کد مطلب: ۳۳۶۲۸۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با تیمور رحمانی ، اقتصاددان :

مقصر اصلی ناکارآمدی بانک‌ها، خود دولت است

مقصر اصلی ناکارآمدی بانک‌ها، خود دولت است

یک اقتصاددان می‌گوید: دولت از طریق سیاست پولی نامناسب و ایجاد تنگنای مالی برای بانک‌ها منجر به اتفاقات اخیر شده است. پس دولت نیز در این زمینه نقش دارد و نمی‌توانیم بگوییم تنها بانک‌ها مقصر هستند.

حسن روحانی در چند وقت اخیر در دو اظهار نظر جداگانه به انتقاد از عملکرد بانک‌ها پرداخت و حتی وضعیت نامناسب اقتصاد ایران را به گردن آنها انداخت. اولین اظهار نظر روحانی به سخنرانی وی در بین مدیران ارشد وزارت اقتصاد برمی‌گردد که وی به‌شدت از عملکرد بانک‌ها انتقاد کرده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسن روحانی در جمع مدیران ارشد وزارت اقتصاد گفت: بانک‌ها پایه پولی را بالا می‌برند، یعنی از یک طرف با یک دست به مردم خدمت می‌کنند، با یک دست دیگر فشار بر جامعه می‌آورند. بانک‌ها باید سالم‌سازی شوند. بانک‌های خصوصی که وضعشان خیلی بد است. بعضی از بانک‌های دولتی هم وضعشان خوب نیست.

روحانی همچنین چند وقت بعد از این اظهارات در جمع مردم سمنان گفت: بانک‌ها امروز اقتصاد را منجمد کرده‌اند. امروز معتقدیم که بار سنگینی بر دوش بانک‌ها است، ‏اقتصاد کشور ما بدون فعالیت بانک‌ها نمی‌چرخد.‎

تیمور رحمانی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز، در این خصوص اعتقاد دارد که عملکرد نامناسب بانک‌ها در نهایت به سیاست‌گذاری نامناسب دولت و عدم کنترل از جانب آن برمی‌گردد. بنابراین مقصر اصلی خود دولت است.

وی ادامه داد: اگر مشخصا بخواهیم در مورد چند سال اخیر صحبت و با عدد و رقم محاسبه کنیم، می‌توانیم بگوییم که بانک‌ها مقصر هستند. چرا که اقدام بانک‌ها از طریق بالا بردن نرخ سود، منجر به افزایش نقدینگی شده‌ است. یعنی وقتی بانک‌های ما 23 درصد سود می‌دهند، سالانه حداقل 23 درصد به میزان نقدینگی اضافه شده است. پس در این مورد می‌توانیم بگوییم که مشکل از عملکرد بانک‌ها است.

رحمانی اضافه کرد: اما از طرف دیگر بحث این است که چرا چنین اتفاقاتی افتاده و اساسا چرا بانک‌ها نرخ سود بالا پرداخت کرده‌اند؟ این موضوع به سیاست‌گذاری‌های اشتباهی که دولت داشته است، برمی‌گردد. یعنی دولت از طریق سیاست پولی نامناسب و ایجاد تنگای مالی برای بانک‌ها منجر به چنین اتفاقاتی شده است. پس دولت نیز در این زمینه نقش دارد و بنابراین نمی‌توانیم بگوییم روندی که طی چند سال اخیر رخ داده، صرفا تقصیر بانک‌ها یا دولت است.

این اقتصاددان در پایان تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم نهایتا حتی اگر بانک‌ها نیز مقصر باشند، این دولت است که باید با سیاست‌گذاری مناسب آن را کنترل کند. بنابراین نهایتا باید دولت به عنوان سیاست‌گذار جلوی این اقدام را می‌گرفت. یعنی نظارت، کنترل و سیاست‌گذاری دولت به‌گونه‌ای نبوده که به بانک‌ها اجازه رفتار نامناسب ندهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.