کد مطلب: ۳۱۴۲۱۸

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان:

نبود شفافیت اقتصادی و تجارت زیرزمینی «فرار مالیاتی» را رقم می‌زند

نبود شفافیت اقتصادی و تجارت زیرزمینی «فرار مالیاتی» را رقم می‌زند

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با تاکید بر اینکه نفت برای اداره کشور کافی نیست، گفت: نه تنها نفت برای اداره کشور کافی نیست بلکه اصلاً ضرورتی ندارد تمام دارایی فعلی و دارایی متعلق به نسل‌های آینده کشور را برای جبران هزینه‌های نسل فعلی بفروشیم.

محمد دلشادی با بیان اینکه مردم از دولت انتظار رفاه دارند، اظهار کرد: دولت برای ایجاد رفاه و همچنین اداره کشور به درآمد نیاز دارد که منابع درآمدی دولت حاصل جمع درآمد فروش انحصارات همچون نفت و گاز و منابع معدنی و مالیات است به علت اینکه درآمد نفت ناکافی بوده و این منبع پایان‌پذیر و محدود است.

به گزارش تجارت‌نیوز،دلشادی افزود: از طرف دیگر نفت و گاز و منابع معدنی صرفا متعلق به نسل فعلی نبوده و نسل‌های آینده نیز باید از آن بهره‌مند شوند بنابراین تنها راه تامین هزینه جاری و اداره کشور مشارکت مردم در تامین این هزینه بوده که در واقع به آن مالیات گفته می‌شود.

وی با تاکید براینکه یکی از مهمترین اهداف وصول مالیات اجرای اصل تعدیل ثروت و عدالت اجتماعی است، تصرح کرد: مالیات نه تنها متضمن درآمد دولت‌هاست بلکه باید در راستای سیاست‌های مالی و پولی کشور وصول و هزینه شود بنابراین هر چقدر قوانین مالیاتی منطقی و ظرفیت‌های مالیاتی کشور نیز کافی باشد آنگاه بدون توجه به درآمد نفتی می‌توان کشور را با مالیات اداره کرد.

الزامات گذراندن اقتصاد کشور توسط مالیات

دلشادی درباره الزامات گذراندن اقتصاد کشور توسط مالیات، یادآور شد: اولا لزوم آن مشارکت فعال مردم در تامین هزینه‌های جامعه است پس باید مراکز آموزشی و رسانه‌ای در توسعه فرهنگ مالیاتی تلاش کرده و این باور در مردم ایجاد شود که اگر می‌خواهیم جامعه‌ای پویا و مرفه داشته باشیم چاره‌ای جز تامین هزینه‌های آن از محل مالیات نداریم.

وی تصویب قوانین مالیاتی به‌روز وکارآمد را یکی دیگر از الزامات گذراندن اقتصاد کشور با درآمدهای مالیاتی دانست و افزود: همچنین پیاده‌سازی سامانه‌های یکپارچه مالیاتی که امکان شناسایی تمامی فعالیت‌ها و اقدامات عادلانه از آنها وجود داشته باشد از الزامات گذراندن اقتصاد کشور با درآمدهای مالیاتی است.

دلشای درپاسخی که مالیات‌گیری در کشور با چه مشکلاتی مواجه است؟ تاکید کرد: مشکل اول مساله فرهنگ مالیاتی است که هنوز پرداخت مالیات به عنوان یک فرهنگ قالب در کشور پذیرفته نشده و مسأله دوم شفاف نبودن فعالیت‌های اقتصادی در جامعه است به‌طوریکه هنوز در بسیاری از موارد شاهد عدم صدور فاکتور و عدم نصب صندوق فروش در واحدهای تجاری هستیم و بسیاری از کسبه و تجار، دفاتر تجاری مستندی را نگهداری نکرده و یا حداقل برای بررسی مالیاتی ارائه نمی‌دهند.

شناسایی فرار مالیاتی 21 بازرگان همدانی

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه هر جا که شفافیت اقتصادی وجود نداشته باشد و انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری زیرزمینی و پنهان و بدون ارائه مستندات و دفاتر باشد فرارمالیاتی رخ خواهد داد، اظهار کرد: فرار مالیاتی 21 بازرگان به ارزش 35 میلیارد تومان در همدان کشف و شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح جامع و راه‌اندازی سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی و جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی مؤدیان از طریق سامانه معاملات فصلی، بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی شناسایی و در فرآیند رسیدگی و حسابرسی مالیاتی قرار گرفته است از طرف دیگر با توجه به جرم‌انگاری فرار مالیاتی از ابتدای عملکرد 1395 امکان برخورد قضایی با آنها فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه در قانون مالیات‌های مستقیم دو گروه مالیات پرداخت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: گروه اول کسانی هستند که اساسا مشمول مالیات نیستند که به طور مصرح در ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم همانند وزارتخانه‌ها ، شهرداری‌ها و… ذکر شده‌اند و گروه دوم کسانی هستند که از پرداخت مالیات معاف شده‌اند که موارد آن در مواد 81 و 132 تا 146 قانون مالیات‌های مستقیم بیان شده است که متأسفانه حجم عظیمی از فعالیت‌های اقتصادی از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

