کد مطلب: ۴۳۳۹۶۸

نام‌نویسی زائران در کاروان‌های حج تمتع ۹۹ آغاز شد

نام‌نویسی زائران در کاروان‌های حج تمتع ۹۹ آغاز شد

سازمان حج و زیارت اعلام کرد: فرآیند ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع سال ۱۳۹۹ از دیروز در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این سازمان پیش از این در اطلاعیه‌ای به اولویت‌های حج تمتع آتی و نحوه نام‌نویسی اشاره کرده بود که متن آن به این شرح است:

الف - جدول زمانبندی ثبت‌نام در کاروان‌ها به ترتیب اولویت:

اولویت‌های اصلی شامل آن دسته از دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری تا تاریخ ۳۱ فروردین سال ۱۳۸۶ که قبلاً نسبت به تکمیل اطلاعات و دریافت کد رهگیری از سامانه https://reserve.haj.ir اقدام‌ کـــرده‌اند، می‌توانندمبادرت‌ به ثبت‌نام کنند.

این دسته از واجدین شرایط‌ باید برای انتخاب کاروان، رزرو و ثبت‌نام اولیه به سامانه https://reserve.haj.ir مراجعه کنند و پس از آن مدارک لازم را به مرور زمان به مدیر کاروان مربوطه تحویل دهند.

در صورت عدم مراجعه به موقع رزرو آنها باطل و ظرفیت خالی کاروان طبق برنامه زمانبندی در اختیار دارندگان سایر اولویت‌ها قرار خواهد گرفت.

ثبت نام ذخیره هم از دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۶ که قبلاً در سامانه https://reserve.haj.ir با تکمیل و بروز رسانی اطلاعات خود کد رهگیری دریافت کرده‌اند، از ساعت ۱۰ صبح ۲۱ اسفند انجام می‌گیرد.

فراخوان این دسته از دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری عمومی‌نیست و صرفاً برای فراهم شدن امکان مراجعه آنها به سامانه برای اطلاع از ظرفیت‌های خالی احتمالی و در صورت تمایل رزرو در این ظرفیت‌ها‌ست و از این رو ظرفیت جدیدی در سطح استان برای پذیرش این افراد با توجه به شیوه فراخوان متصور نیست و تأکید می‌شود که ثبت‌نام قطعی از این افراد منوط به ظرفیت خالی است.

بدیهی است چنانچه تا قبل از زمان پیش‌بینی شده ظرفیت کاروان‌ها در هر یک از استان و شهرستان‌ها کامل شود، امر ثبت‌نام متوقف خواهد شد.

توجه مهم: در صورت مراجعه نکردن اولویت‌های اصلی در زمان مقرر ،از ۲۱ اسفند ظرفیت‌های خالی موجود در کاروان‌ها توسط دفاتر حج و زیارت استان‌ها با فراخوان اولویت‌های ذخیره (دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری تا ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۶ ) تکمیل خواهد شد.

۱- برابر فراخوان قبلی سازمان حج و زیارت، تمامی‌دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع باید با مراجعه به سامانه https://reserve.haj.ir نسبت به تکمیل و به روزسانی اطلاعات و دریافت کد رهگیری اقدام کنند. از این رو دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع مربوط به ثبت‌نام‌های عمومی‌سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ با مبالغ مختلف ، ۱۸۰۰۰ ، ۲۰۰۰۰، ۲۵۰۰۰ و ۲۷۰۰۰ تومانی، می‌باید قبل از ‌ثبت‌نام به دفتر حج و زیارت استان مربوطه مراجعه و نسبت به روزرسانی یا تبدیل قبض خویش به قبض جدید یک میلیون تومانی (با حفظ سابقه) اقدام کنند. ضمناً دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری ۸۰۰ هزار تومانی مربوط به سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ هم لازم است با مراجعه مستقیم به یکی از شعب بانک ملی و با بهره‌مندی از مزایای مالی مربوطه قبوض خود را به قبض ودیعه‌گذاری یک میلیون تومانی تبدیل کنند. بدیهی است درصورت نگذراندن فرآیند ذکرشده امکان انجام تکمیل اطلاعات، رزرو و ثبت‌نام در کاروان برای دارندگان اینگونه قبوض فراهم نخواهد بود.

