کد مطلب: ۶۷۷۱۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مردم هر کشور چقدر مالیات می‌دهند؟

مردم هر کشور چقدر مالیات می‌دهند؟

در تمام کشورهای دنیا به استثنای چند کشور محدود دریافت مالیات وجود دارد. این مالیات یا برآمد و سرمایه افراد اعمال می‌شود یا بر کالاها در هنگام تولید یا خریداری آنها. کدام کشورها بیشترین و کدام یک کمترین میزان مالیات را از شهروندان دریافت می‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مالیات بخش جدایی‌ناپذیر زندگی افراد است و می‌تواند یک بار مالی برای آنها محسوب شود. به تازگی نیز بحث دریافت مالیات از کسب و کارها و فرارهای مالیاتی برخی اصناف در کشور ما مطرح شده است.

اما نحوه دریافت مالیات و میزان آن در هیچ دو کشوری مانند هم نیست. علاوه بر این اخذ مالیات از منابع اصلی درآمد یک کشور است. هزینه هر گونه سرویسی که بودجه آن از بخش عمومی تامین می‌شود از مالیات به دست می‌آید.

معمولا در سراسر دنیا بودجه ارتش، تحصیلات دولتی، زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها، پارک‌ها، پلیس، آتش‌نشانی و … از مالیات جمع‌آوری می‌شود. دولت‌ها بر اساس درآمد افراد و نوع کالا درصدهای مختلفی از مالیات را اعمال می‌کنند. معمولا بر اجناس مصرفی روزانه مردم مالیات کمتری نسبت به کالاهای گران‌قیمت‌تر مانند خودرو صفر اعمال می‌شود.

کدام کشور بیشترین مالیات را می‌گیرند؟

بر اساس آمار سایت worldpopulationreview ، مالیات بر درآمد افراد در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. در کشور ما مالیات بر درآمد بر اساس گروه‌های درآمدی مختلف از ۹ درصد تا ۳۰ درصد متفاوت است. کشوری که بیشترین میزان مالیات را از درآمد هر شخص دریافت می‌کند، ساحل عاج با ۶۰ درصد مالیات است. فنلاند، ژاپن، دانمارک، استرالیا، سوئد و بلژیک همگی حدود ۵۰ درصد از مجموع درآمد افراد مالیات دریافت می‌کنند و پس از ساحل عاج در گروه کشورهای با بیشترین مالیات بر درآمد قرار دارند.

مالیات تولید نوع دیگری از مالیات است که به کالاها در هنگام تولید آنها تعلق می‌گیرد. این مالیات اغلب با عوارض گمرکی، که هنگام عبور کالا از یک مرز مشخص، بر کالاهای از قبل تولیدشده اعمال می‌شود، همسان است. بیشترین مالیات بر تولید را «پورتوریکو» با ۳۷ درصد می‌گیرد. پس از آن گینه، عراق، سودان، برزیل و ونزوئلا در بازه ۳۴ تا ۳۶ درصد از کالاهای در هنگام تولید مالیات می‌گیرند.

شاید مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی محسوس‌ترین مالیاتی باشد که در خرید‌های روزمره خود با آنها برخورد داشته‌ایم. مالیات بر ارزش افزوده از تمامی کالاها و خدمات دریافت می‌شود و مصرف‌کنندگان نهایی باید این مالیات را به همراه قیمت کالا پرداخت کنند. مالیات بر ارزش‌افزوده در مراحل مختلف به یک محصول یا خدمت اضافه می‌شود.

کشوری که بیشترین مالیات بر ارزش‌افزوده یعنی ۵۰ درصد مالیات دریافت می‌کند، کشور بوتان است. بوتان که توسط هیمالیا احاطه شده است، کشور کوچکی است که بین هند و تبت، قرار گرفته است. پس از بوتان با اختلاف ۲۳ واحدی، مجارستان با ۲۷ درصد مالیات، دومین کشوری است که بیشترین مالیان بر ارزش افزوده را دریافت می‌کند. پس از آن باز هم دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند بیشترین مالیات بر ارزش افزوده را از خریداران دریافت می‌کنند.

بهشت‌های مالیاتی

از سوی دیگر کشورهایی وجود دارند که به اصطلاح به آنها بهشت مالیاتی می‌گویند. بهشت‌های مالیاتی نرخ‌های مالیات بسیار پایینی دارند. این کشورها درآمد خود را با جذب سرمایه‌گذار خارجی کسب می‌کنند. کشور لوکزامبورگ، جزایر کیمن، جرسی، ایرلند، موناکو و سوئیس جزو بهشت‌های مالیاتی هستند.

