مربوط به بحث کشتی ها و تنش ها در خلیج فارس که ریشه آن مشخص است، صحبت شده باشد، ولی اینکه ایشان به صرف میانجیگری یا موضوع به خصوصی آمده باشد، من تأیید نمی کنم. راجع به مجموعه ای از این مسائل با مقامات ایران بحث و گفتگو شد.

نشست وین رو به جلو و سازنده بود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: نشست وین رو به جلو و سازنده بود و گفتگوها بسیار صریح و قاطع بود، هم هیأت ایران موارد نقض برجام و بی عملی اروپا و اقدامات فشل آنها را به گوش آنها رساند و اعتراض خود را اعلام و هم اروپا نقطه نظرات خود را به صراحت اعلام کرد. قدری فضا برای ادامه کار شفاف تر است. اگر برخی توافقات به نتیجه برسد، منجر به نشست کمیسیون در سطح وزرا خواهد شد که یک گام رو به جلو است.

موسوی ادامه داد: هر اتفاقی قرار است بیفتد امیدواریم زودتر و دقیق تر و عملی تر بیفتد و ما روی بیانیه های اروپا و اظهارات آنها حساب نمی کنیم و همچنان منتظر اقدامات عملی و نتایج ملموس از طرف اروپایی ها برای اجرای تعهداتشان در برجام هستیم.

اروپایی ها در حرف زدن کم نمی‌آورند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در نشست وین عزمی از سوی اروپا برای اجرای تعهداتشان دیده شده؟ افزود: اروپایی ها در حرف زدن کم نمی آورند و تعهداتی را می پذیرند این دفعه (نشست وین) احساس این بود قدری جدی تر است، ولی خیلی نمی شود روی حرف حساب کنیم. باید اقدام عملی در این خصوص صورت بگیرد و مطالبات روشن ما به صراحت و شفافیت در نامه رئیس جمهور و وزیر خارجه و در نشست کمیسیون مطرح شده است.

موسوی اضافه کرد: آنها می دانند دقیقا چه کار باید بکنند اگر اقدام کنند اقدامی مثبت و گامی رو به جلو خواهد بود.

هیچ ملاقاتی با هیچ مقام دولتی در سفرهای ظریف در آمریکا صورت نمی‌گیرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار ظریف با راند پال سناتور آمریکایی گفت: راجع به دیدار بخصوصی اظهارنظر نمی‌کنم. آقای ظریف هر وقت برای انجام ماموریت‌های بین المللی به نیویورک تشریف می‌برد در حاشیه آن ماموریت اصلی، به درخواست طرف های آمریکایی که می تواند نمایندگان ملت و کنگره و رسانه های آمریکایی باشند، ایشان ملاقات و گفتگو می‌کند و در آن ملاقات ها عمدتا مواضع ایران را به صراحت و شفافیت برای آمریکایی ها به ویژه افکار عمومی و افراد ذینفوذ و تاثیرگذار تشریح می کند.

موسوی تصریح کرد: هیچ ملاقاتی با هیچ مقام دولتی در این سفرها صورت نمی گیرد و ملاقات ها در چارچوب گفتگوهای مردمی و نمایندگان افکار عمومی است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: علیرغم ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه مهد دموکراسی هستند، شاهد بودید ظریف و اعضای هیات نمایندگی ما را محدود کردند و بیم دارند صدای ایران در آنجا بهتر شنیده شود و از آن طرف قوانینی دارند که اجازه نمی دهد برخی مقامات آمریکایی با مقامات ایران دیدار کنند و قبلا هم شاهد بودید به دادگاهی کردن برخی مقامات آمریکایی تهدید کرده بودند.

این دیپلمات ارشد کشورمان یادآور شد: من اسم کسی را نمی برم ممکن است برای آنها بد شود در آمریکا آنها را بگیرند و محاکمه کنند و هر زمان هم آقای ظریف برود این ملاقات ها را انجام خواهد داد.

