کد مطلب: ۷۳۱۸۵۵

نتایج قرعه کشی ایران خودرو آذر ۱۴۰۱

نتایج قرعه کشی ایران خودرو آذر 1401

ایران خودرو امروز 9 آذر 1401 از طریق قرعه‌کشی و با حضور نهادهای نظارتی مشتریان نهایی محصولات ایران خودرو را انتخاب می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جزئیات قرعه‌کشی ایران خودرو را در خبر بخوانید.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، در طرح فروش فوری با موعد تحویل ۳۰ روزه، سه محصول پارس سال سفارشی با موتور XU۷P، سورن پلاس دوگانه سوز و وانت آریسان ۲ عرضه شده است.

در طرح فروش فوق‌العاده نیز دو محصول سورن پلاس دوگانه‌سوز و پارس سال سفارشی با موتور XU۷P با موعد تحویل ۹۰ روزه به مشتریان عرضه شده است.

این دو طرح برای سه گروه متقاضیان عادی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و واجدان شرایط جایگزینی خودرو‌های فرسوده به اجرا گذاشته می‌شود.

مشتریان نهایی امروز چهارشنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۱ از طریق قرعه‌کشی با حضور نهاد‌های نظارتی انتخاب خواهند شد.

حذف قرعه‌کشی ایران خودرو

به غیر از محصولات ایران خودرو تمام خودروهای داخلی از قرعه‌کشی خارج شده‌اند. همچنین ایران‌ خودرو توانست خودروهای هایما، تارا و پژو 207 را از قرعه‌کشی خارج کند. این شرکت خودروسازی وعده داده است که تا پایان سال تمامی خودروهای خود را از گردونه قرعه‌کشی خارج کند و عرضه این خودروها تنها از بورس کالا انجام شود.

وزارت صمت از آن جهت به دنبال عرضه تمام خودروها در بورس کالا است که امیدوار است با این روش قیمت دستوری حذف شود و با این روش به سمت آزادسازی قیمت خودرو پیش برویم. این اتفاق بسیار بستگی به واردات خودرو، تنوع و چگونگی عرضه آن‌ها دارد. درواقع قرار است خودروهای وارداتی کنار خودروهای داخلی تنها در بورس کالا عرضه شوند و اینگونه تقاضا برای خودروهای داخلی کم می‌شود و رانت ناشی از اختلاف بازار و قیمت کارخانه کم می‌شود.

واردات خودرو به کجا رسید؟

اگرچه یک ماه از ثبت سفارش خودرو گذشته است اما هنوز هیچ خودروئی به کشور وارد نشده است. همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره نوع خودرو و برند آن‌ها وجود دارد. تا الان 12 شرکت خودروسازی توانسته‌اند از وزارت صمت مجوز دریافت کنند و اخبارهایی منتشر شده است که احتمال اخذ مجوز توسط سیزدهمین شرکت را قوی می‌کند.

سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث‌موتور، آرین‌موتور پویا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیارخودرو، ۱۲شرکتی هستند که نامشان را وزارت صمت به‌عنوان تأییدشده‌های نهایی اعلام کرده است.

قرار است خودروهایی به کشور وارد شوند که بازه قیمت آن‌ها بین 10 تا 20 هزار یورو باشد. اینکه وزارت صمت برای واردات خودرو محدوده قیمت تعیین کرده است دست شرکت‌ها را برای انتخاب خودرو می‌بندد. این محدودیت به این خاطر است که کل بودجه دولت برای واردات خودرو از یک میلیارد یورو تجاوز نمی‌کند.

پیش‌بینی اولیه این است که 100 هزار دستگاه خودرو وارد شود. البته برندها نیز محدودیت‌های خاص خود را دارند. به انضمام اینکه قیمت خودرو ( یعنی محدودیت 10 تا 20 هزار یوروی ) به محدودیت برندها منجر شده است، محدودیت‌های دیگری هم وجود دارد. مثلا وزارت صمت یا به طور کلی دولت واردات خودرو از فرانسه را ممنوع کرده است.

