کد مطلب: ۱۸۵۳۶۴

موکت ایرانی در بازارهای جهانی ارزان شد

موکت ایرانی در بازارهای جهانی ارزان شد

آمارهای منتشر شده گویای این است که در سال گذشته ۲۵ هزار تن موکت به ارزش بالغ بر ۷۷ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

در ۱۰ سال گذشته حجم صادرات انواع موکت حدود سه برابر رشد داشته و از ۸۸۰۰ تن در سال ۱۳۸۵ به ۲۵ هزار تن در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همچنین از نظر ارزش حجم صادرات موکت در این سال‌ها حدود چهار برابر رشد کرده و در شرایطی که در سال ۱۳۹۵ صادرات این محصول ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار درآمد داشته، این رقم در سال گذشته به ۷۷ میلیون دلار رسیده است.

البته می‌توان سال اوج صادرات موکت را سال ۱۳۹۳ دانست که در این حوزه بالغ بر ۵۳ هزار و ۳۰۰ تن محصول به ارزش بالغ بر ۱۸۴ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

رقمی که به یکباره در سال ۱۳۹۴ بیش از ۵۰ درصد کاهش را تجربه کرد و به ۲۲ هزار تن و ارزشی معادل ۸۱ میلیون دلار رسید.

اما در سال گذشته اگرچه صادرات انواع موکت نسبت به سال ۱۳۹۴ معادل ۳۰۰۰ تن افزایش داشته اما ارزش آن از ۸۱ میلیون دلار به ۷۷ میلیون دلار رسیده است. به عبارت دیگر با وجود افزایش حجم صادرات، درآمد این بخش کمتر شده که این موضوع گویای کاهش قیمت موکت ایرانی در بازارهای جهانی است.

موکت‌های ایرانی به کجا می‌روند؟

طبق آمارهای ارائه شده ۴۹ درصد محصول این بخش به عراق، ۳۶ درصد به افغانستان، شش درصد پاکستان، یک درصد ترکمنستان و یک درصد به قزاقستان صادر شده است.

البته در سال‌های گذشته کشورهایی مانند امارات، آذربایجان، هند، تاجیکستان، قرقیزستان و ارمنستان نیز دیگر مشتری‌های موکت‌های ایرانی بوده‌اند.

در کنار این حجم صادرات در سال گذشته بالغ بر ۱۱۰۰ تن انواع موکت وارد ایران شده است که ارزش واردات این بخش بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است.

ترکیه، بلژیک، هند، امارات و چین عمده صادرکنندگان موکت به ایران در سال قبل بوده‌اند.

البته در سال‌های قبل از آن کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، کویت، بلژیک و ایتالیا و سوئیس نیز صادراتی در این حوزه به ایران داشته‌اند.

همچنین در سال ۱۳۹۵ به یکباره واردات انواع موکت رشدی حدود ۵۰ درصدی پیدا کرده و از ۶۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۴ به ۱۱۰۰ تن در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

البته با این وجود ظرف سال‌های گذشته واردات انواع موکت در اکثر سال‌ها نرخی نزولی داشته است، اما در سال ۲۰۱۶ میلادی در جهان بالغ بر هشت میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار موکت صادر شده است. عمده صادرکنندگان این بخش عبارتند از چین، بلژیک، آمریکا، هند و هلند.

اما در این سال‌ها سر راه صادرات موکت ایرانی مشکلاتی نیز وجود داشته که می‌توان عمده این مشکلات را به عدم توجه سلایق مشتریان و بهره‌گیری از شیوه‌های سنتی بازاریابی اشاره کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.