کد مطلب: ۲۹۸۰۸۳

منتظر نسل بیمار در جمعیت کشور باشیم

منتظر نسل بیمار در جمعیت کشور باشیم

افزایش قیمت لبنیات در سال جاری واکنش‌های مردمی را به همراه داشت. اینکه در ابتدای اعلام این خبر، وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنفی صنایع لبنی به‌عنوان دستگاه‌های متولی دولتی و خصوصی حاضر به پاسخگویی در این زمینه و توضیح در خصوص علت افزایش قیمت نشدند.

گرانی‌هایی که نه تولیدکنندگان شیر خام راضی به آن هستند و نه صنایع تولیدی لبنیات و نه مصرف‌کنندگان، چراکه تولیدکنندگان شیر خام معتقدند افزایش قیمت شیر تا 10 درصد به نفع آن‌ها نیست و این افزایش قیمت فقط کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی را منتفع می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، از طرفی صنایع لبنی نیز می‌گویند هزینه‌های تولید در کارخانه‌ها بالا رفته است و با گرانی شیر و فرآورده‌های آن نه‌تنها میزان مصرف کاهش می‌یابد، بلکه با این روند عودتی محصولات لبنی به کارخانه‌ها نیز بیشتر خواهد شد که این رویکرد به زیان کارخانه‌داران مواد لبنی است اما از همه مهم‌تر این مصرف‌کنندگان بی‌نوا هستند که باید به‌پای اجرای سیاست‌های ناکارآمد و تصمیم‌گیری‌های نادرست بسوزند، چراکه با افزایش قیمت محصولات لبنی خیلی‌ها به‌موجب کاهش قدرت خرید، این ماده مهم مغذی و بااهمیت را یا از سبد مصرفی خانوار حذف می‌کنند یا میزان استفاده از آن را کاهش می‌دهند.

علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی در رابطه بااینکه این افزایش قیمت دارای مجوز بوده است یا خیر؟ گفت: دستگاه‌های نظارتی می‌توانند اعلام کنند که این افزایش قیمت با مجوز یا غیرقانونی بوده است اما چیزی که در بازار اتفاق افتاده افزایش قیمت‌هاست که آن را می‌توان اعلام کرد.

رجبی ادامه داد: عوامل بسیاری در افزایش قیمت لبنیات اثرگذار بوده است و می‌توان به افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت انرژی و دیگر هزینه‌های تولید اشاره کرد اما باوجوداینکه افزایش قیمت هر کالایی می‌تواند باعث کاهش مصرف و تقاضای آن شود نمی‌توان درباره لبنیات در ماه رمضان چنین قضاوتی انجام داد، چراکه در ماه رمضان معمولا به‌غیراز شیر و پنیر دیگر محصولات لبنی خودبه‌خود با کاهش مصرف مواجه می‌شوند.

حسین نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران ایران با اشاره به اینکه تعیین قیمت نهایی شیر خام بین سازمان حمایت، کارگروه تنظیم بازار و این وزارتخانه‌ها مدت‌ها پاس‌کاری می‌شود، اظهار کرد: با توجه به آنکه قیمت شیر خام تابع عرضه و تقاضاست، بنابراین قیمت‌گذاری از سوی دولت سودی برای دامدار در برندارد.

وی افزود: به‌رغم آنکه 4 سال گذشته دولت نرخ مصوب هر کیلو شیر خام را 1440 تومان اعلام کرد اما هیچ‌یک از کارخانه‌های لبنی به بهانه‌های مختلف تن به اجرای این مصوبه ندادند و قیمت‌گذاری مجدد، تفاوتی به حال دامدار ندارد، چراکه بازهم قصه 4 سال گذشته تکرار می‌شود.

نعمتی با اشاره به اینکه قیمت شیر خام تا حدودی در بازار افزایش‌یافته است، بیان کرد: البته با نرخ 1700 تومانی اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی فاصله دارد که به علت کاهش قدرت خرید مردم و شرایط کنونی اقتصاد نمی‌توان انتظار داشت به این نرخ رسید و تنها خواستار این موضوع هستیم که چرخ مملکت بچرخد تا مردم نیز با گرفتاری متعددی روبه‌رو نشوند.

توزیع شیر مدارس منتفی شد

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به آخرین وضعیت توزیع شیر مدارس بیان کرد: با توجه به آنکه در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ اعتبارات لازم تأمین نشد، توزیع شیر مدارس تا مهرماه سال آینده منتفی شد و اگر بودجه لازم در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ به‌موقع تخصیص داده شود، توزیع صورت خواهد گرفت.

به گفته وی؛ عدم توزیع شیر مدارس در سرانه مصرف محصولات لبنی تاثیر بسزایی دارد.

حذف لبنیات زمینه‌ساز بروز بیماری

رئیس هیات مدیره اتحادیه لبنی ایران درباره خروج لبنیات از سبد مصرف خانوارها هشدار داد و گفت: گرانی فرآورده‌های لبنی ناشی از افزایش ۲ تا ۱۰ برابری قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تمام‌شده تولید در ۲ ماه گذشته است.

علی احسان ظفری افزود: با نوسان نرخ ارز، قیمت مواد اولیه فرآورده‌های لبنی افزایش چشمگیری یافت؛ به‌طور مثال قیمت یک بطری دوغ از 230 تومان به یک هزار تومان، پاکت تتراپک از 95 تومان به حدود 300 تومان و مواد اولیه و ملزومات ضدعفونی دستگاه‌های تولیدی به بیش از 10 برابر قبل رسیده است.