بیشتر آبراه استراتژیک تنگه هرمز نیز در مجاورت ایران است و امنیت آنجا با ماست

وی درباره اینکه در نشست کمیسیون برجام بحثی در خصوص نفتکش های توقیف شده بین هیأت ایران و انگلیس انجام شد؟ گفت: یکی از موضوعاتی که در نشست دیروز کمیسیون مشترک در وین توسط ایران طرح شد بحث توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران بود که تلقی ما به عنوان نقض برجام در کمیسیون مشترک مطرح شد و آنها استدلالاتی مطرح کردند و ایران مواضع خود را مبنی بر اینکه اقدام انگلیس یک دزدی دریایی است مطرح و اعلام کرد که برای ایران غیرقابل قبول است یک کشور اروپایی که تحت تحریم آنها نیستیم، محموله نفت ایران را به دستور آمریکا توقیف کند.

موسوی درباره اظهارات بن علوی در خصوص همکاری با ایران برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز نیز خاطرنشان کرد: آنچه یوسف بن علوی گفت چیز تازه ای نیست، ایران 1500 مایل ساحل در خلیج فارس دارد و بیشتر آبراه استراتژیک تنگه هرمز نیز در مجاورت ایران است و امنیت آنجا با ماست.

وی افزود: معتقدیم اگر بخواهد امنیت منطقه و خلیج فارس و این آبراه بین المللی تامین و تضمین شود، هیچ راهی جز همکاری و هماهنگی بین کشورهای منطقه وجود ندارد و ریشه همه ناامنی ها و مشکلات در خلیج فارس و خاورمیانه به دخالت های نیروهای فراسرزمینی برمی گردد که هزاران کیلومتر مایل دورتر از کشورشان در منطقه ما دخالت کرده و باعث ناامنی و بی ثباتی می شوند.

این دیپلمات کشورمان گفت: همکاری با کشور دوست و برادر عمان برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز داریم.

تایید نامه ظریف به رهبر معظم انقلاب

سخنگوی وزارت خارجه درباره نامه ظریف به مقام معظم رهبری درباره سریال گاندو گفت: من این خبر را تایید می کنم، این نامه از سوی وزیر خارجه به مقام معظم رهبری نوشته شد. صدا و سیما از سازمان های زیر نظر مقام معظم رهبری است و اگر قرار بود گلایه ای باشد باید خدمت ایشان گفته می شد به جای اینکه به دیگران گفته شود.

وی افزود: برداشتی که من و عموم داشتیم این بود که در این سریال تلاش می شود از وزیر خارجه و وزارت خارجه یک چهره منفعل و بی عمل و واداده نشان داده شود البته آقای ظریف هم گفتند این سریال را ندیده است و اساسا تلویزیون نگاه نمی کند. ما فکر کردیم اگر چنین چیزی هست و اگر قرار است ایران به عنوان کشور مقتدر در منطقه و جهان چنین وزیر و وزارتخانه ای داشته باشد که این سریال ترسیم می کند، شاید ماندن ما و این وزیر و وزارت خارجه جایز نباشد و به لحاظ شرعی باید کسی باشد که بتواند همزمان عزت و حتی مصلحت را سرلوحه کار خود قرار دهد و از چنان اقتدار و صلابتی در محافل بین المللی برخوردار باشد که زبان گویای چنین ملت، کشور و تاریخی باشد.

موسوی ادامه داد: اگر این چنین نیست ایشان ببیند چه باید کرد و آیا ترسیم درست است و ماندن ظریف جایز است که مقام معظم رهبری هم پاسخ دادند که مطلقا راضی نیستند به این مجموعه و ایشان اهانتی صورت بگیرد. امیدوارم گوش شنوایی باشد.

وزارت خارجه به جد پیگیر وضعیت شیخ زکزاکی

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت شیخ زکزاکی رهبر نهضت اسلامی نیجریه خاطرنشان کرد: وزارت خارجه به جد پیگیر این موضوع است و شیخ شخصیت برجسته علمی، فرهنگی و مذهبی و دارای جایگاه و احترام خاص در کشور خودش و بین مسلمانان و شیعیان جهان است. وضعیتی که ایشان و خانواده اش در آن قرار دارند خوب نیست وزارت خارجه همه تلاش ها را برای تغییر این وضعیت به کار گرفته و اگر وزارت خارجه اعلام نمی کند که چه می کند چون دنبال کار تبلیغی و جنجالی نیست و نمی خواهد کارهایی که صورت می دهد وضعیت ایشان را بغرنج تر کند.

