کد مطلب: ۴۵۷۹۱۰

عضو کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران پاسخ داد:

مقصر اصلی افزایش قیمت دلار کیست؟

مقصر اصلی افزایش قیمت دلار کیست؟

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات می‌گوید: هدف از صحبت‌های اخیرا رئیس کل بانک مرکزی این است که صادرکنندگان را به افزایش قیمت دلار متهم کنند؛ در حالی که حتی اگر برخی ارز حاصل از صادراتشان را به کشور بر نگردانده باشند افزایش قیمت دلار تنها حاصل این اتفاق نیست.ارتباطی به صادرکنندگان ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش نوسان در بازار ارز دولت صراحتا صادرکنندگان را متهم ردیف اول افزایش قیمت دلار عنوان کرده است. روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور به بدهکاران عمده ارزی اخطار داد و گفت: « بانک مرکزی می‌بایست به همه بدهکاران عمده برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اخطار داده و زمان پرداخت برای آنان مشخص شود و در صورت تخطی، با معرفی آنها به افکار عمومی و مراجع ذیصلاح، به تخلف آنها رسیدگی شود.» به دنبال آن نیز بانک مرکزی به عنوان دیگر نهاد دولتی با هشدار به آن دسته از صادرکنندگانی که تاکنون نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات اقدام نکرده‌اند، اعلام کرد: « در نظر گرفتن فرصت زمانی حداکثر چهار ماه از تاریخ صدور کالا برای برگشت ارز صادراتی، به منظور فراهم آوردن شرایط و امکان برگشت ارز به کشور است و انتظار می‌رود صادرکنندگان با تسریع در برگشت ارز صادراتی مصالح و منافع جامعه را مدنظر قرار دهند.»

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان سومین نهاد دولتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:«در راستای مصوبات امروز ستاد اقتصادی دولت، کارت‌های بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که هیچگونه ارزی به کشور بازنگردانده‌اند و درصد بازگشت ارز آنها صفر است، تعلیق خواهد شد.»

بانک مرکزی اسامی را اعلام کند

در همین حال عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که دولت اخیرا صادرکنندگان را متهم به افزایش قیمت دلار عنوان کرده است، چرا ارزهای صادراتی به چرخه اقتصاد برنگشته است؟ به تجارت‌نیوز گفت: اینکه یک حرفی بدون پایه و اساس و به صورت کلی زده شود و افراد بگویند صادرکنندگان ارز را به چرخه اقتصادی بر نمی‌گردانند که نمی‌تواند ملاک باشد. بانک مرکزی لیستی از اسامی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادراتشان را نیاورده اند تهیه و منتشر کند تا متخلفین به افکار عمومی معرفی شوند و افراد صالح و معتبر زیر سوال نروند. نکته مهم دیگر این که ممکن است برخی ازصادرکنندگان به دلایلی نتوانسته باشند تا به حال این کار را انجام بدهند به نظر ما باید به وضعیت آنها رسیدگی شود که اگر سو نیتی نداشته باشند و به جهت محدودیت‌های مشخص دلایل منطقی و قانع کننده دیگری به بانک ارائه دهند از کسانی که هیچ دلیلی برای عدم واریز تعهد ارزی خود نداشته و خاطی‌اند تفکیک شوند. تصور می‌کنم منظور بانک مرکزی شرکت‌های بزرگی هستند که بی‌دلیل از واریز پیمان ارزی خود سر باز زدند.

سید رضی آقا میری افزود: معمولا دو دسته افراد ارز را به کشور برنگردانده‌اند دسته اول کسانی هستند که یک بار صادرات را آن هم با رقم بالا انجام می‌دهند و دیگر صادراتی نمی‌کنند.این‌ها از کارت‌های یک بار مصرف استفاده می‌کنند، عضو هیچ تشکل صادراتی نیستند و بدین طریق ارز را از کشور خارج می‌کنند. نام این افراد باید اعلام شود و همانطور که وزارت صمت گفته کارت بازرگانی ایشان تعلیق گردد. دسته دوم افرادی هستند که کارشان سال‌هاست صادرات است و عضو یک تشکل و شناخته شده‌اند و با برگشت ارز حاصل از صادرات و تبدیل آن به ریال مجددا کالاهای خریداری شده یا اگر خودشان تولید کننده باشند محصولشان را به بازارهای جهانی صادر می‌کنند. آنها حتی نیاز به سپردن تعهد ارزی هم ندارند و جز برگرداندن ارز راه دیگری ندارند، آنها سالهاست در کمال دقت و حسن نیت همین کار را می‌کنند.

او با اشاره به اتهام اخیر دولت به صادرکنندگان اظهار کرد: هدف از صحبت‌های اخیرا رئیس کل بانک مرکزی این است که صادرکنندگان را به افزایش قیمت دلار متهم کند؛ در حالی که افزایش قیمت دلار ارتباطی به صادرکنندگان ندارد. هر چند بخشی از صادرکنندگان هم ارز را به کشور برنگردانده باشند، صحبت‌های اخیر مسئولان نشان می‌دهد که اقتصاد کلان کشور در جای دیگری دچار مشکل است.

