کد مطلب: ۸۱۰۹۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایرانی‌ها ثروتمندتر هستند یا عربستانی‌ها؟ / درآمد سرانه عربستان بیش از ۳ برابر ایران

ایرانی‌ها ثروتمندتر هستند یا عربستانی‌ها؟ / درآمد سرانه عربستان بیش از 3 برابر ایران

درآمد سرانه داخلی، می‌تواند معیاری باشد که میزان ثروتمند یا فقیر بودن یک کشور یا مردم آن را نشان دهد. ایران در میان 93 کشور جهان رتبه 84 را در درآمد سرانه سالانه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فقیر یا ثروتمند بودن یک کشور را می‌توان با ملاک‌هایی چون درآمد سرانه آن سنجید؛ به‌ویژه در زمانی که همه‌گیری کرونا، تورم بالا و تنش‌های ژئوپولتیکی اکثر اقتصادهای دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، درآمد سرانه داخلی یک کشور می‌تواند تصویری از میزان فقیر یا ثروتمند بودن یک اقتصاد به‌دست دهد.

اندازه‌گیری میزان ثروتمند یا فقیر بودن یک کشور چندان آسان نیست و همیشه نمی‌توان آن را بر اساس تولید ناخالص داخلی به‌دست آورد. همچنین محاسبه اینکه یک فرد چقدر ثروتمند است تا حد زیادی به تعریف ارائه شده از کشورهای فقیر و ثروتمند بستگی دارد.

اگر برای تعیین ثروتمند بودن یک کشور تنها تولید ناخالص داخلی آن یعنی مجموع کالاها و خدمات تولید شده سالانه در یک کشور در نظر گرفته شود، ثروتمندترین کشورها همان کشورهایی خواهند بود که بیشترین تولید ناخالص داخلی را دارند مانند ایالات متحده، چین، ژاپن و آلمان. اما چگونه است که کشورهایی مانند لوکزامبورگ و سنگاپور در رده‌های بالاتری در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند آن هم در حالی که تنها نقاط کوچکی از نقشه جهان را تشکیل می‌دهند.

درآمد سرانه ایران و کشورهای همسایه آن در سال 2023

درآمد سرانه ایران و کشورهای همسایه آن در سال 2023

به نقل از گلوبال فایننس و طبق آمار سال 2023 صندوق بین‌المللی پول، درآمد سرانه داخلی ایران 19 هزار و 548 دلار برآورد شده است. این رقم در مورد کشور عربستان که به تازگی روابط خود را با کشور ما بهبود بخشیده است، در همین سال، 64 هزار و 836 دلار محاسبه شده است. در رتبه‌بندی که صندوق بین‌المللی پول ارائه می‌دهد، عربستان از نظر درآمد سرانه داخلی در رتبه 23 جهان و ایران با اختلاف زیادی پس از کشورهای همسایه خود مانند عمان و ترکیه، در رتبه 84 قرار دارد.

در این آمار کشور ایرلند با درآمد سرانه 145 هزار و 196 دلار، رتبه اول و سودان جنوبی با درآمد سرانه 516 دلار در سال، رتبه آخر را به خود اختصاص داده است. البته آمار سال 2023 کشورهایی مانند اوکراین، افغانستان، سوریه و لبنان که درگیر جنگ هستند، در دسترس نیست. چین نیز به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، 23 هزار و 382 دلار درآمد سرانه دارد.

کشورهایی با بیشترین درآمد سرانه در سال 2023

کشورهایی با بیشترین درآمد سرانه در سال 2023

یکی دیگر از مشکلات تولید ناخالص داخلی این است که نابرابری درآمد و چگونگی توزیع ثروت در میان اقشار مختلف جامعه را در نظر نمی‌گیرد. در نتیجه تقسیم تولید ناخالص داخلی یک کشور بر جمعیت آن یا همان تولید یا درآمد سرانه معیار بهتری برای تجسم شرایط زندگی افراد یک کشور به حساب می‌آید. درآمد سرانه داخلی و نرخ رشد، نشان می‌دهد که رفاه اجتماعی چقدر در اختیار هر یک از افراد یک جامعه است و در طول زمان چه تغییری می‌کند.

البته ممکن است میزانی از درآمد در یک کشور، بتواند در کشوری دیگر قدرت خرید کالا و خدمات بسیار بیشتری را داشته باشد و از سطح نیازهای اولیه فراتر رود. در نتیجه باید معیار برابری قدرت خرید نیز در این محاسبات در نظر گرفته شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نیما

    فقط درآمد که نیست باید هزینه ها را هم دید، اگر با این همه تحریم فشاری که روی ایرانه یک سوم عربستان در آمده مونه ، دمشون گرم

    • ناشناس

      باید پرسید چرا رو اونها تحریمی نیست میدونی چرا چون به فکر اقتصاد هستند به فکر پیشرفت هستند بخاطر همین هستی و نیست تمام صنایع رو قربانی 4 کیلو اورانیوم نمیکنن ایدئولوژیک فکر نمیکنن

    • ناشناس

      درود بر شما خیلی عالی گفتید
      ولی بعضی فکر می کنند ایمان در گرسنه ماندن است از هر دری فقر وارد شود از در دیگر ایمان می رود

  • ناشناس

    درآمد کدوم ایرانی در سال بیست هزار دلار است چرا منبع امارتون سوراخه

  • محقق متون مقدس

    و رحمت ‌‌ربک خیر مما یجمعون.ورحمت پروردگارت از همه آنچه(ثروت)جمع میکنند بهتر است.
    سوره الزخرف آیه ۳۲

    • گنگ و نامفهوم

      ببین دوست عزیز. آیه نورانی آوردید.اما آیا تو خودت اعتقادی داری که با جیب خالی رحمتی حاصل بشود؟. ما که نفهمیدیم.

  • ناشناس

    عربستان کشور قانون مدار هست واقتصاد کشور در دست یک نهاد است اگر هم ارگانها ونهادهای در اقتصاددخیل باشند همه شان زیر نظر یک نهد هستند ولی در ایران اقتصاد کشوردرصد کمی خصوصی ۶۰درصد دست یک ارگان سی درصددست فلان بنیاد ۱۰ درصد دست دولت اینها اول به اعضای وکارکنان یا وابسته گانشان میرسند که سی چهل درصد مردم کشورند وبغیه مردم هم ماهی با دویست نود هزار تومان که یک روز از ماه را نمیتوان زندگی کرد روز گار میگذرانند

  • ناشناس

    با دلار ۴۲۰۰ تومنی محاسبه شده درآمد سرانه ایران

  • ناشناس

    با دلار 4200 هم حساب بشه رقمش اینقدر در نمیاد این چه آمار شاخداریه؟

  • ناشناس

    دلار را ۴۰۰۰ تومان هم حساب کنید درآمد هر ایرانی در سال میشود حدود ۸۰ میلیون یعنی یک خانواده ۴ نفره میشود ۳۲۰میلیون
    البته با دلار ۵۰۰۰۰ تومانی میشودسالیانه حدود ۱ میلیارد آو چقدر ما پول داریم حالا این پوله کجاست؟

  • ناشناس

    ایران ۱۷ قدرت اقتصادی جهان است

    • ناشناس

      دلم خوش است که نامم کبوتر هرم است