به گزارش فارس، وی اضافه کرد: وزارت خارجه پیگیر موضوع است و حتی در سفر ظریف به سنگال داشت این موضوع را به طرق مقتضی پیگیری کرده بود. اینجا هم اداره کل آفریقای وزارت خارجه هم در این خصوص فعالیت می کند و رایزنی هایی با برخی کشورها صورت گرفته است که این وضعیت به نوعی تمام شود.

موسوی گفت: امروز قرار است دادگاهی تشکیل و وضعیت ایشان را بررسی کنند، امیدواریم حالتی به وجود بیاید که هم ایشان از این وضعیت خلاص شود و هم نگرانی هایی که احتمالا دولت نیجریه دارد برطرف و هر چه هست به نفع ایشان، مسلمانان و کشور ایشان تمام شود.

به کشورهای فرامنطقه ای توصیه نمی کنیم به چنین ائتلافهایی بپیوندند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که اگر آلمان به ائتلاف نظامی اروپا بپیوندد پاسخ ایران چه خواهد بود؟ گفت: به کشورهای فرامنطقه ای توصیه نمی کنیم به چنین ائتلاف هایی بپیوندند، ائتلاف هایی که مبنای درست ندارد و براساس القائات و توهمات است. کشورهای منطقه بلدند ثبات و امنیت منطقه را تامین کنند و ایران خود را موظف به تامین امنیت در منطقه از جمله خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز می داند و خیلی حاضر به زحمت دیگران نیستیم که برای تامین امنیت منطقه به منطقه بیایند.

منتظر گزارش های رسمی درباره کشتی حامل گاز مایع هستیم

خبرنگاری درباره خبر منتشر شده مبنی بر توقیف یک فروند کشتی چینی به جرم حمل گاز مایع از ایران توسط سنگاپور عنوان کرد: منتظر گزارش های رسمی از دوستان در سفارتمان در چین هستیم، چون محموله به مقصد چین بوده است، ببینیم اصل موضوع چیست و اگر این ادعا صحت داشته باشد جای تاسف دارد که کشورهایی به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک کرده و به قلدری آمریکا علیه آنها گردن بنهند. برای ما غیرقابل قبول است. منتظر گزارش رسمی هستیم که بعد موضع گیری کنیم.

رویکرد مثبت امارات

سخنگوی وزارت خارجه درباره تغییر رویکرد امارات از جمله در یمن خاطرنشان کرد: علت تغییر رویکرد را هر چه باشد کار ندارم، ولی این را یک رویکرد مثبت و گام خوب ارزیابی می کنم که می تواند به ثبات و امنیت در منطقه و کاهش تنش ها که یکی از کانون های تنش ها در یمن است منجر شودو ایران این گام ها را با دقت رصد می کند و تا جایی که بتواند کمک خواهد کرد این گام ها بیشتر و عمیق تر برداشته شود. ایران در این مسیر قدم برخواهد داشت.

یک وزیر بلندپایه هندی به تهران می آید

وی در پاسخ به سوالی درباره مقامات هندی و چینی که قرار است به ایران سفر کنند، اظهار داشت: وزیر بلندپایه هندی قرار است به ایران بیاید و مقام بلندپایه حزب کمونیست چین هم به ایران آمده و این سفرها و رایزنی ها در چارچوب مناسبات دوجانبه انجام می شود.

اینستکس یک مقدمه است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره فروش نفت ایران گفت: اروپایی ها ادعا می کنند اینستکس برای این راه اندازی شده که منافع اقتصادی حاصل از برجام از جمله تبادلات مالی را برای ایران تامین می کنند. همانطور که قبلا گفتیم، اینستکس یک مقدمه است برای اجرای تعهداتشان بعد از خروج آمریکا از برجام، و اصل کار نیست. هدف ما هم ایجاد اینستکس نیست.

موسوی افزود: آنها ادعا کردند که می توانند این مکانیسم را ایجاد کنند که مبادلات تجاری بین ایران و آنها و بقیه کشورهای اروپایی انجام شود. یکی از خواسته های ما این است که ایران بتواند منافع اقتصادی خود را تامین کند و فروش نفت ما به همان مقداری برسد که در اردیبهشت سال گذشته قبل از خروج آمریکا از برجام برسد.

پیگیری های حقوقی و دیپلماتیک درباره اسدی در جریان است

موسوی درباره اسدالله اسدی دیپلمات بازداشتی ایران در بلژیک با بیان اینکه پرونده قدری پیچیدگی های فنی دارد، اظهار داشت: پیگیری های حقوقی و دیپلماتیک در حال انجام است و وکلا به شدت در حال کار کردن روی پرونده هستند و امیدواریم این پرونده زودتر به نتیجه برسد و ایشان از این وضعیت خارج شود.

