کد مطلب: ۷۴۲۲۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به نامه خاندوزی ادامه دارد/زنگنه: بانک مرکزی در ماجرای بازار ارز فرافکنی نکند!

واکنش‌ها به نامه خاندوزی ادامه دارد/زنگنه: بانک مرکزی در ماجرای بازار ارز فرافکنی نکند!

روز گذشته همزمان با فتح کانال جدید توسط نرخ دلار، احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد دم از ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس زد که در آن از وی خواسته بود هر چه سریع‌تر قانون مالیات بر عایدی سرمایه به تصویب برسد. این نامه واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی‌که واکنش‌ها نسبت به وضعیت بازارها بالا گرفته و تا پیشنهاد اعدام سران مفاسد اقتصادی در مجلس کشیده شده است، روز گذشته همزمان با فتح کانال جدید توسط نرخ دلار، احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد دم از ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس زد که در آن از وی خواسته بود هر چه سریع‌تر قانون مالیات بر عایدی سرمایه به تصویب برسد. اما ماجرا همین جا به پایان نرسید و بعد از اتمام سخنرانی وزیر، نمایندگان مجلس نسبت به طرح این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یکی از این افراد است که در واکنشی صریح به انتشار نامه وزیر اقتصاد به مجلس برای تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، می‌گوید: «بانک مرکزی پای مسئولیت خود بایستد و از ارزش پول ملی صیانت کند.»

بر اساس این گزارش، واکنش محسن زنگنه در حاشیه نشست علنی صبح دیروز با اشاره به درخواست خاندوزی، وزیر اقتصاد از مجلس برای تسریع در تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و میزان تأثیر آن در بازار و مدیریت نرخ ارز، شامل سه نکته است. اول اینکه با معافیت‌هایی که در طرح فعلی کمیسیون اقتصادی مطرح است، عملا شاید مالیات بر عایدی سرمایه تنها شامل یک درصد از جمعیت کشور شود.

زنگنه درباره نکته دوم می‌گوید: قانون خوب اجرای خوب نیز می‌خواهد. ما قوانین خوبی در مجلس یازدهم و پیش از آن داشتیم اما در حوزه اجرا به خوبی اجرا نشد؛ مثل قانون مالیات بر خانه‌های خالی که می‌توانست در حوزه بازار مسکن بسیار موثر باشد. همچنین مالیات بر خانه‌ و خودروهای لوکس را داشتیم که آن هم به درستی اجرا نشد و تحققی در بودجه ۱۴۰۲ برای آن نمی‌بینیم.

او درباره نکته سوم هم تاکید می‌کند که ملاحظات اجتماعی و میدانی برای بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه باید در نظر گرفته شود. کلیات این طرح تصویب شده اما بررسی جزئیات آن مدتی در کمیسیون اقتصادی به طول انجامید، چرا که اگر ملاحظات اجتماعی آن را در نظر نگیریم، چه‌بسا خودش باعث فرار سرمایه از کشور و تحقق نیافتن سرمایه‌گذاری در کشور شود.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه همگان بر اصل این قانون متفق‌القول هستند اما باید ملاحظات موجود در بررسی آن در کمیسیون اقتصادی هم صورت می‌گرفت که باعث طولانی‌شدن روند بررسی آن شد، گفت: از سوی دیگر، اینکه وضعیت ارز را به قانون مالیات بر عایدی سرمایه ارتباط دهیم، بی‌انصافی است و خیلی در حوزه اخلاق سیاسی پسندیده نیست که این مسائل را میان مجلس و دولت پاس بدهیم.

بانک مرکزی به وظیفه خود عمل کند

زنگنه در ادامه اظهاراتش به وظیفه بانک مرکزی اشاره می‌کند و در این باره می‌گوید: «بانک مرکزی در همه دنیا مکلف است از ارزش پول ملی صیانت کند، چرا که همه ابزارها از نرخ بهره، انضباط مالی بانک‌ها تا بازارگردانی بازار ارز و غیره را نیز در اختیار دارد. از این رو، از طرفی ابزار در اختیار بانک مرکزی است و از سوی دیگر در ۴۰ سال گذشته کشور ما جنگ، تحریم و … را به خود دیده است.

وی یادآور شد: در دنیا نیز خیلی از کشورها این شرایط را دارند که نمونه آن روسیه است که آقای صالح‌آبادی هم به آن اشاره کرده است. این مسائل ممکن است اتفاق بیفتند، از این رو بانک مرکزی باید این مسئولیت را بپذیرد و به‌جای فرافکنی و حواله دادن به جاهای دیگر پای آن بایستد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که در دولت قبل هم وقتی بازار ارز بر هم می‌ریخت، همین عزیزانی که امروز در مسند کار هستند قطعا نقش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را در وضع بازار ارز بی‌تاثیر نمی‌دانستند.

