کد مطلب: ۲۴۴۳۱۲

مناطق آزاد واردات محور شده است

مناطق آزاد واردات محور شده است

یک مقام مسئول با بیان اینکه مناطق آزاد درحال حاضر به جای اینکه صادرات محور باشد، واردات محور هستند،گفت: افزایش تعداد این مناطق ممکن است منجر به افزایش واردات شود.

عضو هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی با بیان اینکه حدود ۲۴ سال از راه اندازی مناطق آزاد در ایران می‌گذرد، اظهار داشت:قرار بود مناطق آزاد به عنوان تسهیل گر صادرات عمل کند یا اگر قرار به واردات مواد اولیه برای صنایع انجام باشد، از طریق این مناطق صورت گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، غلامرضا حسن‌پور افزود: متاسفانه، به تدریج مناطق آزاد از اهداف اولیه خود منحرف و کم کم بخشی از این مناطق به ضد اهداف مذکور تبدیل شد به عنوان مثال برخی از این مناطق به جای اینکه درحال حاضر صادرات محور باشد واردات محور شده است؛ همچنین بخشی از قاچاق کشور از مناطق آزاد به دلیل تسهیلاتی که آنجا وجود دارد صورت می‌گیرد و نمی‌توان آن را انکار کرد.

عضو هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی با اشاره به سخنان مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان مرکز توسعه تجارت اضافه کرد: این مقام مسئول تراز تجاری کشور در سال ۹۶ را منفی اعلام کرده است، یعنی افزایشی نداشتیم پس چگونه قرار بود مناطق آزاد به افزایش صادرات کشور کمک کنند.

حسن پور به لایحه دولت برای افزایش تعداد مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: در شرایطی که توصیف آن رفت،به نظر می‌رسد در افزایش تعداد این مناطق، تدبیر لازم لحاظ نشده و مشخص نیست به استناد کدام آمار و اسناد عملکردی مثبت از مناطق موجود، دولت تصمیم به افزایش تعداد مناطق آزاد گرفته و لایحه را به مجلس ارائه داده است.

وی تصریح کرد: مسئولان از وضعیت ۲۴ سال گذشته نموداری به ما نشان دهند که هر سال صادرات از این مناطق رشد داشته و می‌خواهیم با افزایش تعداد مناطق میزان صادرات را بالاتر ببریم؛ ولی متاسفانه آمار چیز دیگری را می‌گویند.

حسن پور گفت: متاسفانه رانت‌هایی نیز در مناطق آزاد در بخش خرید و فروش زمین وجود دارد که تشکیل مناطق آزاد جدید را جذاب کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به عملکردی که مناطق ازاد تاکنون داشته‌اند، افزایش تعداد آنها منجر به افزایش واردات می‌شود و در مغایرت با شعار حمایت از کالای ایرانی است و مشکلات کشور و اقتصاد را بیشتر خواهد کرد.

وی گفت: پیشنهاد و درخواست ما از مجلس این است که بررسی این لایحه را فعلا متوقف کند تا بررسی بیشتری روی این موضوع انجام شود.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.