قدرت ایران را در اراده و اقدام دیده اند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده همزمان با سفر بن علوی به تهران یک ناو جنگی از دریای عمان وارد خلیج فارس شده و هدفشان این بوده که نفتکش انگلیسی آزاد شود، که گفت: من این شنیده ها را نشنیدم. آنها قدرت ایران را در اراده و اقدام دیدند و بعید می دانم در منطقه ای که متعلق به ماست چنین کاری را صورت دهند.

از نامه ظریف به برخی مراجع بی اطلاعم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره نامه ظریف به برخی مراجع عظام مبنی بر اینکه پیش مسؤولان عالیرتبه وساطت کنند مذاکره بین ایران و آمریکا از سر گرفته شود و اخیرا هم به چند مقام نامه نوشتند و اینکه شرایط ما مثل شرایط بعد از فتح فاو است، خاطرنشان کرد: فکر نمی کنم شنیده های شما قابل تایید نیست و احتمال قوی قابل رد شدن است. ظریف نظرات کارشناسی خود را در دیدارها و اظهارنظرهای رسانه ای بیان می کند و بر حسب شرایطی که در آن هستیم دیدگاه های خود را به صراحت و شفافیت بیان کرد و ایشان به عنوان دیده بان کشور در نظام بین الملل خود را موظف قانونی و شرعی می داند که واقعیات را به مسئولان کشور منتقل کند و اینکه نامه به مراجع و نهادهای مختلف بدهد نمی دانم ولی معتقدم ایشان دیدگاه های خود را به شفافیت و صراحت گفته اند. انشاءالله ایشان را جایی دیدید سؤال کنید.

نشست خبری ظریف 14 مرداد به مناسبت روز خبرنگار

وی گفت: 14 مرداد به مناسبت روز خبرنگار ظریف در نشست مطبوعاتی با حضور رسانه های داخلی و خارجی حضور می یابد.

صداقتی در آمادگی پامپئو دیده نمی شود

موسوی درباره آمادگی پامپئو برای سفر به ایران و مصاحبه با رسانه های ایرانی، این اقدام را اقدامی تدافعی در واکنش به اقدامات تهاجمی ظریف در سفرها به نیویورک خواند و افزود: اقدامی منفعلانه است که صداقت و جدیتی در آن دیده نمی شود و در چارچوب عملیات روانی است که ایشان و سایر مقامات آمریکایی گهگاهی به آن می پردازند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: بارها خبرنگاران ایرانی از ایشان دعوت کرده بودند که با آنها مصاحبه داشته باشد، ولی رد کردند و عجیب است که دوباره این بحث را مطرح می کنند.

وی در عین حال گفت: سفر ظریف به آمریکا دوجانبه نیست و سفر ایشان به نیویورک مقر سازمان ملل متحد برای کارهای بین المللی است و هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد و طبق موافقتنامه مقر آمریکایی ها موظف هستند تسهیلات سفر و حضور ایشان را برای کارهای بین المللی تامین کنند.

آمریکایی ها چهره اهل تعامل و گفتگو از خود نشان می دهند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص پیشنهاد ظریف برای اینکه ایران آماده است پروتکل الحاقی را زودتر تصویب کند و در عوض آمریکا تحریم هایش را لغو کند و اینکه به نظر می رسد ایران بحث مذاکره مستقیم با آمریکا را مطرح کرده، گفت: آنچه آمریکایی ها این مدت مطرح می کنند ارائه چهره اهل تعامل و گفتگو از خودشان و نشان دادن چهره اهل جنجال و فرار کردن از گفتگو از ایران است.

موسوی بیان کرد: گفته ایم گفتگو را زمانی می شود انجام داد که دستورکارش مشخص باشد و نتایج عملی و ملموس داشته باشد و بعد از انجام، طرفین به نتایج پایبند باشند که تاکنون چنین سیگنالی از سوی دولت فعلی آمریکا دیده نشده و حرف هایی که مطرح می شود در حد تبلیغات خیلی سطح پایین تلقی می کنیم.

