کد مطلب: ۲۰۶۶۸۴

میزان طلاق در کشور رو به افزایش است

میزان طلاق در کشور رو به افزایش است

معاون اجتماعی وزارت کشور گفت: در 10 سال اخیر طلاق افزایش داشته است که ما به‌دنبال این هستیم این شتاب افزایش را کاهش دهیم.

تقی رستم وندی در حاشیه جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور در جمع خبرنگاران درباره "نود و هفتمین جلسه شورای اجتماعی" افزود: بخش ابتدایی این جلسه به تحلیل وضع ازدواج و طلاق در سال جاری اختصاص داشت، همچنین مقایسه آن با سال‌های گذشته که سازمان ثبت احوال گزارش خوبی به جلسه ارائه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی گفت: رشد طلاق مقوله‌ای است که در سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم و امسال نیز با یک شتاب ثابتی در مقایسه با سال‌های قبل طلاق افزایش پیدا کرده است، البته گزارش سازمان ثبت احوال یک گزارش نه ماهه بود، ما باید تا پایان سال صبر کنیم تا اطلاعات جمع بندی و در نهایت درباره افزایش شاخص طلاق قضاوت شود.

معاون اجتماعی وزیر کشور افزود: در بخش دیگر این جلسه گزارش وضع شناسی و مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌های که دستگاه‌های مختلف اعم از سازمان بهزیستی، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های مرتبط در سال جاری در حوزه کنترل و کاهش طلاق انجام داده بودند آنها مطرح و ارائه و در جمع‌بندی نهایی قرار شد که از ابتدای سال 97 در 10 استان که دارای میانگین بالای طلاق هستند، کلاس‌های آموزش، مشاوره و مهارت‌آموزی به طور گسترده در این حوزه برگزار شود.

وی با بیان اینکه تاکنون (تا سال 96) دو واحد بحث مشاوره، ازدواج وجود داشت گفت: این دو واحد با همکاری همه دستگاه‌ها به شش واحد ارتقا پیدا کرد و به دنبال آن هستیم که عوامل اصلی طلاق که همان عدم تفاهم بین زوجین است عمدتا با آموزش و مهارت‌آموزی سطح تفاهم را ارتقا دهیم تا در بازه زمانی میان مدت اثربخشی خوبی در این زمینه داشته باشد.

رستم وندی افزود: طلاق به دلیل تغییرات زندگی شهری در همه جوامع افزایش داشته است، در کشور ما نیز در 10 سال گذشته طلاق افزایش داشته است.

وی گفت: به دنبال این هستیم که این شتاب افزایش را کاهش دهیم و از همین رو نیازمند یک کار بلندمدت در این زمینه بوده و باید مباحث آموزشی و فرهنگی در این‌باره تقویت شود.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: انتظار فعلی ما این نیست که شاخص طلاق کاهش پیدا کند، بحث طلاق در همه جای دنیا با زندگی شهری و شهری شدن سبک زندگی یک روند افزایشی داشته، در کشور ما نیز این روند افزایشی ادامه داشته است که اکنون تلاشمان بر این است که شتاب افزایش را کمتر کنیم اما اینکه خود وقوع طلاق در کشور سرجمع کاهش پیدا کند، احتیاج به کار بلندمدت دارد که بحث‌های فرهنگی و آموزشی در کشور باید تقویت شود.

وی گفت: البته امروز ما بحث تکمیلی در این باره داشتیم مثلا استفاده کامل‌تر از ظرفیت رسانه‌ها و سمن‌ها در این حوزه‌ها که برنامه خاص این نیز باید انجام شود.

رستم وندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به دستگیری برخی از دختران در خیابان انقلاب به دلیل برداشتن حجاب آیا وزارت کشور قصد ورود به این قضیه را دارد یا خیر گفت: بحث حجاب و عفاف موضوع امروز دستور کار شورای اجتماعی ما نبود اما به عنوان یک مقوله فرهنگی عمدتا باید با بحث حجاب و عفاف مواجه و برخورد کرد.

وی گفت: البته حجاب و عفاف قانون کشور ماست و دو سه تا مستند قانونی داریم، کسانی که انگیزه سیاسی داشته باشند و مراجع قضایی باید این را بررسی و با کسانی که انگیزه سیاسی دارند برخورد کند. کسانی هم اگر به خاطر مسائل فکر، اعتقادی، باوری گاهی اوقات دست به اقداماتی می‌زنند که خلاف هنجارهای عمومی است با آنها نیز باید برخوردهای ارشادی و فرهنگی صورت بگیرد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: طبق تمام ارزش‌یابی‌ها و کارهای پیمایشی ملی که ما داریم بیش از 95 درصد بانوان کشور ما به بحث حجاب و عفاف اعتقاد دارند و باور زنان ما بحث حجاب و عفاف است و موارد اندک نیز انتظار می‌رود با کار فرهنگی عمیق‌تر بتوان برطرف کرد.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.