وی ادامه داد: قیمت شیر خام برای صنایع لبنی نیز بیش از 100 درصد افزایش یافت؛ پیش‌ازاین بهای هر کیلو شیر خام برای صنایع یک هزار و 200 تومان تمام می‌شد؛ درحالی‌که قیمت این محصول با تصویب دولت به بیش از یک هزار و 700 تومان و در روزهای اخیر به 2 هزار و 150 تومان رسید که افزایش حدود 2 برابری را نشان می‌دهد. تداوم این روند می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های متعدد میان مردم و همچنین تعطیلی کارخانه‌ها و خروج صنعت لبنیات از چرخه تولید کشور شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی پیش‌تر اعلام کرده بود: افزایش ۲۱۰۰ تومانی قیمت شیر خام موقتی است و دلیل آن کاهش روند تولید در این فصل است که به‌زودی کمبودها برطرف می‌شود.

حسین شیرزاد در این رابطه عنوان کرد: هرسال در اواخر فصل تابستان با کاهش تولید شیر خام و افزایش قیمت روبرو می‌شویم که یکی از دلایل آن به نژاد گاوهای شیری هولشتاین برمی‌گردد که در این فصل کم شیر می‌شوند.

البته ظفری این موضوع را رد کرد و گفت که در سال‌های گذشته هیچ‌گاه تا این اندازه افزایش قیمت رخ نمی‌داد.

سرانه مصرف سالانه شیر از 100 به 70 کیلو کاهش یافت

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه گفت: میانگین جهانی سرانه مصرف شیر 150 کیلوگرم است که مقایسه این آمار با میزان مصرف شیر در ایران نشان از کمبود مصرف این ماده غذایی مفید در کشورمان دارد.

وی افزود: طبق آمار، سرانه مصرف سالانه شیر از 100 به 70 کیلوگرم در یک سال اخیر در کشور کاهش‌یافته است که با توجه به افزایش بهای این ماده غذایی احتمال کاهش بیشتر نیز وجود دارد؛ این مسئله می‌تواند به‌سلامت جامعه لطمه زند و افراد را در معرض انواع بیماری‌ها قرار دهد.

وی با اشاره به افزایش بهای لبنیات ازجمله شیر اظهار داشت: با توجه به اینکه شیر از عناصر اصلی برای حفظ و ارتقای سلامتی برای اقشار مختلف جامعه است، نباید افراد از مصرف آن خودداری و آن را از سبد غذایی حذف کنند. این ماده مفید غذایی حاوی پروتئین، کلسیم و مواد مغذی است و مصرف آن در تمام گروه‌های سنی مختلف از زمان تولد ضروری و لازم است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: شیر به‌عنوان منبع کلسیم، ویتامین‌ها و مواد مغذی در محکم سازی استخوان‌ها مفید است و استرس را برطرف می‌کند. کلسیم که نقش اساسی در شکل‌گیری و استحکام استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها دارد، از مهم‌ترین ترکیبات موجود در شیر است و فسفر که برای بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن و فعال کردن آنزیم‌ها لازم است و در رشد و ترمیم بافتی دخالت دارد، در میان املاح موجود در شیر وجود دارد. همچنین سدیم و پتاسیم که در تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول‌های بدن نقش ایفا می‌کنند، با خوردن شیر دریافت می‌شوند.

وی افزود: نوشیدن شیر در بهبود برخی عوارض قاعدگی که با نام سندرم پیش از قاعدگی معروف است، نقش بسزایی دارد؛ بسیاری از زنان قبل از دوران قاعدگی دچار نشانه‌هایی ازجمله افسردگی، اختلالات خلقی، کمردرد و سردرد می‌شوند که مصرف شیر می‌تواند این نشانه‌ها را تسکین دهد.

متخصص تغذیه بابیان اینکه مصرف شیر برای داشتن ناخن‌ها، دندان‌ها و موهای سالم لازم است، اظهار داشت: مصرف این نوشیدنی به دلیل اینکه کلسیم فراوانی دارد، به همراه ویتامین D باعث استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، تقویت رشد و پیشگیری از ریزش مو می‌شود، وجود کلسیم به همراه ویتامین A، ویتامین‌های گروه B و پتاسیم نیز مانع از نرم و نازک شدن مو می‌شود و به درخشان شدن آن کمک فراوان می‌کند.

صفوی اظهار داشت: اسیدآمینه‌های داخل شیر باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان‌ها می‌شود و برای حفظ ماهیچه‌ها بسیار مفید است.

وی اضافه کرد: مصرف یک لیوان شیر در روز عضلات متشنج را شل و اعصاب را آرام می‌کند.

متخصص تغذیه گفت: یکی دیگر از خواص شیر، قابلیت آن در رفع سموم ناشی از آلودگی‌های محیطی است که می‌تواند منشأ بسیاری از بیماری‌ها باشد؛ ازاین‌رو توصیه می‌شود شیر به‌صورت روزانه مصرف شود.

وی افزود: اگر شیر مصرف نشود، شیوع بیماری‌ها افزایش می‌یابد که هزینه‌های سنگین درمانی را نیز به همراه خواهد داشت؛ پس بهتر است به‌رغم افزایش بهای شیر، مصرف روزانه این ماده غذایی قطع نشود.

باوجوداین شرایط قطعاً نهادهای تصمیم گیر و تصمیم‌ساز باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام عاجل صورت دهند. دولت با کنترل قیمت و تأمین مالی و مواد اولیه تولید و مجلس و سایر سازمان‌های مرتبط با تسهیل قوانین و کنترل و نظارت بر بازار و توزیع عادلانه محصولات لبنی در بازار می‌توانند جای این کالا را در سبد خرید خانوار دوباره باز کنند. در غیر این صورت باوجود انواع آلودگی‌های محیطی و هوایی و غذایی و …. باید طی سال‌های بعد در انتظار نسلی بیمار و کم‌هوش با معضلات عدیده استخوانی و عضلانی و …. باشیم.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.