وابستگی به گاز طبیعی در اقتصاد ایران مشکلات متعددی ازجمله افزایش ناترازی و البته تهدید امنیت انرژی در کشور را به وجود آورده است. در همین زمینه، تنوعبخشی به سبد انرژی کشور و توسعه صنایعی که به گاز طبیعی وابسته نباشند، میتواند امری مهم در زمینه امنیت انرژی و توسعه اقتصادی باشد.
نماینده حوزه مرکزی هرمزگان (بندرعباس، قشم، خمیر و حاجی آباد) در مجلس شورای اسلامی گفت: بازگشت سه سکوی فراساحلی پارس جنوبی به مدار تولید سندی بر اقتدار ایران است که نشان داد زیرساختهای راهبردی کشور از توان بازسازی و بازیابی سریع برخوردارند.
مدیرعامل گروه پتروپارس از افزایش چشمگیر تولید گاز در فاز ۱۱ پارس جنوبی خبر داد و اعلام کرد با راهاندازی چاه یازدهم و ورود سه حلقه چاه جدید تا ۴ هفته آینده، ظرفیت تولید این فاز راهبردی به بیش از ۹۱۰ میلیون فوت مکعب در روز افزایش مییابد.
رئیس سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی، از تنظیم میزان مصرف بنزین در حدود 100 میلیون لیتر در روز سخن به میان آورده است. باید دید در این راستا دولت چه اقداماتی انجام داده است؟
اسکندر پاسالار فرماندار شهرستان عسلویه عصر امروز با اشاره به حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به تاسیسات گازی پارس جنوبی گفت: این حمله جنایتکارانه توسط رژیم آمریکایی-صهیونیستی صورت گرفت و موجب بروز آتشسوزی در چند فاز پالایشگاهی شد.
وزارت نفت اعلام کرد که بعضی از تأسیسات منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) ساعت ۱۴ و ۸ دقیقه امروز (۲۷ اسفند) هدف حمله جنگندههای دشمن آمریکایی- صهیونیستی قرار گرفت.
سازمان پدافند غیرعامل کشور در اطلاعیهای فوری در پی حمله به پالایشگاه پارس جنوبی نوشت: دود سیاه منتشر شده ناشی از سوختن مواد نفتی و هیدروکربن می باشد و نیازی به تخلیه شهر نبوده و صرفاً لازم است مردم شهر با توجه به جهت باد که به سمت شمال گزارش شده، فاصله ایمن با تاسیسات را رعایت نمایند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: با توجه به افت فشاری که در میدان گازی پارس جنوبی وجود دارد، متاسفانه با تمام تلاشهایی که مجموعه وزارت نفت در این خصوص داشتهاند، اما بنا به دلایلی تا الان این پروژه ناموفق بوده است. یکی از دلایل آن این است که ما به هر تقدیر نیاز به اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار داریم و تامین این اعتبار در این پروژه تاکنون امکانپذیر نبوده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با کاهش زمان تعمیرات اساسی سکوهای فراساحلی پارس جنوبی نسبت به پارسال، حدود ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز غنی بیشتر از این میدان مشترک برداشت شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ۷۱۸ میلیون مترمکعب رسید، گفت: در یک سال گذشته ۲۵ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز از این میدان افزوده شده است.
ایران با وجود در اختیار داشتن 21 درصد ذخایر گاز جهان، همچنان با ناترازی شدید گاز و افت فشار در میدان پارس جنوبی روبهروست. با این حال در جریان حضور ایران در مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز و انتخاب ایران به عنوان رئیس هیاتهای اجرایی، از ضرورت افزایش تولید گاز در جهان و دستیابی به سهم 30 درصدی گاز در سبد انرژی جهان تا سال 2050 سخن به میان آورده شد. اما ایران کجای این معادلات قرار دارد؟