خبر فوری:

کد مطلب: ۴۲۳۶۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر «مکانیسم ماشه» بر بورس چقدر محتمل است؟

تاثیر «مکانیسم ماشه» بر بورس چقدر محتمل است؟

با توجه به تاثیر نپذیرفتن بازار سهام از آخرین تحریم‌های آمریکا، از نگاه برخی کارشناسان بورسی، به نظر می‌رسد حداقل به صورت مستقیم فعال شدن مکانیسم ماشه نتواند شاخص بورس را متاثر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از روز سه‌شنبه ۲۴ دی ماه امسال انگلیس، فرانسه و آلمان تصیم جدید خود را عملی کردند و مکانسیم ماشه رسما فعال شد. اما آیا این اتفاق بر بازار سهاهم تاثیر می‌گذارد؟

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه با رشدی ۳۸۷۴ پله‌ای، در کانال ۳۹۵ هزار واحدی وارد شد. شاخص کل هم وزن نیز در این روز افزایشی بیش از ۱۶۶۴ واحدی را تجربه کرد تا بدین ترتیب از ابتدای هفته جاری تاکنون شاخص بازار سرمایه رشد قابل توجهی را ثبت کرده باشد. این درحالیست که در ابتدای هفته جاری تحریم‌های جدید علیه صنایع مهمی چون فولاد ایران وضع شده بود اما به نظر می‌رسد فعالان بازار سرمایه چندان از این موضوع متاثر نشده بودند.

با این روند در مکانیسم ماشه قرار است چه اتفاقی بیفتد و چقدر ممکن است بورس متاثر شود؟

آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند.

بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد و در صورتی که شورای امنیت نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

بنابراین شاید مهمترین شکل تاثیر مکانیسم ماشه بر اقتصاد ایران از دریچه تشدید تحریم‌ها باشد، اما تجربه چند وقت اخیر بورس حاکی از این است که دیگر سهامداران چندان نسبت به تحریم‌ها واکنش نشان نمی‌دهند و حتی آن طور که برخی از آنها در شبکه‌های اجتماعی عنوان می‌کنند خطر تشدید تحریم‌ها کمتر از سایه سنگین تنش‌های نظامی است.

با این حال از نگاه برخی فعالان بازار سهام، در صورت متاثر شدن بازار ارز به واسطه کاهش درآمدهای ارزی ناشی از تشدید تحریم‌ها، این احتمال وجود دارد که تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بورس کم شود اما باید دید آن وقت بار دیگر سهامداران حقوقی به مانند هفته گذشته دست به حمایت گسترده از بازار خواهند زد؟ در هفته گذشته با وجود تشدید تنش‌های نظامی اما سهامداران حقوقی بیش از 4.8 هزار میلیارد تومان خرید در بازار سهام انجام دادند تا حمایتی کم‌سابقه از بورس صورت بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.