با وجود تمام این شرایط که بسیار سختگیرانه محسوب می‌شوند، شرکت‌هایی که مجوز واردات کسب کرده‌اند توانسته‌اند لیستی احتمالی از واردات خودرو را در اختیار جراید بگذارند. وزارت صمت در اعلام اولیه خودروهای هیوندا اکسنت، هیوندا آی۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی‌اس‌۳۵، ‌ام‌جی‌۳ و ‌ام‌جی‌۶، سیتروئن‌۳ و یکی از محصولات شرکت فولکس واگن (سئات) را در زمره مدل خودروهایی معرفی کرد که قرار است به کشور وارد شوند.

چرا خودروهای فرانسوی وارد نشوند؟

هنوز وزارت صمت نتوانسته دلیل قانع‌کننده‌ای برای ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی بیاورد. این بهانه تراشیده شده است که فرانسوی‌ها سابقه خوبی در زمینه عمل به تعهداتشان نداشته‌اند. این را امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت ادعا کرده بود.

تناقض‌های گوناگونی در سخنان مسئولان وزارت صمت در خصوص واردات خودرو وجود دارد. تنها معلوم است که شرکت‌های واردکننده خودرو خودروها را از بازارهای واسطه‌ای کشورهایی تهیه می‌کنند که بازار آزاد دارند. گفته شده است که خودروسازان در حال رایزنی با شرکت‌های خارجی هستند. اما هنوز واردکنندگان اقدام به خرید و واردات خودرو نکرده‌اند و به همین دلیل است که هر روز تصمیمات متناقضی در این رابطه گرفته می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بله داریم 2ساله ثبت نام میکنم هیچی هم ندارم بنامم چرابس درنمیاد بس معلومه که پارت بازی نکنید این کارارو خوبیت نداره زشته

  • ناشناس

    همه چی شد پارتی بازی بخدا قسم بدبخت مردم عادی آنقدر باید کار کنند تا پدرشون بیاد جلوی چشمشون اونی که داره صد تا ماشین روزی خریدو فروش می‌کنه اونی که نداره آرزو داره یه ماشین به اسمش در بیاد که هیچی در نمیاد آدم بدبخت همون بدبخت هستش خدا وکیلی

  • ابراهیمی

    سلام درکانال زده ۱۰آذراماهنوزنتیجه اعلام نشدچرا؟

  • هم وطن

    سلام بعلت رانتی که تو بحث خودرو وجود دارد تفاوت قیمت بازار با کارخانه زیاد شده
    میگن باید قیمت کارخانه افزایش داده بشه تا قیمت متعادل بشود البته هیچ دلسوزی برای مردم وجود ندارد تنها را کاهش قیمت اول واردات خودرو هست و دوم افزایش تولید هست ای کاش دولتی ها کمی بیشتر بفکر این مردم فداکار باشند

  • ناشناس

    چی شد قرعه کشی

    • ناشناس

      بیش از صدبار اسم نوشتم فقط پول میدم کافی نت وگرنه چند ساله برنده نشدم

  • ناشناس

    اره والله طرح فرزند اوری فایده نداره اصلا وام فرزند اوری رو هم نمیدن چه برسه به ماشین بقران نه خونه داریم نه ماشین شوهرمم کارگر با دوتا بچه خیلی از بقیه عقبیم هیچی نداریم

    • ناشناس

      وام فرزندآوری مارو10روزه دادن .ازبانک سپه .بایدخودتون پیگیرباشین

  • ناشناس

    افسووووووووس

  • ناشناس

    من دنبال این خبر سراسر ایران رو گشتم نبود ولی سایت خوب شما گذاشته بود 😲😲🤯🤯🤯👌

  • حسین خانی،از شهر قدس

    همش باند بازی هست،از ما بهترون میگیرن،همش به فامیل اشناهاشون برنده میشن،اگه راست میگن باز بزارن هر کسی نداره بخره،مگه از کارت ملی شماها نمیفهمین،با این کارهاشون میخوان مردوم تشنه نگه دارن هی قیمت ببرن بالا،اگه راست میگین مثل آلمانی‌ها و ژاپنی ها و کره جنوبی‌ها یاد بگیرین،قیمت پایین کیفیت بالا، قانون هر ۷ سال تعویق ماشین انجام بدید

  • چالدران

    برای بجه چهارم شیش بار ثبت نام کردم متاسفانه در نمیاد که نمیاد