دلشادی افزود: در سال 1397 یکی از بحث‌های اساسی اقتصاد مقاومتی ساماندهی معافیت مالیاتی بوده که در مراکز تحقیقاتی مالیاتی در مراجع تصمیم‌گیری و قانونگذاری مسأله در حال پیگیری است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه هر کشور به تناسب ظرفیت اقتصادی خود و وضعیت بومی و ملی و جغرافیایی روش‌های خاصی را برای وصول مالیات به‌کار می‌گیرند، عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته نیز اصولاً پرداخت مالیات به عنوان فرهنگ قالب شناخته شده و عدم پرداخت آن مذموم و ناپسند بوده و از نظر قانون برخورد سختی با آن صورت می‌گیرد بنابراین سه عامل فرهنگ مالیاتی، شفافیت اقتصادی و برخورد سخت با فرار مالیاتی ابزارهای مهم مالیات‌گیری در کشورهای توسعه یافته است.

نفت برای اداره کشور کافی نیست

دلشادی در پاسخ به این سوال که چرا ما نمی‌توانیم وابستگی به درآمد نفتی را کم و مالیات را جایگزین آن کنیم؟ مشکل کجاست، تاکید کرد: مساله اول، عادت به درآمد نفتی است این امر به حدی در ارکان دولت و مردم عادی شده که همه انتظار دارند نه تنها باید کشور با نفت اداره شود بلکه باید دولت از محل فروش نفت، یارانه نیز پرداخت کند.

وی ادامه داد: با اندکی محاسبات می‌توان به نتیجه رسید که این باور واقعی نبوده و نه تنها نفت برای اداره کشور کافی نیست بلکه اصلا ضرورتی ندارد که تمام دارایی فعلی و دارایی متعلق به نسل‌های آینده کشور را برای جبران هزینه‌های نسل فعلی بفروشیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با تاکید براینکه درآمد نفتی به‌علت نوسانات شدید و فرآیند تحریم‌های ظالمانه، منبع درآمد مطمئن برای اداره کشور نیست، یادآور شد: مسأله بعدی حجم عظیم معافیت‌ها در قانون مالیاتی است که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و معافیت ، مشمول مالیات نیستند یعنی در واقع در برابر استفاده از امکانات کشور مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

نصب کارتخوان در مطب‌ها الزام قانونی ندارد

وی درباره فرار مالیاتی پزشکان و عدم نصب کارتخوان در مطب‌ها نیز افزود: اولا نصب دستگاه کارتخوان به عنوان یک الزام هنوز قانونی نیست هر کسی مجاز است که کارتخوان نصب کند یا نکند؟ و نصب آن به عنوان یک ابزار تسهیل در چرخه اقتصادی و گردش نقدینگی کشور بوده بنابراین نصب الزامی آن مستلزم قانون است که در حال حاضر وجود ندارد.

دلشادی تأکید کرد: امکان شناسایی درآمد همه مؤدیان از جمله پزشکان نیز با راه‌اندازی طرح جامع مالیاتی وجود داشته و در صورتی‌که در این فرآیند فرار مالیاتی یک مؤدی اثبات شود امکان برخورد قضایی برابر مواد 274 ، 275 و 276 قانون مالیات‌های مستقیم وجود دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان در ادامه سخنانش از تسلیم بیش از 70 هزار اظهارنامه مالیاتی در سالجاری خبرداد و گفت: در سالجاری 74هزار و 613 اظهارنامه مالیاتی در استان همدان ارائه شده است.

وی با بیان اینکه مؤدیان گروه مشاغل تا پایان خرداد امسال فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی خود را داشتند، افزود: مشاغل گروه یک که شامل افراد دارای پروانه تولیدی و پزشکان و..هستند 1104 اظهارنامه، مشاغل گروه دو 2797 اظهارنامه و مشاغل گروه 3 که شامل مشمولان تبصره 100 هستند 20 هزار و 997 اظهارنامه و مؤدیان عادی این گروه 39 هزار و 783 اظهارنامه به امور مالیاتی استان تسلیم کرده اند.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان خاطرنشان کرد: در بخش حقوقی و املاک که تا پایان تیر ماه امسال فرصت ارائه اظهارنامه داشتند نیز به ترتیب 4704 و5228 اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی تسلیم شده است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.