وی اضافه کرد: به همین خاطر ظریف برای شکستن این فضا در گفتگو با رسانه ها این بحث را در نیویورک مطرح کرد و گفت اگر دنبال گفتگو هستند این یک محوری است و به جای اینکه 2023 این اقدام را انجام دهیم الان در 2019 انجام دهیم و چیزی قابل دسترس است و همانطور که پیش بینی کردیم این طرح با مخالفت آنها روبرو شد چون می دانستیم آنها دنبال گفتگویی که به نتیجه منجر شود نیستند.

موسوی درباره اینکه آیا این پیشنهاد ظریف جزو محورهای گفتگوی ایران با کشورهای اروپایی نیز بوده است؟ اظهار داشت: دقیقا نمی دانم ،ولی اگر آنها دنبال موضوع و گفتگو می کردند این موضوعی بوده که ایران ارائه داده است و ما اعلام آمادگی کردیم و پیشنهاد عملی را روی میز گذاشته ایم.

طرحی را ایران جمع بندی و توسط عراقچی برای ماکرون برده شد

وی درباره سفر عراقچی به پاریس و پیامی که برای ماکرون برد، اظهار داشت: فرانسه در راستای اجرای تعهداتش در برجام یک اقداماتی را شروع کرده است، 2 بار دستیار دیپلماتیک ماکرون به ایران آمد و طرح هایی داشت که به نظر ما چیز جدید و خیلی قابل توجهی نبود. ایران از آنجا که معتقد است نباید پنجره دیپلماسی بسته شود و گفتگوها برای رفع اختلافات انجام شود، طرح های آنها را بررسی کرد و ایران هم طرحی را جمع بندی و توسط عراقچی به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری برای ماکرون ارسال شد و آنها در حال بررسی این طرح هستند.

موسوی خاطرنشان کرد: آنها (فرانسوی ها) معتقدند باید از تنش های در منطقه کاسته و تنش در منطقه متوقف شود و با برخی پیشنهادات می توان کارهایی انجام داد که وضعیت از اینکه هست بدتر نشود و حتی بهتر شود و ایران هم که دنبال تنش و درگیری نیست به این پیشنهادها و طرح ها نظر مثبت داشته و این سفر نشان داد که ایران آماده است هرگونه طرح عملی و اجرایی را هم خودش ارائه دهد و هم اگر دیگران طرحی را دادند بشنود که همه از این وضعیت خارج شوند.

این دیپلمات کشورمان افزود: امیدواریم این تلاش ها ثمر بدهد و بتوانند هم خودشان و هم دیگران را به برگشتن به تعهدات و قانون مجاب کنند.

امیدواریم آمریکایی ها از این کارهای بچه گانه دست بردارند

سخنگوی وزارت خارجه درباره محدودیت های اعمال شده علیه دیپلمات های ایرانی و خانواده هایشان در سازمان ملل در نیویورک، اظهار داشت: در یادداشتی این محدودیت های عجیب و غریب که خنده دار هم بود به ایران اعلام شد. یک اقدام سخیف و خیلی عجیب بود. هم نمایندگی ایران طی یادداشتی اعتراض خود را اعلام کرد و هم پیگیری هایی از طریق دبیرکل سازمان ملل انجام و استنادات دقیق و حقوقی براساس حقوق بین الملل و … مطرح شد و این کار دارای ابعادی غیرانسانی است وقتی فرزند یکی از دیپلماتها بیمار شود، باید اجازه بگیرد که بیمارستان برود و باید حتما روز تعطیل نباشد و …

وی بیان کرد: این اقدام خیلی خنده دار است و امیدواریم دست از این کارهای بچه گانه بردارند و اجازه دهند همکاران و نمایندگان ایران در سازمان کارهای عادی و جاری و معمولی خود که نمایندگی ایران در سازمان ملل است را به راحتی انجام دهند و هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.

کشورهای منطقه بلدند از امنیت خود دفاع کنند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اعزام ناو انگلیسی به منطقه و تشکیل ائتلاف دریایی عنوان کرد: منشا همه ناامنی ها ،بی ثباتی ها و تنش ها را حضور نیروهای خارجی بیگانه در منطقه می دانیم. عمق تاریخی کشورهای منطقه بسیار است و کشورهای منطقه خودشان بلدند از امنیت خود دفاع کنند و لازم نیست کشورهای دیگر از آن سوی دنیا دل بسوزانند و برای تامین امنیت منطقه بیایند، مگر اینکه اهدافی داشته باشند که با منافع کشورهای منطقه همسو نباشد. پیشنهادهای این چنین را در راستای افزایش تنش و بی ثباتی می دانیم و کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد. امنیت منطقه را ایران و کشورهای منطقه به خوبی بلدند تامین کرده و تامین می کنند.

گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران قطعا از 2 گام قبلی محکم تر است

وی در پاسخ به سوالی درباره گام سوم ایران گفت: بارها گفته ایم یک تعهد چندجانبه را یکجانبه نمی شود اجرا کرد. اروپا می داند 2 گامی که ایران در راستای کاهش تعهداتش فعلا در چارچوب برجام برداشته جدی است و اگر همین منوال ادامه یابد، طبیعی است ایران گام سوم را که هنوز نمی دانیم چیست، ولی قطعا از 2 گام قبلی محکم تر است، خواهد برداشت.

ایران دنبال مطالبات بر حق خود است

موسوی درباره رای دادگاهی در انگلیس درباره سود بدهی تانک های چیفتن عنوان کرد: پرونده قدیمی است و دولت بریتانیا تا حالا در پرداخت اصل و سود بدهی به ملت ایران تعلل کرده است. نگفته اند اصلا سودی نباید پرداخت شود و گفتند از تاریخی به بعد سود را ندهند که این قابل قبول نیست و ایران دنبال مطالبات بر حق خود است.

وی درباره مبلغ بدهی افزود: 130 میلیون پوند بوده که با سودش بیش از 400 میلیون پوند می شود.

طرح ایران خیلی پیچیده نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره جزییات نامه ای که عراقچی برای ماکرون برد اطلاعات بیشتری نداد و گفت: در حد پیغام پسغام هاست. طرح در حال بررسی آنهاست. طرح خیلی پیچیده ای نیست، اعلام آمادگی برای رفع مشکلات است و ما هم راه حل دادیم برای اینکه چگونه می توانند مشکلات را رفع کنند.

پاسخ ایران به هرگونه سیگنال مثبتی، مثبت است

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سفیر عربستان در سازمان ملل مبنی بر اینکه خواستار پایان جنگ یمن هستند و تعاملاتی با ایران داشته باشند و اینکه آیا به وزارت خارجه سیگنال هایی از سوی عربستان داده شده؟ خاطرنشان کرد: ایران اینگونه اقدامات و اظهارات را سیگنال مثبت تلقی می کند، بارها ایران خواستار حل مسائل بین کشورهای اسلامی و منطقه از طریق گفتگو بدون پیش شرط و بوده است و هر تلاشی برای نزدیکی کشورهای اسلامی صورت می گرفت، ایران با آغوش باز پذیرفت چون معتقد است مصالح بزرگ تری، ما به عنوان کشورهای منطقه و اسلامی داریم و دشمنان مشترکی داریم و این منافع و مصالح ایجاب می کند که کشورهای منطقه اختلافات خود را فورا کنار بگذارند و در کنار هم قرار بگیرند که برای امنیت و ثبات در منطقه و جهان خوب است و باعث می شود کشورهای ثالث و برخی رژیم های نامشروع از این اختلاف سوء استفاده نکنند و از این شکاف به دنبال نفعی نباشند.

موسوی عنوان کرد: پاسخ ایران به هرگونه سیگنال مثبتی، مثبت است.

خط کشی‌هایی که خارجی‌ها با هدف اختلاف افکنی بین مسئولان ما ترسیم می‌کنند را قبول نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تحلیل های برخی غربی ها و اینکه مطالبی که علیه ظریف در داخل مطرح می شود چقدر در فعالیت های بین المللی او تاثیر می گذارد؟ گفت: ایران یک کل واحد است و ما خیلی خط کشی هایی که خارجی ها با هدف اختلاف افکنی بین مسؤولان ما ترسیم می کنند را قبول نداریم. یادمان باشد که در یک جنگ روانی علاوه بر جنگ اقتصادی با آنها به سر می بریم. آنها می خواهند از هر روزنه ای استفاده و در داخل اختلاف افکنی کنند.