۲- باتوجه به اینکه ثبت‌نام قطعی در کاروان (پس از ثبت‌نام اولیه) منوط به مراجعه و ارائه به موقع مدارک به مدیر کاروان، پرداخت بخش اول هزینه سفر به میزان ۲۵میلیون تومان (با احتساب اصل مبلغ ودیعه و سود متعلقه) و انجام معاینات پزشکی و اخذ تائیدیه پزشک و همچنین واریز باقیمانده هزینه سفر و از طرفی لازم است تا ظرفیت کاروان‌ها به منظور انجام اقدام بعدی از جمله برگزاری جلسات آموزشی، ارائه گذرنامه معتبر، درج و ارسال اطلاعات برای اخذ روادید و… در حداقل زمان ممکن تکمیل شود؛ لذا چنانچه افراد در زمان مقرر و اعلام شده برای ثبت‌نام قطعی (بر اساس آنچه که در بخش نحوه مراجعه و ثبت‌نام مراجعه کنندگان قید شده)، اقدام نکنند، رزرو و ثبت‌نام اولیه آنها (به دلیل تکمیل نشدن مراحل)، از سوی کاروان قابل ابطال بوده و باقیمانده ظرفیت کاروان در اختیار دارندگان سایر اولویت‌ها قرار خواهد گرفت.

۳- پس از سپری شدن مدت ثبت‌نام، ظرفیت‌های خالی برابر جدول زمانبندی فوق در اختیار اولویت‌های ذخیره قرار گرفته و همچنین به محض تکمیل ظرفیت کاروان‌های هر استان، شهرستان، شهر، امر ثبت‌نام در کاروان مربوطه پایان یافته و به هیچ عنوان امکان افزایش و ایجاد ظرفیت جدید وجود ندارد.

ب- تاریخ اعلام و درج مشخصات کاروان‌ها در استان‌ها

فرآیند ثبت‌نام در همه استان‌ها از‌ ۹ اسفند است و اسامی، نشانی و تلفن دفاتر ثبت نام مدیران و مشخصات کاروان‌های حج تمتع در سطح استان، پیش از آغاز ثبت نام قابل رویت خواهد بود.

ج- نحوه مراجعه و ثبت‌نام متقاضیان:

انتخاب کاروان و ثبت‌نام اولیه در کاروان‌های حج تمتع سال ۱۳۹۹ از متقاضیان با مراجعه به نشانی اینترنتی زیر و به‌صورت غیرحضوری بوده و متقاضیان باید ابتدا نسبت به ثبت‌نام اولیه در یکی از کاروان‌های استان محل سکونت خود مبادرت کرده و سپس به مرور زمان به مدیر کاروان‌ مربوطه مراجعه و پس از تحویل اصل قبض ودیعه‌گذاری خود به مدیر کاروان سایر مراحل ثبت‌نام را (از قبیل تحویل مدارک، واریز بخش اول هزینه سفر، انجام معاینات و اخذ تائیدیه پزشکی و واریز باقیمانده هزینه سفر) بموقع پیگیری و نهایی ‌کنند.

د- مدارک مورد نیاز به هنگام مراجعه به کاروان به منظور قطعی کردن رزرو ثبت‌نام:

اصل قبض ودیعه‌گذاری اولیه

کارت ملی

توجه: تحویل سایر مدارک مورد نیاز از قبیل گذرنامه معتبر و عکس پس از ثبت‌نام توسط مدیرکاروان به متقاضی اعلام خواهد شد؛ تأکید می‌شود نسبت به آماده‌سازی این مدارک از اکنون اقدام لازم معمول شود.

ذ- نحوه پرداخت هزینه تشرف:

هزینه قطعی سفر هر کاروان بر مبنای مخارج ارزی و ریالی برای هر زائر محاسبه و مبلغ نهایی آن برای هر کاروان درج و در دو مرحله، بخش اول۲۵۰ میلیون ریال (بااحتساب اصل مبلغ ودیعه‌گذاری وسود متعلقه) و بخش دوم مبلغ باقیمانده هزینه سفر(که زمان دریافت آن از طریق مدیر کاروان به زائر اعلام می‌شود) اخذ خواهد شد. از آنجا که ودیعه یک میلیون تومانی اولیه که در هنگام ثبت‌نام توسط افراد پرداخت شده ، به صورت علی‌الحساب است؛ زائران باید پس از ثبت‌نام و تحویل مدارک به کاروان، بلافاصله با مراجعه مجدد به سامانه فوق و درج اطلاعات مورد نیاز نسبت به رویت مبلغ قابل پرداخت (بخش اول هزینه سفر) که از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی با استفاده از کارت‌های عضو شتاب ممکن است، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک ملی هزینه سفر خود را پرداخت کرده و سپس انجام معاینات و اخذ تائیدیه پزشکی را در اسرع وقت دنبال کنند.

