کد مطلب: ۶۳۱۱۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا کویت واردات مرغ از ایران را ممنوع کرد؟/ شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان صحت دارد؟

چرا کویت واردات مرغ از ایران را ممنوع کرد؟/ شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان صحت دارد؟

واردات مرغ و تخم‌مرغ از ایران توسط دولت کویت ممنوع اعلام شد. شنیده‌ها حاکی از این است که نگرانی‌ها بابت شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان باعث ایجاد این ممنوعیت شده است. اما آیا شائبه شیوع این بیماری در مرغداری‌های ایران صحت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روزی است که انتشار اخبار مربوط به ممنوعیت واردات مرغ و تخم‌مرغ از ایران توسط کویت به چالش جدید مرغ‌داران تبدیل شده است. چراکه این ممنوعیت شائبه شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان را مطرح ساخت. اما واقعیت ماجرا چیست؟

در این زمینه رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: وقتی که در کشور مقصد ممنوعیت واردات گذاشته می‌شود، این دیگر ارتباطی به ایران ندارد. اکنون نیز کشور کویت به دلیل نگرانی بابت شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان واردات مرغ و تخم‌مرغ از چند کشور، ازجمله ایران را ممنوع اعلام کرد.

محمد یوسفی درباره شائبه شیوع این بیماری در مرغ‌داری‌های ایران توضیح داد: در این زمینه باید سازمان دامپزشکی ایران و کویت با یکدیگر مذاکره کنند و به نتیجه‌ای برسند. شاید اکنون در گوشه‌ای از کشور این بیماری در بین پرندگان شیوع پیدا کرده باشد، اما نمی‌توان آن را به کل کشور تعمیم داد.

او همچنین افزود: اگر چنین مواردی وجود دارد، سازمان دامپزشکی ایران باید قبل از اعمال این ممنوعیت‌ها به صورت خودجوش این مساله را اعلام عمومی کند. طوری که تمام جهان متوجه چنین هشدار و خطری شوند.

بیماری پرندگان جدی نیست

یوسفی با اشاره به جدی‌نبودن بیماری پرندگان تاکید کرد: شیوع آنفلوآنزا آن‌چنان حاد و فراگیر نیست که نگران‌کننده باشد. اما اگر نشانه‌هایی از بیماری در یکی از مرغ‌های صادراتی هم نمایان باشد کافی است تا کویت واردات مرغ و تخم‌مرغ را ممنوع اعلام کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که از سازمان دامپزشکی می‌خواهیم هیچ‌گاه چنین مواردی را کتمان نکند. این اتفاقی است که در کشورهای توسعه‌یافته هم رخ می‌دهد و نشانه ضعف دام‌پزشکی یا صنعتی یک کشور نیست.

این فعال صنفی یادآور شد: کویت علاوه بر ایران، واردات مرغ از فرانسه، بلژیک، بلغارستان و پاکستان را هم ممنوع اعلام کرد. کشورهایی نظیر کویت، قطر، امارات و عربستان در این زمینه سخت‌گیری‌های شدیدی دارند و استانداردهای بالایی را برای واردات مرغ در نظر می‌گیرند.

کویت واردات مرغ را آزاد می‌کند؟

پیش از این مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور سفارت کویت در ایران را ملزم به روشنگری در این زمینه دانست.

امین اسدی به ایسنا گفت: کشور ما از لحاظ کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان نسبت به کشورهای دیگر در شرایط مطلوبی قرار دارد. آمار ابتلا و تلفات ناشی از این بیماری نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است. بر این اساس کویت باید علت این ممنوعیت را دقیقا مشخص کند.

حال باید دید این توضیحات منجر به از سرگیری واردات مرغ و تخم‌مرغ ایران توسط کویتی‌ها می‌شود یا خیر؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پول کویت نود هزارتومان.
    با یه کویتی میشه سه کیلو مرغ خرید با یه هزاری ما آدامس هم نمیدن دکه ای ها.