خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۸۸۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام کشورها مخالف ورود پناهجویان افغانستانی شدند؟

کدام کشورها مخالف ورود پناهجویان افغانستانی شدند؟

بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، برخی از مردم این کشور راهی کشورهای دیگر شدند. در این میان برخی از کشورها با ورود پناهجویان افغانستانی به اروپا مخالف کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از تسلط طالبان بر افغانستان تعداد زیادی از مردم از این کشور خارج شدند. برخی هم هنوز در حال تلاش برای خروج از این کشور هستند. به نظر می‌رسد موج مهاجرت افغانستانی‌ها به همان چند روز اولیه در مردادماه ختم نمی‌شود.

اما در این میان برخی از کشورها از ورود پناهجویان ممانعت و برخی نیز استقبال کردند. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند جامعه جهانی روی وقایع افغاستان چشم بسته است، چه در پیشروی طالبان در افغانستان و چه وضعیت پناهجویان افغانستانی.

مخالفان ورود پناهجویان به اروپا

از میان کشورهایی که مخالفت شدیدی برای مهاجرت افعانستانی‌ها به اتحادیه اروپا داشتند، می‌توان به اتریش اشاره کرد. کارل نهامر، وزیر کشور اتریش اعلام کرده، اولویت این است که با کشورهای همجوار افغانستان صحبت شود تا بتوان حفاظت و کمک را در خود منطقه تضمین کرد. (دویچه وله)

اتریش همچنین پیشنهاد مراکز اخراج و دیپورت در کشورهای همسایه افغانستان را نیز مطرج کرده است. به گزارش یورونیوز، اتریش پیشنهادی این مراکز را داده تا کشورهای اروپایی بتوانند افغانستانی‌هایی را که درخواست پناهندگی آنها رد می‌شود حتی در صورت عدم بازگشت به افغانستان، به این مراکز اخراج کنند.

در کنار این کشور، فرانسه و یونان نیز مخالفت خود را با ورود پناهجویان اعلام کردند. از سوی دیگر اسپانیا هم گفته آماده «پذیرش موقت» آن دسته از پناهجویانی است که به سازمان‌های غربی کمک کرده‌اند.

رویکرد آلمان نیز مبهم است. آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند آرمین لاشت، کاندیدای صدراعظمی آلمان با مخالفت ورود پناهجویان افغانستانی گفته است نباید خطای ۲۰۱۵ را تکرار کنیم.

آنطور که رصدخانه مهاجرت ایران نوشته در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ سالانه حدود ۱٫۲ میلیون پناهجوی جدید درخواست پناهندگی خود را در کشورهای اتحادیه اروپا به ثبت رساندند.

براین اساس تاکید این کشورها به همسایگان افغانستان است. اما ترکیه مخالفت خود را ورود پناهجویان افغانستانی به این کشور نشان داد. اردوغان پیش‌تر در این مورد گفته بود: «ترکیه هیچ گونه وظیفه، مسئولیت یا تعهدی برای اینکه انبار مهاجران اروپا باشد، ندارد.»

کدام کشورها از پناهجویان استقبال کردند؟

اما بریتانیا و کانادا از ورود پناهجویان استقبال کردند. کانادا اعلام کرد به ۲۰ هزار شهروند آسیب‌پذیر افغانستان پناهندگی می‌دهد. براساس گزارش یورونیوز، بریتانیا نیز گفته امسال از ۵ هزار پناهجوی افغان استقبال می‌کند و در سال‌های آینده مجموعا ۲۰ هزار پناهجوی افغان را خواهد پذیرفت.

این وضعیت موجب انتقاد بسیاری از کاربران شده است که اگر جامعه جهانی به روی پیشروی طالبان در افغانستان چشم نمی‌بست این وضعیت پیش نمی‌آمد. برخی از آنها می‌گویند این توافقی بین کشورها بود که طالبان کنترل افغانستان را در دست بگیرد در غیر اینصورت طالبان این قدرت را نداشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.