مشوق مالیاتی ارائه شود

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم فرد دیگری است که به نامه خاندوزی واکنش نشان داده است. او اما با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه به سمت تولید می‌رود، تاکید کرده است: «بر همین اساس باید برای فعالان اقتصادی در این زمینه مشوق در نظر گرفته شود.»

انتشار نامه در اوج التهاب بازارها

بر اساس این گزارش، اواسط شهریورماه امسال، وزیر اقتصاد نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس نوشت و از او خواست به منظور کاهش سوداگری در بازارهای مختلف طرح مالیات بر عایدی سرمایه هر چه زودتر عملیاتی شود. این در حالیست که طی روزهای گذشته بازارهای مختلف متاثر از نوسانات پیچیده در بازار ارز در التهاب به سر می‌برند و در این بین هنوز معلوم نشده که آیا اینبار طرح مالیات بر عایدی سرمایه روی غلتک می‌افتد، یا بار دیگر به مانند چند دوره قبل اجرای آن به زمان دیگری موکول خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار وسکه دست دولت باعث تمام گرانی ها دولت است

  • ناشناس

    بنده خدا راست میگه هرکس بیش از یک سواری داره مالیات بگیرن ازش چرا باید قیمت کارخانه تا بازار دوبرابر باشه

  • ناشناس

    مثل اینکه یه کشتی سوراخ شده باشه وآب وارد کشتی بشده.وناخدا واطرافیان به جای اینکه فکری برای سوراخ
    بکنند.به فکر خارج کردن آب از کشتی باشند.
    خدا انشالله یک کم عقل به این مسئولان بدهد.

  • بزرگ بورس ایران

    آقای وزیر بدلیل عدم توانایی در کنترل ارز و ارزش پول ملی می خواهد اینطوری صورت مسئله را پاک کند. خدا عاقبت همه رو ختم به خیر کند

    • حسین

      چرا وقتی نمیتوانید کاری کنید استعفا نمی دهید؟

    • ناشناس

      آقای وزیر دلیل افزایش قیمت دلار در ماه‌های اخیر. همیننامه شماست. اگر این طرح تصویب شود دلار تا آخر سال ۱۰۰ تومن می‌شود.
      آقای وزیر طرحهای لندنی پسند است.

  • ناشناس

    سلام
    این دولت با این وزرا و تیم اقتصادی موجود بعید است بتواند حریف افزایش قیمت دلار و مسکن و خودرو و ارزاق عمومی و گرانی معیشت وووو مردم شود . اصلا نون دولت در این افزایش و نابسامانیست . مردم باید خود بفکر حال خود باشند و گرنه امیدی نیست

    • آشنا

      اگر بانک مرکزی تراوری ریالی جدید چاپ کند و برابری آن را با یکدلار آمریکا تضمین کند تمام پولها با این ترفند به بانکها برمیگردد و اتش خرید دلار میخوابه وکسی دلیر نمیبینه حتما باید کاغذ پاره آمریکا رو تهیه کنه تا ارزش پولش حفظ شود

  • ناشناس

    اگر عزم جزمی باشد مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس عملیاتی گردد بخاطر این اجرا نمیشود که تمام دولتی ها و مجلسی ها خودشان 10 ها منزل خالی و چندين خودروی لوکس دارند اجرایی نمیکنند قانون به اندازه کافی است اجرا نمیکنند چون منافع شان بخطر می‌افتد

    • ناشناس

      ویلاهای خالی که سالی دوبار میرند بعضی البته

  • ناشناس

    یکی از دلایل اصلی بی ارزش شدن پول خرید و فروش ارز با ریال است وقتی یک شخص حاضر است با ریال بیشتری بده دلار بخره پول ما روز به روز بی ارزش میشه
    دلار فقط و فقط باید در حوزه صادرات و واردات به کار گرفته بشه خرید و فروش دلار با ممنوع شود

  • ناشناس

    یکی از دلایل اصلی بی ارزش شدن پول خرید و فروش ارز با ریال است وقتی یک شخص حاضر است ریال بیشتری بده دلار بخره پول ما روز به روز بی ارزش میشه
    دلار فقط و فقط باید در حوزه صادرات و واردات به کار گرفته بشه خرید و فروش دلار با ممنوع شود
    در ضمن همون شخص تصمیم گیر خودش منافع داره به راحتی خرید و فروش دلار ممنوع نمیشه

  • ناشناس

    سرمایه ای که تورم کاذب ارز و سکه درست می کند بهتر برود‌

  • آشنا

    تو کشوری که پرازنابغهای تحصیل ‌کرده میبینیم چراکسی نمیتواند راه کار درستی ارائه بده هرکس میاد میتواد جناح خودش رو پیش ببر ملت حزب و جناح نمیتواد بداد طوفان مهیب که داره کشور و نابود میکنه برسید خوب اگرمردم ترس بی ارزش شدن پولشون رو دارن حق بدید تراورریالی چاپ کننین که با دلار آزاد برابری کنه و بانک مرکزی این برابری رو تضمین کنه پولها به بانکها برمیگرده