وی افزود: ظریف به رغم برخی بی مهری هایی که به ایشان می شود که عمدتا از ناآگاهی است و اگر بدانند ایشان چگونه از منافع و امنیت ملی و کیان کشور دفاع می‌کند، قطعا دست از این تخریب‌ها برخواهند داشت. ما مسئولان کشور را کل واحد می بینیم و اقدامات در داخل و خارج از کشور براساس دستورالعمل است.

به زودی صدور روادید را در داخل سفارت پرتغال از سر می‌گیرند

خبرنگاری درباره توقف صدور روادید پرتغال و اینکه یک کشور اروپایی قرار است تا مدتی عهده دار این کار شود، سؤال کرد که موسوی گفت: یکسری مشکلات پرسنلی و امکانات داشتند که مجبور شدند برای مدتی این کار را متوقف کنند. نمی دانم چقدر ایرانی متقاضی ویزای پرتغال است و هر چقدر هست حتی یک نفر مهم است که تسهیلات به آنها داده شود.

وی افزود: گفته شده این مشکلات در حال برطرف شدن است و آنها به زودی صدور روادید را در داخل سفارت از سر می گیرند.

تلاش ها بی وقفه برای آزادی مرزبانان ربوده شده ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره چند مرزبان ربوده شده ایرانی در میرجاوه نیز گفت: اکثر آنها آزاد شده اند و احتمالا 2 یا 3 نفر باقی مانده اند که پیگیری های دیپلماتیک ادامه دارد و سایر بخش های ذیربط در حال فعالیت هستند و دولت پاکستان هم به این روند کمک می کند. تروریست هایی که این اقدامات را انجام می دهند در جاهایی مخفی می شوند که نیازمند یافتن آنها هستند. تلاش ها بی وقفه برای آزادی آنها ادامه دارد.

کشورهای دیگر هم از برزیل یاد بگیرند

سخنگوی وزارت خارجه درباره مشکل پیش آمده برای دو کشتی ایران در برزیلر در تهیه سوخت برای آنها نیز گفت: آمریکایی ها ادعا می کنند که بحث های دارو و غذا جزو تحریم نیست. اگر نیست پس چرا 2 کشتی ایرانی که برای کشور غلات حمل می کردند از ترس اینکه آمریکا شرکت های سوخت رسان را تحریم کند، نتوانستند به کشتی های ما سوخت بدهند.

وی افزود: این به معنی تحریم و تروریسم اقتصادی است. غذا و دارو جزو تحریم ها روی کاغذ است و هیچ شرکتی جرأت نمی کند این کار را به خاطر تهدید آمریکا انجام دهد و مردم عادی ایران را در مشقت و سختی قرار می دهید. کاری که قوه قضاییه برزیل کرد یک اقدام مسؤولانه و خوبی بود و نشان داد که قوه قضاییه مستقل می تواند از منافع اقتصادی کشور و شرکت هایش دفاع کند و فشارها و تحریم ها اجازه ندهد آمریکا قوانین فراسرزمینی خود را بر دیگر کشورها اعمال کند و خوب است کشورهای دیگر نیز یاد بگیرند و قوه قضاییه آنها هم بتوانند در مقابل این قلدری غیرقانونی به صورت قانونی بایستند و عدالت را اجرا کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: این موضوع توسط بنادر و کشتیرانی در حال پیگیری بود و ظریف در سفر به آمریکای لاتین این موضوع را با یکی از کشورها مطرح کرد و مورد پذیرش آنها قرار گرفت که سوخت رسان اعزام کنند و البته کار به آنجا نکشید و در پی رای دادگاه کشتی ها سوخت گرفتند و در حال حرکت به سمت کشور هستند.

وی افزود: وزارت خارجه و سازمان بنادر و کشتیرانی تدابیری را اندیشیده اند و اگر چنین اتفاقاتی رخ داد بلافاصله چه از طریق سوخت رسان های خود و یا کشورهای دوست به کمک آنها برویم.

خبرنگاری درباره نفتکش حامل نفت ایران که توسط انگلیس توقیف شده و رایزنی های روسیه نیز گفت: بعد از توقیف کشتی، هیچ ظرفیتی را از دست ندادیم و از همه ظرفیت های سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک استفاده کردیم و روسیه نیز جزو رایزنی های ما بوده است. آنها (انگلیسیها) ادعا می کنند یک روند قضایی باید طی شود و ایران مدارک قانونی و لازم را با حسن نیت به آنها ارائه داده و امیدواریم از تصمیمشان هر چه سریع تر برگردند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.