کد مطلب: ۵۸۲۸۸۶

عذرخواهی وزیر راه از ناهماهنگی در پروازهای اربعین

عذرخواهی وزیر راه از ناهماهنگی در پروازهای اربعین

وزیر راه و شهرسازی، ضمن عذرخواهی از زائران به دلیل ناهماهنگی در پروازهای اربعین گفت: دلیل اصلی مشکلات ایجاد شده، افزایش سهمیه ایران به ۶۰ هزار نفر است. در عین حال طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، عملیات بازگشت هوایی زائران اربعین حسینی از روز دوشنبه ۵ مهر آغاز می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رستم قاسمی، شب گذشته در حاشیه بازدید از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با تاکید بر این‌که یکی از دلایل اصلی مشکلات ایجاد شده برای زائران ایرانی، افزایش ۳۰ هزار نفری ویزاها بود، گفت: قرار بود ابتدا ۳۰ هزار نفر به سفر اربعین اعزام شوند اما در جریان سفر آقای الکاظمی نخست وزیر عراق و دیدار با آقای رئیس جمهور، مقرر شد سهمیه ایران به ۶۰ هزار نفر افزایش یابد.

وی افزود: در ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد اربعین هم مقرر شد زائران باید هر دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده و تست منفی هم به همراه داشته باشند.

وی بیان کرد: به عنوان وزیر راه و شهرسازی از عموم زائرانی که در جریان سفر دچار سختی شدند عذرخواهی می‌کنم و وعده می دهم همه زائرانی که در فرودگاه معطل شده‌اند به عراق اعزام شوند ( تسنیم ).

دلیل ازدحام جمعیت در فرودگاه امام چیست؟

در همین رابطه، سیاوش امیر مکری، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری درباره تاخیر پروازها اعلام کرد: ما برای بازه زمانی ۲۸ شهریور ماه تا ۴ مهرماه خود را آماده کرده بودیم که ۶۰ هزار زائر را جابه جا کنیم که عملا سه روز از این بازه زمانی با تاخیر گذشت و با توجه به تاخیر در ارائه لیست زائران این اقدام باعث کندی جابه جایی زائران شد به طوری که به جای آنکه ۷هزار زائر را جابه جا کنیم تنها ۳ هزار زائر را در روز‌های ابتدایی جابه جا کردیم.

امیر مکری توضیح داد: طی دو تا سه روز گذشته و با توجه به مشخص شدن تکلیف ویزا و آمار‌های دقیق و با برنامه ریزی که انجام دادیم اعزام روزانه را به ۱۳هزار و ۵۰۰ هزار زائر رساندیم و صندلی پرواز برای این تعداد از زائران مشخص بوده است.

مشکل مسافران بدون ویزا چه بود؟

سرپرست سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه عده‌ای از زائران قبل از تاریخ اعلام شده اقدام به تهیه بلیت از شرکت هواپیمایی العراقیه کرده بودند، گفت: پیش از این شرکت العراقیه مجوز اعزام زائر را با هماهنگی که انجام می‌دهد صادر می‌کرد بنابراین ویزایی در داخل گذرنامه زده نمی‌شد.

او ادامه داد: با توجه به آنکه در ایام اربعین این ویزا صادر نمی‌شد این مشکلات ایجاد شد. افرادی که بلیت العراقیه تهیه کرده و بدون ویزا بودند به غیر از ۶۰هزار نفری بوده که ویزای آن‌ها در سامانه سماح تایید شده است.

امیر مکری بیان کرد: مسافرانی که بلیت تهیه کرده بودند امید داشتند که همانند گذشته با تهیه بلیت از این ایرلاین عراقی و بدون ویزا می‌توانند پرواز داشته باشند، اما کشور عراق اعلام کرده برای بازه زمانی ۲۸شهریور تا۱۰مهر باید حتما ویزا تهیه می‌کردند.

او گفت: شرکت العراقیه مسئولیت این پرواز را بر عهده گرفت و کسانی که جواز داشته اما ویزا نداشته اند و در این ایام با مشکل مواجه شده اند را جابه جا کرد

مشکل زائران شرکت العراقیه برطرف شد

اما به گفته شهرام آدم نژاد معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی درحال حاضر مشکل این زائران برطرف شده و بخش عمده‌ای از آن‌ها تاکنون جابه جا شده و حدود ۴۰۰ نفر باقی مانده اند که این افراد را هم به زودی جابه جا می‌کنیم.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: ۱۱ پرواز فوق العاده از پرواز داخلی و خارجی و ناوگان ویژه برای این زائران اختصاص دادیم و علی رغم آنکه بسیار برنامه ریزی سختی بود ما توانستیم این زائران را جا به جا کنیم (ب اشگاه خبرنگاران جوان ).

عملیات بازگشت از دوشنبه آغاز می‌شود

در این میان، طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری عملیات بازگشت هوایی زائران اربعین حسینی از روز دوشنبه ۵ مهر آغاز می‌شود.

سازمان هواپیمایی اعلام کرد عملیات رفت زائران اربعین که از روز ۲۸ شهریور ماه آغاز شده در روز دوشنبه ۵ مهرماه پایان خواهد یافت و عملیات بازگشت زائران اربعین حسینی از روز دوشنبه آغاز می‌شود.

بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری به صورت میدانی نسبت به بررسی وضعیت فروش بلیت توسط دفاتر خدمات مسافرت هوایی پرداخته و با مشاهده هرگونه تخلف نسبت به تعلیق و در صورت تکرار مجوز دفاتر متخلف لغو خواهد شد، به گونه‌ای که در بازرسی‌های صورت گرفته تخلف دفتر خدمات مسافرت هوایی معین گردشگری ملت به علت گران‌فروشی محرز، این دفتر توسط کمیته نظارت سازمان هواپیمایی کشوری به مدت سه ماه تعلیق شد ( باشگاه خبرنگاران جوان ).

عودت بیش از ۴۰۰۰ نفر از مرز مهران

از سوی دیگر، سرپرست فرمانداری مهران گفت: مرز مهران کماکان بسته است و از مردم می‌خواهیم به استان ایلام و شهر مهران مراجعه نکنند.

مجید کاکی افزود: هم‌اکنون در شهر مهران حدود هشت هزار نفر از مشتاقان عتبات حضور دارند که انتظار دارند مرز باز شود اما باز شدن مرز منوط به موافقت عراق است که هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه تا روز گذشته ۲۵۰۰ نفر از شهر مهران و ۱۵۰۰ نفر نیز در مرز عودت داده شده‌اند، از مردم خواست به استان ایلام و شهر مهران مراجعه نکنند ( ایسنا ).

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.