نکات ضروری و لازم

انتخاب و ثبت‌نام متقاضی در کاروان‌هایی میسر خواهد بود که با اطلاعات تکمیل و بروزشده متقاضی در سامانه https://reserve.haj.ir مطابقت داشته باشد (از حیث استان و شهرستان محل اعزام و سایر اطلاعات درج شده از سوی فرد در سامانه تکمیل اطلاعات).

متقاضیان پس از قطعی کردن ثبت‌نام باید رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت و با مطالعه مندرجات آن، رسید ثبت‌نام را نزد خود نگهداری کنند.

چنانچه متقاضی پس از انجام رزرو و ثبت‌نام قطعی در زمانبندی و مهلت اعلام شده از سوی کاروان نسبت به واریز هزینه‌ سفر اقدام نکند منصرف از سفر تلقی شده و رزرو وی در کاروان به صورت یک طرفه و سیستمی‌ ابطال می‌شود و درصورت تمایل باید مراحل را دوباره در ظرفیت‌های خالی کاروان‌ها دنبال کند.

متقاضیان باید در زمان مربوطه با هماهنگی مدیر کاروان نسبت به مراجعه به پزشک و مراکز پزشکی مورد نظری که از سوی مدیرکاروان معرفی می‌شود اقدام و در صورت تأیید استطاعت پزشکی مراحل نهایی سفر خود را دنبال کند؛ بدیهی است در صورت‌ مراجعه نکردن به موقع به پزشک و انجام معاینات مربوطه یا عدم تأیید استطاعت پزشکی، فرآیند ثبت‌نام و اعزام فرد متوقف و فرد دارای اولویت دیگر جایگزین خواهد شد.

مدیر کاروان موظف است با هم‌فکری و هم‌کاری سه نفر از افراد برگزیده از سوی زائران که در اولین جلسه آموزشی انتخاب می‌شوند، درباره تهیه ملزومات شخصی زائران نظیر ساک، لباس احرام و سایر موارد ازقبیل نحوه‌ انتقال به فرودگاه (که به هزینه زائرین خواهد بود) تمهیدات لازم را فراهم کند. نظارت بر این‌گونه هزینه‌ها برعهده سه نفر مذکور خواهد بود.

متقاضیان اعزام به حج تمتع که در کاروان ثبت‌نام قطعی کرده‌اند می‌بایست درصورت تشکیک به ممنوع‌الخروج بودن خود قبل از تشرف و در فرصت متقتضی با مراجعه به مراکز مربوطه در این باره اطمینان لازم را کسب کنند. بدیهی است جبران هرگونه خسارات مالی احتمالی در این زمینه برعهده شخص متقاضی بوده که در هزینه‌های انصراف از سفر لحاظ خواهد شد.

گذرنامه:

متقاضیان واجد شرایط در صورت نداشتن گذرنامه بین‌المللی از ‌اکنون نسبت به اخذ گذرنامه اقدام کنند. ضمناً متقاضیانی که دارای گذرنامه با تاریخ اعتبار کمتر از ۳۰ دی ۱۳۹۹ هستند هم باید نسبت به تمدید یا تعویض گذرنامه خود اقدام کنند؛ همچنین به اطلاع می‌رساند که همانند سال‌های گذشته با تعامل و همکاری مجدانه ادارات کل گذرنامه ناجا، امور مربوط به گذرنامه حجاج از طریق دفاتر پلیس + ۱۰ در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل انجام خواهد بود. ازاین رو زائران می‌بایست حداکثر تا اوایل اردیبهشت ۱۳۹۹، پیش‌بینی تحویل گذرنامه خود به مدیر کاروان را کنند.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.