در بحرین و امارات متحده عربی شهروندان تنها ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازند و مالیات تولید و درآمد در این کشور صفر است. قطر نیز ۱۰ درصد مالیات بر تولید دارد و مالیات دیگری از شهروندان دریافت نمی‌کند. در آمریکا هیچ مالیات بر ارزش افزوده‌ای وجود ندارد اما ۲۱ درصد مالیات تولید و ۳۷ درصد مالیات بر درآمد از شهروندان دریافت می‌شود. کمترین مالیات بر درآمد مربوط به کشورهای شیلی با ۷ درصد، مکزیک با ۱۰ درصد و کره با ۱۵ درصد است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من دیدگام اینه توکشورهای مرفه مالیات بدی اشکال نداره چون تاثیری درزندگیشون نداره اماازملت مااگربگیرن ظلم هست چون مادرحال تحریم هستیم نبایدملت راتحت فسارحداکثری قراردادمردم ندارن مراعات بکنیدماثروت نفت وگازداریم نبایدیاکشورهای که هیچ ندارن وبانداشته ثروت ملی کارودرآمدزیادشون مقایسه بشیم دریک کلام خواب بدی برای ملت دیدیدونسخه خوبی نیست وسلام

  • ناشناس

    رفاه و عدالت اجتماعی کشور های دیگه هم بگید برای حقوق مملکت اش ارزش قاعل است

  • ناشناس

    بهتربگید درآمدوسطح رفاه وکیفیت زندگی وآزادی هادرکشورهای دیگرچگونه است ؟ونسبت آن بامالیات چقدراست؟مالیات های پنهانی که ازمردم درایران گرفته می شودچقدرگسترده است.؟چرابااینکه طی سال‌هاودهه های اخیرگرفتن مالیات ازمردم چندده برابرشده ولی اوضاع کشورومردم روبه بهبودنرفته که مرتبابدترشده.

  • ناشناس

    لطفاً بفرمایید اون کشورها ارگان ها و نهادهایی دارند که به هیچ احدی جوابگو نیستند چه برسه به پرداخت مالیات.
    فقط زورتان به مردم حقوق بگیر و کوچه باز میرسه.!

  • ناشناس

    درآمد هر کشور تو خبر درج کن و بعد مالیات تا خبر شفاف به مردم بگید فقط درصد گرفتن مالیات درج نکن مالیات دادن حق برای ارتقای کشوره

  • ناشناس

    بهتر بود می نوشتی هر کشور چه منابع مثل معدن نفت گاز دارن.وچه خدماتی به مردمشون میدن .بهتر اینه که همیشه حقیقت بنویسین نه صورت مسئله

  • ناشناس

    البته سطح درآمد و رفاه مردم در بیشتر کشور هایی که نام بردیداز ایران بسیار بالاتر است .‌ من راضی بودم که در آمریکا مهندس بودم ووسالی صدو بیست هزار دلار درآمد داشتم و نه تنها ۳۷ درصد بلکه نصف آن را مالیات می دادم . تا اینکه دررایران مهندس باشم و سالی ۶ هزار دلار درآمد داشته باشم .‌ تازه در آمریکا مالیات صرف بهبود زندگی خود مردم می شود و نیاز نیست برای دریافت یک دارو با دفترچه بیمه پنجاه تا داروخانه رو گز کنی

    • امیر بهادری

      آیا این رو هم ک میگی ترجیح میدی ۶۰ هزار دلار حدودا برات بمونه سالیانه بعد از دادن مالیات های امریکا، آیا میای بگی که اجاره خونه چقده تو امریکا؟ مثلا بیمه درمانی ندارید و اگر مریض بشی شما آقای مهندس کی و کدام ارگان بهت کمک میکنه ک برگردی به سرکارت یا میشی یه کارتن خواب بعد از اخراج شدن از کار؟ ۶ هزار دلار تو ایران سالیانه درآمد داری ولی کرایه خونه و درآمدت حدودا بس میکنه مثل بقیه مردم ایران، آیا تو ایران دیدیم کسی از گشنگی بمیره؟ همین مردم ایران حدود ۷۰ درصدشون ماشین شخصی دارن ک پولش ۳۰۰-۴۰۰ میلیون هست بصورت میانگین و همشون نقد خریدن، آیا تو امریکا و اروپا چه تعداد مردم میان پول نقد بدن!؟ همه قسطی میخرن حتی گوشی هاشون رو! نمیگم اقتصاد ایران خوبه ولی امریکا هم یه حقوق بخور و نمیر بهت میدن تازه با کلی منت و فحش، مهاجر هستی و خواهی موند، دلت رو خوش کردی و پز میدی به اقوام توی ایران ک مثلا امریکایی و ایفون داری؟ 😂

