کد مطلب: ۶۵۶۰۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای ممنوعیت واردات آیفون چیست؟/ چگونه می‌توان گوشی لاکچری وارد کرد؟

ماجرای ممنوعیت واردات آیفون چیست؟/ چگونه می‌توان گوشی لاکچری وارد کرد؟

از روز گذشته شرکت‌‌های واردکننده گوشی تلفن همراه هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون با این پیغام مواجه می‌شوند که امکان ثبت سفارش تا ۳۱ اردیبهشت وجود ندارد. آیا این موضوع به معنای ممنوعیت واردات آیفون و احیاناً گوشی‌های لاکچری است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ممنوعیت واردات آیفون مدت‌هاست که مورد بحث فعالان بازار موبایل قرار دارد. از روز گذشته نیز واردکنندگان با اخطاری مواجه شدند که امکان ثبت سفارش از شرکت اپل تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ وجود ندارد. اتفاقی که باعث شد موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های لاکچری رنگ و بوی جدی به خود بگیرد.

واردات آیفون

گرچه در سامانه ثبت سفارش محدودیت واردات تا پایان ماه جاری اعلام شد، اما برخی می‌گویند که احتمالا این محدوده زمانی تمدید شود. از سوی دیگر، گروهی هم به مصوبه مجلس مبنی بر جلوگیری از واردات کالاهای لاکچری تا پایان شهریور سال جاری اشاره می‌کنند. از این رو اخطار مذکور ممکن است آغازی بر ممنوعیت واردات آیفون باشد.

البته در این بین می‌توان به تهاتر خشکبار با موبایل اشاره کرد. گویا صادرکنندگان خشکبار در مدت اخیر نتوانسته‌اند ارز مورد نیاز واردکنندگان موبایل را تأمین کنند. در نتیجه احتمالاً دولت قصد دارد که امکان تهاتر موبایل با کالاهای صادراتی دیگر را فراهم سازد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با تائید این خبر به تجارت‌نیوز گفت: از روز گذشته شرکت‌های واردکننده به ما اطلاع دادند که در سامانه جامع امکان ثبت سفارش و ویرایش اطلاعات گذشته مربوط به گوشی‌های آیفون را ندارند.

چرا واردات آیفون ممنوع شد؟

محمدرضا عالیان درباره علت ایجاد چنین محدودیتی اظهار کرد: از حدود شش ماه پیش موضوع تهاتر موبایل با خشکبار صادراتی مطرح شد. سرانجام از ابتدای اردیبهشت این سیاست به مرحله اجرا رسید.

او افزود: طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه عرضه ارز در تالار دوم هم به شکل قابل‌توجهی وجود داشت، اما از روز پنج‌شنبه محدودیت‌هایی در این حوزه به وجود آمد. ازجمله آنکه صادرکنندگان خشکبار گاه ارزهای خود را حتی بالاتر از قیمت بازار ارزش‌گذاری می‌کردند. از این رو، برای ممنوعیت ثبت سفارش گوشی‌های آیفون که از روز گذشته اتفاق افتاد دو سناریو می‌توان در نظر گرفت.

وی سناریوی اول را خوش‌بینانه دانست و تشریح کرد: احتمالا با توجه به اینکه صادرکنندگان خشکبار نتوانسته‌اند ارز مورد نیاز واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را تامین کنند، این محدودیت موقتی باشد. به نظر می‌رسد وزارت صمت از ابتدای خرداد، علاوه بر خشکبار، کالاهای دیگر برای تهاتر با موبایل در نظر بگیرد تا این محدودیت برطرف شود.

به اعتقاد عالیان از آنجایی که این محدودیت صرفاً برای واردات آیفون است، سناریوی بدبینانه‌ای هم به ذهن می‌رسد. این سناریو بیشتر به فشار مجلس برای ممنوعیت واردات کالاهای لاکچری مربوط می‌شود. بدین ترتیب ممنوعیت اخیر ثبت سفارش می‌تواند آزمون و خطایی در راستای واکنش بازار باشد.

او البته احتمال سناریوی دومی را بسیار کم دانست و به سناریوی اول تأکید بیشتری داشت. چراکه ممنوعیت دائمی واردات آیفون تأثیر مستقیم روی قیمت، افزایش قاچاق و ایجاد انحصار در بازار می‌گذارد.

چندی پیش رضا دیهیمی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد که با ممنوعیت واردات آیفون اشتغال ۲۰ هزار نفر مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت موبایل نجومی می‌شود؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماجراش اینه که آقازاده ها از قبل واردات رو انجام دادن حالا میخوان بفروشن با چند برابر قیمت بالاتر