کد مطلب: ۴۹۱۶۱۲

"رویایی فراتر از راه رفتن"

مژده به بیماران ام اس و سکته!

مژده به بیماران ام اس و سکته!

سیستم‌های اصلاح الگوی راه رفتن مبتنی بر تکنولوژی FES با تحلیل و مدل‌سازی حرکت بیمار، به جای مغز به پای وی فرمان داده و با توجه به سرعت و نحوه راه رفتن بیمار، در زمان مورد نیاز، مچ و انگشتان وی را به حرکت وادار می‌کنند.

برخی بیماری‌ها با ایجاد عارضه‌ای به نام افتادگی پا (FOOT DROP) و یا اسپاسم در عضلات پا، مشکلاتی برای راه رفتن بیماران ایجاد کرده و چالشی جدید در زندگی آنها به وجود می‌آورند.

افراد دارای این عارضه، در حین راه رفتن یا پس از کمی خستگی قادر به بالا آوردن مچ و انگشتان پا نخواهند بود.

علت ایجاد فوت دراپ می‌تواند اختلال در سیستم عصبی مرکزی و یا محیطی بوده و در بیماری‌های مختلفی از جمله موارد زیر شایع می‌باشد:

  • سکته مغزی
  • ام اس(MS)
  • ضربه مغزی(TBI)
  • آسیب نخاعی(SCI)
  • فلج مغزی(CP)

این پدیده با ایجاد عوارض زیر، راه رفتن را برای بیماران سخت کرده و اشتیاق به راه رفتن را از آنها سلب می‌نماید:

  • کشیده شدن پا بر روی زمین
  • خستگی زود هنگام
  • عدم توانایی در بالا رفتن درست از پله
  • عدم تعادل و زمین خوردن‌های پیاپی
  • افزایش ترس از زمین خوردن

این بیماران برای جلوگیری از گیر کردن انگشتان پا به زمین و زمین خوردن از برخی حرکات کمکی اشتباه مانند کمک گرفتن از لگن برای بالا بردن کل پا، گام برداشتن به صورت دایره‌وار، بالا بردن بیش از حد زانو و یا پرت کردت پا به جلو و کوبیدن آن به زمین استفاده می‌کنند. این حرکات اشتباه باعث بروز مشکلاتی از قبیل کمر درد، زانو درد و در نهایت تحلیل عضلات و سفت شدن مفاصل این بیماران خواهند گردید.

روش سنتی درمان افتادگی پا، استفاده از ارتزهای خارجی پا (AFO) می‌باشد. این ارتزها با ثابت نگه داشتن پا از کشیده شدن انگشتان به زمین جلوگیری می‌کنند، ولی عدم تحرک پا در این روش درمانی باعث لاغر شدن و تحلیل عضلات پا و کوتاه شدن مفاصل می‌گردد. این ارتزهای ساده و نسبتا ارزان به دلیل سنگینی، حجم بالا، آسیب رساندن به بافت پا و دشوار بودن استفاده روزمره از محبوبیت کمی برخوردار می‌باشند.

جدیدترین و مدرن‌ترین فناوری درمان عارضه فوت دراپ و اسپاستیسیتی پا، استفاده از تکنولوژی FES می‌باشد. در این روش با تحریک اعصاب محیطی و ارسال فرمان به عضله پا، مچ پا به صورت فعال و با کمک نیروی عضله فرد بیمار به حرکت درآمده و مشکل حرکتی بیمار رفع می‌گردد. بر خلاف روش سنتی، این فناوری به دلیل استفاده از نیروی عضلانی بیمار، مشکل حرکتی بیماران را حل کرده و عوارضی ناخوشایندی برای وی ایجاد نخواهد نمود.

IMG 20201115 093237

سیستم‌های اصلاح الگوی راه رفتن مبتنی بر تکنولوژی FES در حقیقت با تحلیل و مدل‌سازی حرکت بیمار، به جای مغز به پای وی فرمان داده و با توجه به سرعت و نحوه راه رفتن بیمار، در زمان مورد نیاز، مچ و انگشتان وی را به حرکت وادار می‌کنند.

این سیستم‌ها در سطح جهانی از فناوری و قیمت بسیار بالایی برخوردار بوده (حدود 8000 دلار) و از سال 2005 به صورت گسترده در سطح جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خوشبختانه اخیرا محققین ایرانی موفق به دستیابی و ارتقا این تکنولوژی و ساخت دستگاه اصلاح الگوی راه رفتن و تولید انبوه این محصول با قیمت مناسب در داخل ایران گردیده‌اند.

