خبر مهم:

کد مطلب: ۲۷۸۳۰۶

ناتوانی در صادرات خودرو، پرده از دروغ‌های خودروسازان برداشت

ناتوانی در صادرات خودرو، پرده از دروغ‌های خودروسازان برداشت

عضو کمیسیون صنایع مجلس از تحریم‌ها به عنوان همای سعادت برای خودروسازها یاد کرد و گفت: ناتوانی در صادرات در چنین شرایطی یعنی خودروسازان درخصوص تولید خودروهای با کیفیت دروغ می گفته‌اند.

امید رضایی با بیان اینکه امروز صنعت دست به گریبان نگاه غیرتخصصی و غیردلسوزانه دولت نسبت به تولید است، گفت: این مساله فقط به این دولت و دولت قبلی باز‌نمی‌گردد بلکه به طور کلی همه دولت‌هایی که بر سر کار آمده‌اند، نگاه ویژه‌ای به تولید نداشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: از زمانی که در ایران نفت کشف شد، حتی از قبل از انقلاب، تمام دولتمردان ما به سمت واردات هرچه که در کشور نداریم، رفتند. بلایی که که امروز بر سر خودرو آمده به مراتب پیچیده‌تر و عمیق‌تر می‌توانید در صنعت نساجی، صنعت فرش، خشکبار و کشاورزی ببینید. اگر نگاه زیر بنایی و اصولی نباشد یقینا نمی‌توان انتظار داشت صنعت خودرو هم بتواند از برهه بحرانی بیرون بیاید.

عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن خودرو و نیرو محرکه با اظهار بر اینکه در صنعت خودرو آی.تی و ارتباطات نیز تعیین کننده است، تصریح کرد: یعنی اگر به صنعت خودرو به عنوان یک صنعت محرک و موتور محرک صنعت، نگاه درستی شود باید همه صنایع ما رشد کنند و توسعه داشته باشند اما متاسفانه تاکنون این نگاه نبوده است. این نگاه کار دولتمردان است و زمان بر است و باید بر رویش کارشناسانه عمل شود.

وی با ذکر اینکه صنعت خودرو ایران مثل تمام صنایع خودرو در تمام جهان، صنعتی وابسته است، یادآور شد: اینکه در کشورهایی مثل آلمان، ژاپن و یا امریکا خودرویی صد در صد داخلی تولید می‌شود، نگاه صحیحی نیست چون اقتصاد و تولید به سمت قیمت تمام شده می رود و قرار نیست همه لوازم مورد نیاز خودرو با هر قیمتی در داخل آن کشور تولید شود.

در ادامه محمدرضا منصوری با اشاره به نقش مدیران دولتی در عدم توسعه صنایع براز داشت: درهیچ کجای دنیا مدیر دولتی که صاحب فرآیندی است نتوانسته موفق شود و هیچ وقت هم از مدیریت خود دست بر نمی دارند.

وی افزود: دلیل اینکه خصوصی سازی آنچنان انجام نمی شود، مشکل خود مدیران دولتی هستند، آنها به بهانه‌های مختلفی از این کار جلوگیری می‌کنند و ما با وجود مدیران دولتی آن هم در شرایط فعلی، در تولید محصولات، صادرات محور نخواهیم شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس از تحریم‌ها به عنوان همای سعادت برای خودروسازها یاد کرد و گفت: وقتی که دلار از ۸۰۰ تومان به ۸هزار تومان می رسد یعنی یک قاچاقچی باید ۱۰ برابر پول بدهد تا واردات انجام شود و این یعنی رقیب را از دور خارج کرده‌ایم.

وی ابراز داشت: مگر می شود که با وجود هزینه‌های پایین حامل های انرژی برای صنعت خودرو و بالا رفتن دلار، نتوانیم خودرویی را صادر کنیم این یعنی خودروسازان در خصوص تولید خودروهای با کیفیت فرافه کنی و دروغ می گفته‌اند.

منصوری متذکر شد: در هر کشوری زمانیکه ارزش پولش ۲۰ درصد کاهش بیابد تمام محصولات آن کشور صادراتی می شود ولیکن در کشور ما با وجود اینکه ۱۰۰۰ درصد ارزش پول کاهش داشته باید خودروسازی ما به به میدان می آمد و با صادرات محصولاتش به دولت کمک می‌کرد.

وی از وجود دست‌هایی برای جلوگیری از فعالیت شرکت‌های خودروساز خارجی گفت و بیان کرد: متاسفانه مافیای خودرو اجازه تولید ماشین‌های وارداتی را در داخل نمی‌دهند در حالیکه شرکتی مثل رنو آماده است تا کار خود را شروع کند. اگر نیروهای امنیتی و قوه قضائیه ورود کنند می‌توان جلوی این افراد را گرفت.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.