دولت در تنگنای ارزی قرار گرفته است

میری گفت: چنانچه کل آمار واریزی حاصل از صادرات کالاهای غیر نفتی را رصد کنیم، شاهد خواهیم بود که با این میزان صادرات غیرنفتی انجام شده، امکان ندارد که قیمت دلار این چنین افزایش یابد. اینکه دولت در تنگنای ارزی قرار گرفته به فاکتورهای مهم دیگری مرتبط است ارتباطی به صادرات غیرنفتی واقعی ندارد. افزایش قیمت دلار بیشتر به صادرات نفتی و صادرات غیر نفتی وابسته به نفت مرتبط است. از طرف دیگر افزایش نرخ ارز مثل هر کالائی معلول افزایش نرخ تورم است. ما امروز با نرخ بسیار بالائی از تورم که ناشی از سیاست‌گذاری‌های دولت است رو به رو هستیم. امروز ردپای افزایش قیمت بنزین بر تورم و نهایتا تاثیر آن برکاهش پول ملی را به وضوح مشاهده می‌کنیم.

این صادرکننده در ادامه افزود: با ارائه منابع ارزی ارزان دولتی ( ارز ۴۲۰۰ تومانی) که به دلیل سیاست ارزی چند نرخی در اختیار برخی افراد قرار گرفت، عده‌ای مقدار کلانی ارز ارزان قیمت را گرفتند و در مقابل کالا به کشور وارد نکردند، نتیجه این اقدامات حالا مشخص می‌شود.

میری گفت: اگر چه حتما همه صادر کنندگان می‌بایست ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگردانند به گمان ما ، افزایش قیمت دلار به این میزان و در این مدت کوتاه ربطی به عدم برگشت ارزهای برخی از صادرکنندگان ندارد. صادرکننده واقعی شناخته شده ارز را به کشور بر می‌گرداند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علي

    سیاست های خارجی شما که با دنیا دشمنی میکنید

  • ناشناس

    تا سیاست های کلی بانک مرکزی عوض نشود در به همان پاشنه می چرخد سود بانکی به 23 درصد سابق باید برگردد تا سیل ویران گر نقدینگی به بانک برگردد تا ابان ماه شاید ترامپ برود .

    • ناصر

      بسیار درست میفرمایید تمام بدبختی ها ازروزی شروع شد که سودبانکی دستوری اومد پایین یکی نیست به این اقایان بگه چطور همه چیز سیصد درصدی داره میره بالاولی سود باکی ۱۵ درصد اونم سالیانه یعنی سپرده گذار تمام پولشا داره تقریبا به طور مجانی در اختیار بانک میزاره تابانک بره تمام بازارها را به هم بریزه

    • محمد

      دوست عزیز همین نقدینگی تولید شده توسط بانک هاست که اقتصاد کشور بیمار کرده بعد شما میگید دوباره سود بشه ۲۳درصد!

    • ناشناس

      شما از اقتصاد چی میدونی؟ نقدینگی و تولید پول دست بانک مرکزی است نه بانکها. در ضمن ۲۳ درصد سود در مقابل سود کلانی که از طریق تولید و صادرات و واردات و کشاورزی حاصل میشه چیزی نیست فقط باید دست بانکها رو باز بذارن و بنگاههای تولیدی هم به جای اینکه به دنبال وام کم بهره باشن به دنبال تلاش بیشتر و سودآوری بیشتر باشن اون تولیدی ای که نتونه از پس هزینه هاش بربیاد بهتره ورشکست و بسته باشه. قوی شدن بانکها بنگاههای کوچیک رو هم قوی میکنه اما سرازیر شدن پول به بورس فقط شرکتهای بزرگ رو بزرگتر و شرکتهای کوچک رو ضعیفتر میکنه و بیکاری روز به روز بیشتر میشه. در ضمن سیاستهای کلی نظام هم باید تغییراتی بکنه و سیاستمدارهای زیرک سر کار بیان نه کسایی که با یه شکلات گول میخورن و اصلا معنای مذاکره رو نمیدونن و جز ضعف در مقابل دشمن چیزی برای عرضه ندارن.

  • ناشناس

    امروزه کشورها با حجم انبوهی از مراودات و مبادلات داخلی و خارجی در اقتصاد همراه است و چنین اقتصادی با تفکرات سنتی قابل کنترل نیست و نیاز به فرمول های تجربه شده و هوشمند دارد که باید با دقت اجرا شود در کشور ما متاسفانه نه تنها بصورت سنتی است بلکه معجونی از اقتصاد اسلامی و غربی است که هیچ کدام آنها بدرستی انجام نمی شود و از ترکیب آنها به جای اینکه معجونی شیرین حاصل شود ولی معجونی تلخ و چندش آور شده است