شرکت توسعه فناوری تیوان هم اکنون یکی از پیشرفته‌ترین این سیستم‌ها در سطح جهان با نام تیوان T-102 را به تولید انبوه رسانده و با یک سال گارانتی طلایی و 5 سال خدمات پس از فروش در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

دستگاه تیوان T-102 بسیار کوچک و سبک بوده و با نصب شدن بر روی ساق پا با جلوگیری از زمین خوردن بیماران و اصلاح الگوی راه رفتن، مشکل حرکتی بیماران را رفع می‌کند. این دستگاه با نیم ساعت شارژ تا چند روز قابل استفاده بوده و برای عملکرد به هیچ وسیله دیگری نیاز ندارد.

پیش از این به دلیل بالابودن قیمت و در دسترس نبودن دستگاه های خارجی، بیماران ایرانی از استفاده از دستگاه هایFES با تکنولووژی بالا محروم بودند که با تکیه بر دانش فنی داخلی این مهم به انجام رسیده است. حالا دیگر بیماران ام اس رویایی فراتر از راه رفتن را برای خود متصور شده‌اند.

مقایسه دستگاه تیوان T-102 با نمونه خارجی خود، دستگاه walkaid:

IMG 20201115 092427

بیماران در سراسر ایران می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت شرکت سازنده به نشانی www.tiwan.ir و یا تماس با شماره تلفن 02126212600 جهت تست رایگان و تهیه دستگاه ثبت نام نمایند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام قیمتش رومیها لطف کنیدبگید؟؟؟

    • سارا

      سلام به همه دوستان من این دستگاه رو به قیمت ده میلیون خریدم بیفایده بودهیچ خدماتی هم نگرفتم

  • ناشناس

    من سکته کردم سوادم ششم ابتدای از ۱۴اذرماه فقط دنبال میگردم الان پیدا کرد سکته مغزی راه میرم تهادل ندارم فقط بتونم رابرم تهادل داشته باشم

  • ناشناس

    سلام دست شما رو میبوسم ثبت نام کردم الهی که زودتر بدستم برسه از لاهیجان شمارو خیلی خیلی دعا میکنم به دادمون برسین خدا حافظتون باشه

  • غلامرضا

    من 17 ساله که ام اس دارم و از چهار پنج سال پیش راه رفتن برام سخت شد به طوریکه بهم گفتن دیگه سر کار نیا و دورکاری انجام بده ، الان راه رفتن بدون کمک برام غیر ممکنه و یا باید کسی کنارم باشه یا خودم رو به دیوار بگیرم تا بتونم راه برم ، اصلا پای چپم رو نمی تونم از روی زمین بلند کنم ،راههای زیادی مث فیزیوتراپی و کاردرمانی روامتحان کردم اما بی تاثیر بوده، آیا مشکل من با این دستگاه حل میشه؟

    • ناشناس

      ام ای شما ازکدوم نوع هستش

  • ناشناس

    سلام من ۱۸ ساله هستم واز ۹ سالگی مریض شدم وبه هردکتری مراجعه کردم دقیق بیماری منو تشخیص ندادنند الان دارم با عصا وبه سختی راه می روم ولی پله باشد باید همراه داشته باشم وبا سرپنجه پا راه می روم ایا این دستگاه کمک می کند بهتر راه بروم بدون کمک وهمراه

  • حمیده زعفرانکار

    برای تهیه وستیل کمکی به بیمار ام اسی
    من ببمار ام اسی هستم از نوع خفیف در راه رفتن کمی لنگ میزنم ۵ ۶ ساله که درگیرم پیشرفت نداشته عود نکرده و ۷،۸ ماهی سینوویکس دریافت نکردم باز شروع کردم اگه کمکتون شامل حال من بشه خیلی خوبه.مشکلم فقط لنگی درپای راستم هست

    • ناشناس

      دقیقا مثل اوایل من اگه راه نری و ورزش نکنی بد میشی حواست خیلی باشه ازپیاده روی و ورزش غافل نشو هی میگن اگه خسته بشی خوب نیست دروغ میگن همینجور مسافت رو زیاد ون که مثل من نشی😍😍😘

  • حمیده زعفرانکار

    برای ثبت نام هیچ چیز لازم نیست
    منم ثبت نام میکنم

  • حمیده زعفرانکار

    برای استفاده از وسایل شما چکار کنم

  • جباری

    دستگاه تیواندقیقن کارهدستگاه برق فیزیوتراپیرا انجام میدهد و به آن شکلی کهتبلیغ شده است کاربرد ندارد و تبلیغات الکی نوشتندمن خریدم وهیچ اسافاده از آن نکردم وبدونکاربردتوی خانه افتاده است.؟؟!!