کد مطلب: ۲۰۵۶۹۴

چشم‌انداز هفتگی بورس

نبرد رقبای بازار

نبرد رقبای بازار

اعضای چشم‌انداز بورس «تجارت‌نیوز» هفته جاری را هفته‌ای نسبتا منفی برای شاخص کل بورس پیش‌بینی کرده‌اند.

پانیذ نوربخش: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، تجارت‌نیوز خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد. هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

28 bahman 96

نظرسنجی این هفته « تجارت‌نیوز » از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری متعادل و تا حدودی منفی دارد.

گروه‌ها و صنایع مستعد رشد در هفته جاری از نگاه اکثر اعضای نظرسنجی بورس، فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، پتروپالایشی‌ها و ساختمانی‌ها هستند. در این بین تک‌سهم‌ها و گروه‌های خودرویی و سیمانی نیز در میان نظرات به چشم می‌آیند.

به گزارش « تجارت‌نیوز »، هفته گذشته همان طور که پیش‌بینی کرده بودیم، افت موجودی انبار و انتشار جزئیات طرح یک‌هزار و 500 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آمریکا و پیرو آن افت شاخص دلار، قیمت‌های جهانی را با رشد مواجه کرد.

علی‌رغم رشد قیمت‌های جهانی نگرانی در مورد وضعیت هفته جاری در میان نظرات برخی از تحلیل‌گران مشاهده می‌شود. عمده عامل این نگاه، بسته اخیر بانک مرکزی است که یکی از طرح‌های آن انتشار اوراق گواهی با بازدهی 20 درصدی در سررسید یک‌ساله است که می‌تواند به عنوان رقیب بازار سرمایه به شمار آید.

اما روند تصمیمات سیاسی دولت و بانک مرکزی در ماه‌های اخیر نمود واضح دو موضوع است:

  1. عدم توجه به همه جوانب در تصمیم‌گیری‌ها
  2. پیچیده کردن شرایط و انحراف اذهان عمومی به منظور پیشبرد برخی اهداف

شهریور ماه سال جاری شاهد افت سود سپرده‌های بانکی از 20 به 15 درصد بودیم. بخشی از نقدینگی به سمت بازارهای ارز و طلا حرکت کرد و اکنون برای مهار رشد بیشتر این دو بازار بانک مرکزی طرح اوراق گواهی با سود 20 درصد از سوی بانک‌ها را روی میز گذاشته است.

پرواضح است که در شرایط ریسک نسبتا یکسان، میزان سوددهی هر بازاری بیشتر باشد، نقدینگی به آن سمت منتقل می‌شود. نرخ دلار سال‌ها کنترل شده و متناسب با نرخ تورم -همانند سایر کالاها- رشد نکرده است، لذا در چند سال اخیر همواره این سیگنال وجود داشته که دلار پتانسیل رشد دارد. در نظر نگرفتن این موضوع مهم هنگام تصمیم‌گیری در مورد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی کمی دور از ذهن می‌نماید و البته اینکه ظرف مدتی کمتر از 6 ماه بازدهی بدون ریسک از 20 به 15 و مجددا به 20 درصد بازگردد نیز عجیب است.

باید ببینیم این طرح به چه صورت اجرا می‌شود و استقبال سرمایه‌گذاران از آن چگونه است. مهم‌تر این‌که باید دقت کرد که پیشینه تاریخی سیستم بانکی در دو موضوع سپرده‌گذاری ارزی و اوراق مشارکت مناسب نیست و با توجه به این سابقه، نمی‌توان برای اوراق گواهی جدید ریسک صفر را در نظر گرفت.

اما نگاهی به بازار جهانی نشان می‌دهد، نرخ تورم آمریکا گرچه رشد داشته و 1.8 اعلام شده است اما هنوز به نرخ هدف (2 درصد) نرسیده است و فعلا خبری از رشد نرخ بهره در این کشور نیست. بر این اساس شاخص دلار روند نزولی خود را در انتهای هفته گذشته ادامه داد و افت هفتگی 2.3 درصدی را به ثبت رساند.

گفتنی است قیمت نفت طی هفته گذشته رشد کرد و در نهایت به بیش از 65 دلار در هر بشکه رسیده است.

چشم‌انداز هفته آتی

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 حمید اعرابی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل فلزات اساسی، کانه‌های فلزی
2 ولید هلالات فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، پتروپالایشی‌ها
3 فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه متعادل خودرویی‌ها
4 رحیم کریمی معاون گروه سرمایه‌گذاری سایپا متعادل فلزات اساسی، انبوه‌سازی، سیمانی‌ها
5 محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش منفی فلزات اساسی
6 مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آوای آگاه منفی تک‌سهم‌ها
7 مهدی میرزایی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت فلزات اساسی، کانه‌های فلزی
8 مهدی ساسانی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی تک‌سهم‌ها
9 میثم صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت پتروپالایشی‌ها
10 کوروش شمس مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه منفی -
11 امیرمهدی صبایی مدیریت پرتفوی و تامین مالی هلدینگ تاپیکو منفی -
12 نیما آزادی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل ساختمانی‌ها، فلزات اساسی
13 پشوتن مشهوری‌نژاد فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت پتروپالایشی‌ها، فلزات اساسی (سرب و روی)
14 امیر مقدم فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.