  • ناشناس

    اینجا هایی که گفتین مردمش خونه با حدود 90درصد وام میگیرند اون هم وام 3درصد. نه اینکه مستاجر باشی و بخش اصلی درآمدت بشه اجاره خونه. تازه زحمت میکشند و وام رو با درصد بالا تازه با اوراق میدن…این یک نمونه اش هست. آزادی بیان و بهداشت و درمان و آموزش همگانی و خدمات همگانی رو هم که نگم بهتره…خدایی این ملت تا کجا صبر کنند…

  • ناشناس

    تو ایران فقط،گرفتن هست
    تازه برای کی
    بچه مسئول ها بیچاره دلار گران شده پول ندارند

  • ناشناس

    مسئله الان اینه ، المان تو بودجه امسالش که ۱.۷ تریلیون یورو ، ۸۳۰ میلیارد یورو درآمد مالیاتی بود ! یعنی دولت تقریبا نیمی از درآمدش از مالیات هست ( جمعیتش مشابه ایران و از نظر مساحت یک پنجم ایران و منابع طبیعی ۰ ) . مالیات صرف چی میشه؟
    ۱. صرف ساخت مدرسه و دانشگاه و امکانات نوین آموزشی تو سرتاسر کشور .
    ۲. صرف ساخت بهترین بزرگ‌راه ها و جاده ها در سرتاسر کشور .
    ۳. صرف ساخت خانه و مجتمع های مسکونی تو مناطق مختلف .
    ۴. اگر نیاز باشه اختصاص بودجه به استان هایی که نیازمند هستن، مثلا تو یک شهر زلزله اومده بودجه میخواد .
    مضمون حرفم اینه نمیخورنش بره . تو سند بودجه ۱۴۰۱ ، دولت درآمد مالیاتی خودش را افزایش داده به دلیل کاهش بسیار شدید صادرات نفت . ۵۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی ثبت شده که میشه ۱۷.۷ میلیارد دلار !
    طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ ، دولت در مجموع بالای ۴۰ میلیارد دلار درآمد مالیاتی داشته که ۴۰ درصد کل درآمدش بوده !
    هر سال ۲ میلیارد دلار نه ۱.۵ میلیارد دلار صرف زیرساخت می شد باور کنید تا الان :
    ۱۰ فرودگاه تو سرتاسر کشور با هزینه هر کدوم ۱۳۳ میلیون دلار .
    ۱۰ برج با هزینه هر کدوم ۴۰۰ میلیون دلار
    ساخت ۸ ورزشگاه و بازسازی عظیم و عالی ۴ ورزشگاه در مجموع ۱.۴ میلیارد دلار
    احیای زاینده رود و کارون و تالاب انزلی و شادگان و دریاچه ارومیه
    ده مدرسه تو مناطق محروم بزرگراه و… و ده هتل پنج ستاره و… ساخت .
    مالیات یعنی وقتی آثار تاریخی و تو خطر هست مثل ورزشگاه آزادی و تحت جمشید و دریاچه ارومیه و تالاب انزلی و… بودجه بهش اختصاص پیدا کنه و حفظ بشه
    مالیات ، یعنی از کارمند و مهندس و تاجر و دکتر تا حتی رئیس جمهور و کارگر و نانوا ناراحت میشن ( مخصوصا تو کشوری مثل آلمان یا ترکیه که مالیات سنگینه ) ولی عوضش وقتی می‌خوان برن استادیوم تیم محبوب شون تشویق کنن ، کیف می کنن از استادیوم که می بینن ، وقتی میبینن میلیون ها توریست از اقصی نقاط جهان و میاد میلیارد ها دلار پول وارد کشور می کنه سود می‌برن و از همه مهم تر تو اصفهان مردم وقتی میبینن زاینده رود شون زنده ست … دیگه چی بگم والا