کد مطلب: ۷۹۰۵۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

میزان افزایش حقوق کارگران چقدر است؟

میزان افزایش حقوق کارگران چقدر است؟

اطلاعاتی که از نشست جمعه‌شب شورای عالی کار به بیرون درز کرده، نشان می‌دهد که پافشاری دولت بر افزایش 20 درصدی حقوق بوده و همین موضوع حدود 14 میلیون کارگر را از چانه‌زنی بر سر مزد ناامید کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، جلسه 16 ساعته تعیین دستمزد در بیست و ششم اسفندماه در حالی پایان گرفت که اعلام نتیجه نهایی به نشست امشب موکول شد. اما زمزمه‌هایی که از این نشست به گوش رسید نشان از پافشاری دولت بر افزایش حدود 20 درصدی حقوق کارگران داشت.

بعد از تقدیم لایحه بودجه 1402 به مجلس و رونمایی از حقوق هفت میلیون تومانی کارمندان در سال آینده، این احتمال که رقم دستمزد کارگران فراتر از این رقم نرود تقویت شد. حالا اطلاعاتی که از نشست جمعه‌شب شورای عالی کار به بیرون درز کرده، نشان می‌دهد که پافشاری دولت بر افزایش 20 درصدی حقوق بوده و همین موضوع حدود 14 میلیون کارگر را از چانه‌زنی بر سر مزد آنگونه که به افزایش قدرت خرید آنها در سال آینده بیانجامد، ناامید کرده است.

فاصله معنادار افزایش حقوق با نرخ تورم

در حالی اخبار منتشر شده از نشست شورای عالی کار نشان از این دارد که بعد از مذاکرات طولانی‌مدت، در نهایت دولت رقم افزایش حقوق را از 20 درصد به 24 درصد رسانده است اما همین رقم هم با تورم اعلامی مرکز آمار ایران فاصله قابل توجهی دارد.

داده‌های رسمی مرکز آمار ایران از تورم سالانه حدود 47 درصد و تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها بیشتر از 70 درصد در بهمن ماه سال جاری حکایت دارد و اگر قرار باشد رقم حقوق تنها 24 درصد افزایش پیدا کند، این یعنی از نصف تورم رسمی هم کمتر خواهد بود.

محاسبات کارشناسی در تعیین حقوق زیر پا گذاشته شد!

همچنین آنگونه که از اظهارات فعالان کارگری برمی‌آید تمام مرزهای شناخته شده قانون و محاسبات کارشناسی در مذاکرات مزدی امسال در نشست شورای عالی کار جابه‌جا شده است. حتی آمار و ارقامی که از هزینه سبد معیشت به گوش می‌رسد با آنچه از زبان نمایندگان کارگری تا پیش از این بیان شده، فاصله معناداری دارد.

آنگونه که کمیته مزد اعلام کرده هزینه سبد باید حدود 13 میلیون تومان باشد اما محاسبات انجام گرفته نشان از این دارد که هزینه این سبد که شامل اقلام خوراکی و غیرخوراکی است فراتر از اینهاست؛ حدود 18 میلیون تومان. حتی چندی پیش خط فقر اعلامی توسط وزارت رفاه نیز برای یک خانوار چهار نفره تهرانی 14 میلیون تومان اعلام شده بود.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا دولت از مقاومت در برابر افزایش حقوق کارگران مطابق با تورم و سبد معیشت دست می‌کشد یا قرار است برای سال آینده هم شاهد کاهش قدرت خرید کارگران و سقوط بیشتر افراد به طبقات پایین جامعه و گسترش فقر باشیم؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    باسلام.آقای رئیسی که همش دم از کمک ب محرومین میزنید اینطور مبخواهید به قشر ضعیف جامعه کمک کنید و اینطور میخواهید سفره محرومین رو پر کنید درک نان شب قشر زجر دیده قشر ضعیف کارگر رو دارید

  • ناشناس

    سلام آیا با این حقوق وزیر کاریا یک کارفرما میتواند زندگي بکند

  • ناشناس

    سال دیگه حقوق کارگران 20 درصد و تورم 60 درصد بالا میره تبریک به جامعه کارگری

  • ناشناس

    برای اونی که داره برای حقوق کارگری چونه میزنه آیا خودش می تونه با این حقوق یک روز زندگی کنه

  • ناشناس

    شما خودتون قانون رو نقض میکنین این یعنی چی؟قرارداد بیمه تامین اجتماعی با بیمه شدگانش این بوده که طبق افزایش تورم حتی در سال چند بار حقوق افزایش پیدا کنه حالا چرا باید این قانون زیر پا له بشه

  • ناشناس

    با این حقوق اگه دوشیفت کار کنی یه شیفت هم دزدی بکنی چندساعت هم گدایی بکنیم سرچهار راه باز ول معطلیم خدا زجرتون بده که اینجور داین قشر فقیر جامعه رو زجر میدین

  • مجید

    واقعا ظلم بزرگی به جامعه کارگری میشه یک ماه کارکنی با اضافه کاری ۶میلیون بگیری

  • محمدحسین

    خیلی جالبه دولت برای سال۱۴۰۲ بیمه شخص ثالث را۳۰٪ افزایش میده ولی دستمزد کارگران وبازنشستگان رابرای حداقلی ها ۲۷٪ وبرای سایرسطوح ۲۱٪ تصویب می‌کنند واقعا جای تاسف داره!!!!؟؟؟

  • محمدحسین

    نمایندگان دولت به اصطلاح حامی محرومان و نمایندگان کارفرمایان در شورایعالی کار ، امسال شما شمشیرتان را از رو بسته بودید و رو در روی کارگران و بازنشستگان ایستادید!!!!
    آیا از تصمیمات نا بخردانه و خلاف قانون خود آگاهی دارید؟!!!آیا این مانع تراشی شما حق الناس نیست؟!!!وقتی بانک مرکزی دولت شما میزان تورم سال ۱۴۰۱ را ۴۷٪ رسما اعلام می کند و شما بر خلاف نص صریح مواد ۴۱ قانون کار و ۹۶ تأمین اجتماعی ۲۷٪ افزایش حقوق را تصویب می کنید و معادل حداقل ۲۰٪ سفره معیشت مردم را کوچک می کنید ، از خدا و مردم خجالت نمی کشید؟!!!

  • کارگر

    ظلم بر جامعه کارگری و آه و نفرینشان گریبانگیرتان خواهد شد