کد مطلب: ۷۴۱۸۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نامه خاندوزی سرپوش ارز ۴۰ هزار تومانی/ طرح جدید، دلار را ارزان می‌کند؟

نامه خاندوزی سرپوش ارز 40 هزار تومانی/ طرح جدید، دلار را ارزان می‌کند؟

در حالی‌که دولت در بن‌بست اقتصادی گرفتار آمده، مجلس در تلاش برای استیضاح وزیر اقتصاد است و همین امروز نرخ دلار کانال جدیدی را فتح کرده است؛ احسان خاندوزی، از نامه‌ای دم می‌زند که اواسط شهریورماه امسال خطاب به مجلس نوشت و در این نامه از او خواست تا هر چه سریع‌تر قانون مالیات بر عایدی سرمایه به تصویب برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از این نیز خاندوزی اعلام کرده بود که به آینده بازار ارز خوشبین است، با این حال افزایش قیمت دلار و طلا و نوسانات پیچیده بازارها یکی از دلایل مجلس برای پیش کشیدن طرح استیضاح او در هفته گذشته بود.

تا به امروز مالیات بر عایدی سرمایه در چند دوره بر سر زبان‌ها افتاده اما هنوز هم تکلیف آن مشخص نشده است. بر اساس اطلاعات موجود، حتی دولت و بهارستان‌نشینان از قانون بودجه به‌عنوان فرآیندی جهت قانونگذاری استفاده می‌کنند تا بخشی از مالیات بر عایدی سرمایه روی غلتک بیفتد.

در آخرین ماه تابستان امسال هم وزیر اقتصاد نامه‌ای خطاب به قالیباف نوشت؛ با این محتوا: «همانطور که مستحضرید، با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «طرح مالیات بر عایدی سرمایه»، در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب و تقدیم صحن مجلس شده است. در مورد اهداف طرح مذکور می‌توان به مواردی چون محدود کردن سوداگری در بازارهای دارایی‌های اصلی یعنی ملک، خودرو، طلا و ارز، بهبود عدالت اجتماعی و افزایش کارآیی اقتصادی اشاره کرد. بازدهی‌های بالای خرید و فروش در بازارهای فوق باعث کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری و کار در حوزه تولید می‌شود و یکی از موانع اصلی رونق تولید در کشور است و در نتیجه تصویب و اجرای این طرح موجبات رونق تولید را فراهم می‌کند.»

در ادامه این نامه آمده است: «همچنین با توجه به بستر طراحی‌شده برای این طرح، فعالیت‌های زیرزمینی، قاچاق و فرار مالیاتی نیز در اثر تصویب و اجرای آن به طور چشم‌گیری کاهش خواهد یافت که این مساله علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش کسری بودجه منجر به بهبود وضعیت مالیاتی فعالیت تولیدی در کشور خواهد شد. لذا خواهشمند است جهت تسریع در تصویب و پیشبرد طرح اشعاری و اجرای قانون دستور مساعدت صادر فرمایید.»

نابسامانی بازار و ماجرای استیضاح وزیر اقتصاد

با اینحال حدود سه ماه از ارسال این نامه گذشته است. از روزی که وزیر اقتصاد خوش‌بینی خود را نسبت به آینده بازار ارز ابراز کرد هم حدود دو ماه سپری شده است، اما امروز شاهد دلار 41 هزار تومانی در سطح بازار هستیم و نرخ سکه هم از 20 میلیون تومان عبور کرده است. موضوعاتی که اتفاقا در طرح استیضاح خاندوزی به آنها اشاره شده است. هرچند گروهی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند نابسامانی بازارها و ابرچالش‌های اقتصاد ایران تنها متوجه وزیر اقتصاد نیست و کارنامه دولت سیزدهم تا کنون ضعیف و غیرقابل دفاع بوده است؛ به‌گونه‌ای که آنها خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت شده‌اند.

مالیات‌ستانی، کاهش کسری بودجه را در پی دارد؟

در ادامه نامه وزیر اقتصاد به کاهش کسری بودجه اشاره شده که این روزها به کابوس هر شب دولت تبدیل شده است. در حالی که سال گذشته دولتی‌ها در بوق و کرنا کرده بودند که بودجه بدون کسری بسته شده است، حالا برخی پیش‌بینی‌ها از کسری 300 هزار میلیارد تومانی بودجه 1401 تا پایان حکایت دارند. البته ناگفته نماند که تحلیلی دیگر از کسری 600 هزار میلیارد تومانی خبر می‌دهد.

در عین حال، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که دولت برای جبران این کسری به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی خود در بودجه 1402 است؛ احتمالا تا 800 هزار میلیارد تومان. البته پیشتر رئیس سازمان امور مالیاتی از توافق با سازمان برنامه و بودجه برای پیش‌بینی درآمد بیشتر از 600 هزار میلیارد تومانی خبر داده بود. امری که برای جبران کمبود درآمدها در دستور کار قرار خواهد گرفت. اما در حالی این احتمالات و اظهارات مطرح می‌شود که کارشناسان در تلاش برای ارزیابی میزان واقع‌بینانه بودن درآمدهای دولت از محل بودجه هستند. از سوی دیگر، همزمان با تلاش دولت برای تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، برخی این سوال مهم را مطرح می‌کنند که آیا جامعه با پرداخت این مالیات موافق خواهد بود؟

افزون بر اینها، هدف وزیر اقتصاد برای به تصویب رسیدن مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس هر چه باشد، حالا بازارها در هزارتوی نوسانات پیچیده گرفتار آمده‌اند و فعالان اقتصادی هر روز سرمایه بیشتری را به خارج از مرزهای ایران منتقل می‌کنند. حالا همزمان با شعارهای بی‌شمار در اقتصاد بی‌دفاع ایران، باید منتظر ماند و دید سرنوشت این وعده دولت چه خواهد شد و آیا می‌تواند آبی بر آتش داغ بازارهای ایران باشد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دریت میشه حباب وصدا نارحت نشید ببنید خاندوزی چه راحت جای نیخوره اصلا چیزز نیست درست میشه سختی همین اوایل کار

  • خسرو

    تمام این آثار کرانی ها از روزی است که خاندوزی طرح برداشتن ارز نیمایی ویارانه ها جدید پیشنهاد داد باید زودتر استیضاح میشد تا به روز نمیرسید

  • ناشناس

    آقای خاندوزی فقط یک چیز را در ذهن خود دارد آن هم گرفتن مالیات های سنگین از مردم است سلطان مالیات هیچ طرح انگیزشی و درستی برای تولید صادرات و ایجاد ثروت ملی ندارد